۰
يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱

چرا گردشگران از حضور در الموت ناراضیند؟

 مسئولان استان قزوین معتقدند که نبود زیرساخت‌ها، امکانات رفاهی و جاده مناسب در مناطق گردشگری الموت مانند گازرخان و دریاچه اوان باعث دفع گردشگران و ایجاد نارضایتی در میان مسافران شده اند.
چرا گردشگران از حضور در الموت ناراضیند؟
 مسئولان استان قزوین معتقدند که نبود زیرساخت‌ها، امکانات رفاهی و جاده مناسب در مناطق گردشگری الموت مانند گازرخان و دریاچه اوان باعث دفع گردشگران و ایجاد نارضایتی در میان مسافران شده اند.
 به گزارش ایرنا، تقریبا همه مسئولان استان قزوین بر این باورند که بیشتر نقاط گردشگری منطقه الموت از امکانات رفاهی و زیرساختی محروم هستند.
مشکلات ترافیکی و فقدان سرویس بهداشتی در روستای گازرخان، نبود امنیت و تدابیر لازم در حاشیه دریاچه اوان، کمبود رستوران و اقامتگاه‌های بین راهی و همچنین نبود خط کشی مناسب جاده و ناهموار بودن سطح آن سبب شده تا گردشگران داخلی و خارجی چندان رضایتی از حضور در مناطق الموت نداشته باشند.
با وجود همه موانع و کاستی‌ها، همچنان قلعه الموت و دریاچه اوان مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار دارد و روزانه تعداد بسیار زیادی از مسافران برای بازدید از این جاذبه‌ها به الموت سفر می‌کنند.
با توجه به این موضوع باید مسئولان دستگاه های متولی برنامه ریزی جامعی در این زمینه داشته باشند تا با رفع دافعه‌ها گام های بلندی را برای رونق هرچه بیشتر گردشگری منطقه و استان بردارند.
تلفات جاده‌ای، فقدان خط کشی و جانمایی نامناسب تابلوها مشکلات ترافیکی منطقه الموت
رییس پاسگاه پلیس راه قزوین – تهران و مسئول ترافیکی منطقه الموت در این خصوص به ایرنا گفت: الموت با همه جاذبه‌های گردشگری، هنوز از داشتن خط کشی وسط جاده محروم بوده و وضعیت بسیار نامناسب جاده دیکین تا الموت موجب نارضایتی گردشگران شده است.
سرهنگ دوم علی منفرد به جانمایی نامناسب برخی تابلوها در منطقه الموت اشاره کرد و گفت: در ابتدای جاده رجایی دشت، یک تابلوی گردشگری نصب شده که خود عامل تصادف و ایجاد خطر در جاده است و با وجود نامه نگاری‌های متعدد مبنی بر خطرآفرین بودن آن تاکنون هیچ اقدامی برای جابه جایی تابلو صورت نگرفته است.
منفرد با بیان اینکه نصف جاده‌های الموت خاکی و خطرناک است، اظهار داشت: از ۹۳۵ کیلومتر مسیر جاده‌ای در حوزه الموت، نزدیک به ۴۳۰ کیلومتر آن خاکی است و متاسفانه رانندگان ناآشنا به منطقه در آنها دچار تصادف و تلفات جاده‌ای می شوند.
این مسئول گفت: منطقه الموت از نظر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری به عنوان چشم و چراغ استان قزوین محسوب می‌شود، اما از زیرساخت ها و امکانات لازم محروم است.
جاده‌های ناامن و کمبود رستوران و اقامتگاه‌های بین راهی در الموت
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در این خصوص گفت:با وجود اینکه منطقه گردشگری الموت همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد، اما از داشتن جاده ای امن و مسطح محروم است.
مریم بیدخام افزود: آوازه‌ بلندی از منطقه الموت به گوش گردشگران مخابره می شود ولی با نبود خدمات و زیرساخت‌های لازم در این منطقه از قبیل رستوران با کیفیت و اقامتگاه بین راهی مناسب تحت الشعاع قرار می گیرد.
وی همچنین گفت: اگر بتوانیم با استفاده از خودروهای سیار برای ارائه سرویس‌های غذایی در این منطقه اقدام کنیم، تا حدودی به نیاز مسافران و گردشگران منطقه پاسخ داده‌ایم.
بیدخام با تاکید بر ایجاد خاطره‌ای خوش برای گردشگران منطقه الموت، اظهار داشت: به هرحال کسانی که برای دیدن جاذبه‌های گردشگری منطقه الموت به استان قزوین سفر می‌کنند، باید با خاطرات خوبی از استان خارج شوند و نباید اجازه دهیم که نبود زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی، ظرفیت‌های گردشگری را پنهان سازد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین به خانه‌های بوم گردی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این خانه‌ها در منطقه الموت در مسیر توسعه و رونق قرار دارند، اما همچنان جاذب گردشگر و توریست نیستند و لازم است که برنامه ویژه‌ای برای معرفی آنها به مسافران در دستور کار قرار گیرد.
ظرفیت‌های اقتصاد روستایی الموت مورد غفلت واقع شده است
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت:منطقه الموت از جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی برخوردار است و دریاچه اوان و روستای گازرخان به عنوان پرجاذبه‌ترین اماکن این منطقه باید بیشتر مورد توجه اقتصادی قرار گیرند.
اکرم نجفی افزود: متاسفانه در حوزه گردشگری استان بیشتر برای تامین امنیت گردشگران بحث و گفت و گو می شود و کمتر برنامه‌ای برای رونق اقتصاد گردشگری در روستاها عنوان می شود.
وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و فروش محصولات کشاورزی در مناطق روستایی و عشایری همواره مورد استقبال گردشگران و مسافران بوده و لازم است این موارد در روستاهای گازرخان و حوالی دریاچه اوان نیز محقق شود.
ترافیک سنگین در گازرخان و مساله غرق شدگی در دریاچه اوان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در این خصوص گفت: متاسفانه در سال های اخیر اتفاقات تلخی در ۲ منطقه گازرخان و دریاچه اوان روی داده و موجب نارضایتی شهروندان و گردشگران شده است.
نادر محمدی افزود: اگر نیروی انتظامی، هلال احمر و سایر دستگاه‌های امدادی و خدماتی در منطقه الموت برای رونق گردشگری و ارائه خدمات تلاش کنند، قطعا بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
وی روستای گازرخان و دریاچه اوان را پر ترددترین مکان‌های گردشگری در الموت عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم مشکلات روستاهای گازرخان و اوان را از یکدیگر تفکیک کنیم، باید مشکلات دریاچه اوان را در حوزه مسائل امنیتی و مشکلات روستای گازرخان را در حوزه مباحث ترافیکی دنبال کنیم.
محمدی به مشکلات روستای گازرخان اشاره کرد و گفت: این روستا به شدت با مشکلات ترافیکی رو به رو است و تردد خودروها در این مسیر عمدتا به مسدود شدن روستا منجر می شود.
این مسئول همچنین گفت: برای حل مشکل ترافیک در روستای گازرخان پارکینگی در ابتدای ورود به روستا تعبیه شده که با اختصاص یک نیروی انسانی می‌توان به ساماندهی خودروی گردشگران اقدام کرد.
محمدی تصریح کرد: چون خودروها در ابتدای روستا متوقف می شوند، باید ۲ عدد مینی بوس از سوی شهرداری قزوین به منظور رفاه حال گردشگران تدارک دیده شود تا مسافران و گردشگران را به راحتی تا قلعه هدایت کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین به غرق شدگی در دریاچه اوان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر شرکت تعاونی که مدیریت دریاچه اوان را برعهده دارد، قرار است به تامین نجات غریق، پلیس محله و سرویس بهداشتی اقدام کند و ما باید برای ممنوعیت شنای گردشگران در این منطقه چاره اندیشی کنیم.
ضرورت حضور نیروهای پلیس در مناطق گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: با توجه به اینکه از ابتدای میدان روستای گازرخان تا قلعه الموت همیشه با ترافیک سنگین و قفل شدن خودروها رو به رو هستیم، مکانی را قبل از رسیدن به روستای گازرخان به عنوان پارکینگ و سرویس بهداشتی مسافران آماده کرده ایم.
علیرضا خزائلی افزود: از دهیاری روستای گازرخان در خواست می کنیم که از تردد خودروها تا پای قلعه جلوگیری کرده و اجازه ندهند که ازدحام خودروها در این روستا مسیر تردد را مسدود کند؛ چون در این صورت امکان خدمات رسانی به گردشگران مختل شده و موجب نارضایتی مسافران می شود.
وی همچنین بر ضرورت حضور نیروهای پلیس تاکید کرد و گفت: اگر نیروی انتظامی در ۲ منطقه دریاچه اوان از روستای دیکین تا اوان و گازرخان مستقر نباشد، به طور حتم با مشکلات عظیم ترافیکی رو به رو خواهیم بود و لازم است که حتما همکاری بیشتری را از سوی ماموران انتظامی و راهور شاهد باشیم.
خزائلی خاطرنشان کرد: در خصوص دریاچه اوان نیز شرکت تعاونی که هم اکنون مدیریت این منطقه گردشگری را برعهده دارد، به زودی به کار خود خاتمه می دهد و قرار است که بهره بردار جدیدی که قصد سرمایه گذاری در این منطقه را دارد مدیریت دریاچه را برعهده بگیرد.
کد مطلب: 113494
برچسب ها: الموت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *