۰
دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۵

جزئیات سفر ظریف به فرانسه

در سفر غیرمنتظره ظریف به محل اجلاس گروه هفت چه گذشت؟
در سفر غیرمنتظره ظریف به محل اجلاس گروه هفت چه گذشت؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، روز گذشته محمدجواد ظریف به محل نشست گروه هفت در  بیاریتز فرانسه رفت و با وزیر امور خارجه فرانسه و همچنین رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. رویترز به نقل از مقامات فرانسوی خبر داد که در این سفر کوتاه، ظریف سه ساعت و نیم گفتگو و مذاکره کرده که نیم ساعت آن با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است. ظریف همچنین دیداری مشترک با مقامات آلمانی و بریتانیایی داشته است. به گفته مقامات فرانسوی این گفتگوها «مثبت» بوده و مذاکره در باره آن بین سران گروه هفت ادامه خواهد داشت.
محمدجواد ظریف پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری، و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه،‌ در توئیتی نوشت که مسیر پیش رو دشوار است،‌ اما به امتحانش می‌ارزد.
سفر ظریف به بیاریتز فرانسه غیرمنتظره بود چون پیشتر درباره آن اطلاع‌رسانی نشده بود، ضمن اینکه ظریف روز جمعه در پاریس بود و با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار و درباره طرح‌های دو کشور برای کاهش تنش بین تهران و واشنگتن گفت‌وگو کرده بود.
 رویترز به نقل از یک مقام کاخ سفید گفته است که دونالد ترامپ از دعوت جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه، شگفت‌زده شده است. این مقام کاخ سفید که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویترز گفت که دعوت آقای ظریف به این شهر، پیشاپیش به رئیس جمهوری آمریکا اطلاع داده نشده بود. از سوی دیگر، دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاران حاضر در نشست گروه ۷ از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. کاخ الیزه اما برخلاف نظر این مقام آمریکایی اعلام کرد که سفر محمد جواد ظریف به محل اجلاس گروه ۷  با توافق ترامپ انجام گرفته است. مقامات فرانسه در پی اعلام موضع کاخ سفید گفتند که همه اعضای گروه ۷ از سفر ظریف «تا جایی که فرصت باقی بود»، مطلع شده بودند.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم در واکنش به سفر وزیر خارجه ایران به بیاریتز محل نشست گروه ۷ گفت که دیدار ظریف و لودریان «ارتباطی با نشست گروه ۷ ندارد» و آن را «رویدادی موازی» خواند. مرکل در عین حال این اقدام را «کمک به حل مناقشه» دانست. 
محمد جواد ظریف، بامداد روز دوشنبه پس از بازگشت از فرانسه در صدر هیاتی سیاسی عازم چین  شد. هنوز گزارش دقیقی در مورد محتوای مذاکرات ظریف با مقامات فرانسوی منتشر نشده است. رویترز در خبری مدعی شده است ایران پیشنهاد داده در ازای اجازه صادرات روزانه حداقل ۷۰۰ هزار بشکه نفت، همچنین عدم مذاکره درباره برنامه موشکی و حفظ حق غنی‌سازی اورانیوم، آماده است به برجام متعهد بماند. احتمالا در روزهای آینده جزئیات بیشتری از سفر ظریف به فرانسه و نظر نهایی ترامپ در مورد طرح پیشنهادی مکرون منتشر شود.
 
کد مطلب: 113530
برچسب ها: ظریف فرانسه جی 7
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *