۰
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۲۱
سفیر تاجیکستان:

پیوند تهران و دوشنبه ناگسستنی است

سفیر تاجیکستان در تهران گفت که پیوند های فرهنگی ایران و تاجیکستان از نظر تاریخی به قدری قوی و ناگسستنی است که دیوار آهنین شوروی (سابق) هم نتوانست آن را بشکند.
سفیر تاجیکستان در تهران گفت که پیوند های فرهنگی ایران و تاجیکستان از نظر تاریخی به قدری قوی و ناگسستنی است که دیوار آهنین شوروی (سابق) هم نتوانست آن را بشکند.
به گزارش ایرنا، نظام الدین زاهدی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از کتاب "سفرنامه تاجیکستان، سمرقند و بخارا" در موسسه فرهنگی اکو در تهران افزود: دو ملت ایران و تاجیکستان همچون دو روح درهم آمیخته ای هستند که حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی (سابق) بر آسیای مرکزی نیز نتوانست این ارتباطات را از بین ببرد، بگونه ای که در همان عصر انقطاع سیاسی نیز بزرگان فرهنگی همچون سعید نفیسی و محمد علی جمالزاده تلاش کردند به داد و ستد فرهنگی و معنوی میان دو ملت ادامه دهند.
وی گفت: بعد از آنکه آن دیوار آهنین فرو ریخت، دو ملت ایران و تاجیکستان بر بازشناسی هم همت گمارده و سعی کردند بار دیگر  خودشان را بازیابند، به گونه ای که تاجیک ها ایران را وطن دوم خود فرض کرده و در مقابل ایرانیان نیز تاجیکستان را پاره جداشده از وطن خود تلقی کردند.
زاهدی که یک شخصیت فرهنگی در تاجیکستان به حساب می آید و پیشتر رئیس دانشگاه خجند و نیز قائم مقام وزیر خارجه کشورش بود، در آئین رونمایی از کتاب سفرنامه تاجیکستان، کتاب و سفرنامه نویسی را یکی از زمینه های شناخت دو ملت از یکدیگر در عصر جدید توصیف کرد و گفت: در واقع "سفرنامه تاجیکستان و سمرقند و بخارا" اثر نادره بدیعی را "مهرنامه ای برای دو ملت است که همچون دیگر آثار فرهنگی مشترک دو کشور می تواند تحکیم بخش وحدت دو ملت تاجیکستان و ایران باشد.
در این مراسم علاوه بر نادره بدیعی، نویسنده، شاعر، تذکره نویس، مترجم، پژوهشگر و مولف این کتاب و چندین کتاب دیگر در حوزه مطالعات آسیای مرکزی و غرب چین، محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو، دکتر مجتهد شبستری سفیر پیشین ایران در دوشنبه و رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان سخنرانی کردند.
کد مطلب: 112963
برچسب ها: تاجیکستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *