۰
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۸

چین ساکت نمی ماند

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا بتازگی اعلام کرد راهبرد جدید کشورش استقرار و آزمایش موشک های میان برد در آسیا و اقیانوس آرام است اما چین به شدت با این راهبرد مخالف است و هشدار داده که ساکت نمی ماند.
«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا بتازگی اعلام کرد راهبرد جدید کشورش استقرار و آزمایش موشک های میان برد در آسیا و اقیانوس آرام است اما چین به شدت با این راهبرد مخالف است و هشدار داده که ساکت نمی ماند.
به گزارش ايرنا، چین از هم اکنون خود را برای مقابله با واشنگتن در مورد استقرار موشک های میان برد در آسیا آماده می کند پکن اعلام کرد در برابر این حرکت سکوت نخواهد کرد تا فقط نظاره گر باشد بلکه مقابله به مثل می کند چین نگران است آمریکا موشک هایش را در کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و استرالیا آرایش دهد به همین دلیل پکن از آنها خواسته است هرگز تن به درخواست آمریکا ندهند و نگذارند واشنگتن موشک های میان برد خود را در این کشورها مستقر کند.
«فوسونگ» مدیرکل کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین می گوید اگر چنین اقدامی صورت گیرد چین مسلما دست به اقدامات مقابله جویانه و بازدارنده خواهد زد.

زمانی که آمریکا در سه سال قبل تلاش کرد تا موشک های پیشرفته تاد را در کره جنوبی مستقر کند ، با اعتراضات پرفشار چین مواجه شد . این کار صورت گرفت اما چینی ها تحریم هایی را برای کره جنوبی در نظر گرفتند.

با این حساب اگر قرار باشد یک بار دیگر چنین سامانه های موشکی میان برد پیشرفته ای در منطقه مستقر شود ، چین اقدام مقابله جویانه خواهد کرد و خطر شروع مسابقه تسلیحاتی بیش از پیش کل منطقه را تهدید خواهد کرد.

از دیدگاه فو سونگ زمانی که آمریکا تصمیم گرفت از پیمان نیروهای موشکی هسته ای میان برد خارج شود ، در واقع دنیا را مورد تهدید قرار داد.

این اقدام به منزله آن است که آمریکا می تواند چنین موشک هایی را در منطقه مستقر کند ولی از دیدگاه چین این کار ثبات بین المللی و حتی امنیت کشورهای منطقه اروپا و اقیانوس آرام را تهدید می کند.

مقام ارشد وزارت خارجه چین در امور کنترل تسلیحاتی صراحتا از سه کشور استرالیا و کره جنوبی و ژاپن خواسته است تا از میزبانی این سامانه ها خودداری ورزند و تهدید به مقابله جویی کرده است.

استرالیا در این میان اعلام کرده است که محل دقیق استقرار این موشک ها مشخص نیست اما می گوید که این کشور جزو آنها نخواهد بود.

پیمان یاد شده را روسیه و آمریکادر سال 1987 میلادی امضا کردند و با خروج آمریکا از آن این کشور قادر خواهد بود موشک های میان برد را در آسیا آرایش دهد.
آمریکا همچنین از چین خواسته است که در پیمان جدیدی با روسیه و آمریکا مشارکت کند اما چین حتی حاضر به گفت و گو در این باره نیست زیرا می گوید زرادخانه این کشور به مراتب کوچکتر از دو کشور مذکور است .
روسیه هم تهدید کرده است اگر آمریکا دست به چنین کاری بزند این کشور نیز در زمینه ارایش موشک های میان برد در منطقه کوتاهی نخواهد کرد و حرکت آمریکا را هرج و مرج طلبانه توصیف کرده و بر مذاکرات فوری تاکید ورزیده است.
جای جونگ کارشناس مسایل نظامی در چین می گوید که ما لازم نیست در چنین مذاکراتی باشیم . چین از تعهداتش تخطی نکرده است.
وی تصریح کرد که چین در چارچوب مقررات بین المللی و سازمان ملل به همکاری هایش ادامه می دهد و تعهداتش را دربرابر عدم استقرار سامانه های موشکی از این دست اجرا می کند و لزومی به گفت و گو نمی بیند.
هنوز مشخص نیست که چین چطور می خواهد به مقابله با آمریکا برخیزد. زیرا این کشور بارها تاکید کرده است که در مسابقات تسلیحاتی و هسته ای ورود نخواهد کرد.
از دیدگاه آمریکا نزدیک به 80 درصد از موشک های چین میان برد است اما این کشور محدودیتی برای خود ندارد. لذا لازم است با پیمانی جدید محدوده ای برای ساخت و توسعه موشک های چین در نظر گرفته شود.
اما فو سونگ بر این باور است که چنین کاری لازم نیست. چین کشوری متعهد است و این خواسته های آمریکا فقط بهانه ای از سوی این کشور برای استقرار سامانه های موشکی و تسلیحاتی پیشرفته در منطقه است.
توافق موشک های بالستیک دوربرد هسته ای آمریکا و روسیه موسوم به استارت هم سال 2021 میلادی پایان می یابد و با این شرایط بعید نیست که آمریکا از تمدید آن خودداری کند.
کد مطلب: 112925
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *