۰
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۷
بر اساس شیوه‌نامه جدید شوراهای انضباطی دانشجویان؛

حق‌تحصن دانشجویان به‌رسمیت شناخته شد

دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت یکی از تغییرات اعمال شده در شیوه‌نامه ابلاغی جدید شوراهای انضباطی دانشجویان را محفوظ دانستن «حق تحصن و اعتراض مسالمت‌آمیز دانشجویان» دانست و گفت: تجمعاتی که به صورت «مسالمت‌آمیز » و «بدون ایراد خسارت به اموال دانشگاه»، «بدون درگیری»، «توهین، هتاکی» و یا «اقدام جهت تعطیلی کلاس‌ها» از سوی دانشجویان رخ بدهد، نمی‌تواند از سوی دانشگاه تخلف انضباطی محسوب شود.
دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت یکی از تغییرات اعمال شده در شیوه‌نامه ابلاغی جدید شوراهای انضباطی دانشجویان را محفوظ دانستن «حق تحصن و اعتراض مسالمت‌آمیز دانشجویان» دانست و گفت: تجمعاتی که به صورت «مسالمت‌آمیز » و «بدون ایراد خسارت به اموال دانشگاه»، «بدون درگیری»، «توهین، هتاکی» و یا «اقدام جهت تعطیلی کلاس‌ها» از سوی دانشجویان رخ بدهد، نمی‌تواند از سوی دانشگاه تخلف انضباطی محسوب شود.
به گزارش مفدا، دکتر وحید صرامی، دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت در خصوص تغییرات ایجاد شده در شیوه نامه اجرایی شورای انضباطی دانشجویان که روز گذشته به دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت و علوم با امضای وزرای این دور وزارتخانه و از سوی معاونان فرهنگی و دانشجویی آنها ابلاغ شده است، گفت: شیوه‌نامه اجرایی سابق شورای انضباطی دانشجویان مربوط به سال ۱۳۸۸ بود که اکنون پس از ۱۰ سال این شیوه‌نامه بازنگری، اصلاح و به دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت و علوم ابلاغ شده است.
صرامی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در شیوه‌نامه شوراهای انضباطی دانشجویان و وجه تمایز  شیوه‌نامه اجرایی شورای انضباطی جدید نسبت به شیوه‌نامه مصوب سال ۱۳۸۸ ابراز داشت: در ابتدا باید به تغییر در  نحوه نگارش شیوه‌نامه اشاره کرد به نحوی که شیوه‌نامه از حالت «شماره بند» به «شماره ماده» تغییر نگارش پیدا کرده است تا برای خواننده قابل فهم تر باشد.
 وی با بیان این‌که در شیوه‌نامه جدید قسمت تعاریف و اصول حاکم رسیدگی بر تخلفات را داریم، اضافه کرد: در این قسمت به شوراهای انضباطی سراسر کشور، حقوق اساسی دانشجو را یادآوری می‌کنیم و بخش  به اصول اساسی دادرسی و رسیدگی به پرونده‌های انضباطی اشاره دارد که به عنوان چراغ راه دانشگاهیان قرار داده شده است.
صرامی به تغییر در ترکیب اعضای شورای بدوی انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در ترکیب اعضای شورای بدوی تغییراتی ایجاد و بر این اساس تعداد اعضا از شش نفر به هشت نفر افزایش پیدا کرد. آن‌چه که در این موضوع حائز اهمیت است اضافه شدن عضو حقوقی به ترکیب اعضا است تا اصول حقوقی حاکم بر پرونده از همان ابتدا با دقت بیشتری پایه‌گذاری شود و این موضوع به رعایت بیشتر حقوق اساسی دانشجو منجر خواهد شد.
وی در ادامه ابراز داشت: تعداد یک عضو هیأت علمی در شورای بدوی به دو عضو افزایش یافته چرا که بیشترین آمار تخلفات در دانشگاه‌ها در حوزه آموزش صورت می‌گیرد و اضافه شدن افرادی که به این حوزه اشراف کافی دارند به احیای حق دانشجویان کمک شایانی می‌کند که مسلما این امر به صواب نزدیکتر خواهد بود.
دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت با بیان این که در شورای تجدیدنظر تغییری داده نشده است، به تغییر در شورای مرکزی دو وزارتخانه بهداشت و علوم اشاره کرد و گفت: در شورای مرکزی وزارتخانه‌های بهداشت و علوم تعداد اعضا از هشت نفر به ۱۰ نفر افزایش پیدا کرده که در این تغییرات  آن‌چه که مهم و به نفع دانشجویان است این که شورای تجدید نظر وزارت‌های بهداشت و علوم تنها نهاد فرجام‌خواهی شوراهای انضباطی دانشگاه‌ها هستند و هنگامی که تعداد اعضای این شورا افزایش پیدا کند، خرد جمعی بیشتری بر پرونده‌ها حاکم خواهد شد.
 وی به دیگر تغییرات انجام شده در ترکیب اعضای شورای مرکزی انضباطی دانشجویان اشاره کرد و گفت:تعداد یک عضو معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها به دو عضو معاون فرهنگی و دانشجویی و تعداد یک نفر عضو هیأت علمی نیز به دو نفر عضو هیأت علمی افزایش پیدا کرده است تا نظرات دانشگاه‌ها در حوزه صف بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
صرامی خاطر نشان کرد: در مبحث شرایط عضویت دانشجویان در شورای انضباطی به این دلیل که میانگین سن ازدوج دانشجویان افزایش پیدا کرده است، شرط الزامی تأهل از عضویت دانشجویان حذف گردیده تا دست دانشگاه‌ها در انتخاب اعضای دانشجویی عضو شورای انضباطی بازتر باشد.
صرامی به تغییرات در «بخش تنبیهات شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان» اشاره کرد و اظهار داشت: تنبیهات ۹ تا ۱۶ که مشتمل بر محرومیت‌های تحصیلی از «یک‌نیم سال تحصیلی» تا «چهار نیم‌سال تحصیلی» است، جهت این‌که دانشگاه‌ها مجبور نباشند حتماً از «نیم سال» جهت تعیین مقدار محرومیت استفاده کنند و امکان به‌کارگیری «یک‌ یا چندماه» را برای تنبیهات داشته باشند و به این ترتیب دست دانشگاه‌ها برای اعمال تنبیهات خفیف‌تر بازتر شود و شورای انضباطی مخیر شد که به عنوان مثال دانشجو را به یک نیم سال تحصیلی کامل و یا کمتر این یک‌نیم‌سال تحصیلی به یک تا شش ماه محکوم کند.
وی ادامه داد: در شیوه‌نامه انضباطی قبلی که در سال ۸۸ تنظیم شده بود، «تخلفات رایانه‌ای و مخابراتی» (واژه مخابراتی به جای واژه الکترونیکی به کار رفته) در دسته‌بندی «تخلفات اخلاقی» قرار داشت که این تخلف در شیوه‌نامه جدید جزئی از «تخلفات عمومی» دیده شده است. البته در ماهویت آن هیچ تغییری اعمال نشده است.این مقام مسؤول افزود: با توجه به این که در شیوه‌نامه جدید که بر اساس آئین‌نامه مصوب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۷۴ تنظیم می‌شود، در بند ۱۷ شیوه‌نامه، تنبیهی داریم به عنوان «تغییر محل تحصیل دانشجو» که «تغییر رشته» در شیوه‌نامه جدید با نظر موافق مسؤولان دو وزارتخانه بهداشت و علوم حذف شد.
وی اضافه کرد: در قسمت تنبیهات شبیوه نامه تغییر ماهوی دیگری رخ نداده است.
کد مطلب: 114088
برچسب ها: دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *