۰
سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۳

سازنده بودن گفت‌وگو ظريف با همتای چینی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی به زبان چینی گفت‌وگو با همتای چینی خود را در پکن سازنده توصیف کرده و از پیشنهاد نقشه‌راه 25 ساله برای شراکت جامع راهبردی دو کشور خبر داد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی به زبان چینی گفت‌وگو با همتای چینی خود را در پکن سازنده توصیف کرده و از پیشنهاد نقشه‌راه 25 ساله برای شراکت جامع راهبردی دو کشور خبر داد.
به گزارش ايرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بامداد سه شنبه در صفحه توئیتر خود در پیامی به زبان چینی از دستاوردهای سفر خود به پکن گفت.
ظریف نوشت: با دوست خوبم "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین گفت وگوی مفصل و سازنده ای داشتم. درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی دیدگاهی مشترک داریم. یک نقشه راه ۲۵ ساله برای تحکیم شراکت جامع راهبردی و نقش‌آفرینی فعال در ابتکار « یک کمربند، یک راه » پیشنهاد کردم.
وی عصر روز دوشنبه به وقت محلی در پکن با «وانگ یی» وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین دیدار و در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کرد.
در این گفت و گوها در خصوص ابعاد مختلف روابط دو جانبه، آخرین تحولات اجرای برجام و ابتکارات روسای جمهور ایران و فرانسه، نقشه راه ۲۵ سال آینده روابط دو کشور، امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز، تحریم های غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده ضد کشورهای مستقل گفت و گو و تبادل نظر شد.
وزیر امور خارجه ایران ضمن تاکید بر توسعه همه جانبه روابط راهبردی و هزاران ساله دو ملت ایران و چین، فشار اقتصادی و تحریم های آمریکا ضد چین و نیز مداخله آن کشور و برخی کشورهای غربی در امور داخلی آن را محکوم کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد را مورد تاکید قرار داد. 
وزیر امور خارجه چین در این دیدارها ضمن تاکید بر چندجانبه گرایی، لزوم رعایت توافقات بین المللی و حفظ جایگاه شورای امنیت را یادآورشد و اظهار داشت: چین از هر اقدامی که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر شود و نیز حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن حمایت می کند. 
طرفین در این دیدار روابط ایران و چین را همه جانبه و راهبردی خواندند و بر گسترش و تعمیق آن در همه زمینه ها تاکید کردند.
مسائل منطقه ای بویژه تحولات افغانستان از دیگر محورهای گفت وگوی دو مقام بود.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز دوشنبه در صدر هیاتی وارد فرودگاه پکن شد و از سوی مقامات این کشور و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین مورد استقبال قرار گرفت.
قرار بود بود ظریف روز یکشنبه سوم شهریور به چین سفر کند، اما با توجه به سفر دوباره وی به فرانسه، بامداد دوشنبه راهی پکن شد.
ظریف عصر یکشنبه به «بیاریتز» محل برگزاری نشست سران گروه هفت در فرانسه رفت و در آنجا با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه آن کشور و نمایندگانی از آلمان و انگلیس ملاقات کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه گذشته در مورد سفر ظریف به پکن گفته بود چین و ایران همواره در چهار دهه گذشته روابط پایدار و رو به رشدی داشته اند و وزرای خارجه دو کشور در پکن درباره موضوعات بین المللی و منطقه ای مورد علاقه دو طرف گفت و گو می کنند.
گنگ شوانگ تصریح کرد پکن آمادگی دارد به منظور حفظ صلح و ثبات در خلیج فارس تلاش های مشترک خود را با ایران ادامه دهد.
ظریف بعد از دو روز اقامت در پکن، راهی ژاپن و مالزی خواهد شد.
 
کد مطلب: 113609
برچسب ها: ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *