۰
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۲

پاسخ ظریف به پمپئو

وزیر امورخارجه کشورمان اقدامات اخیر آمریکا پیرامون برجام، پیشنهاد رشوه به کاپیتان نفتکش آدریان دریا و اقدامات واشنگتن علیه مردم ایران را اخاذی توصیف کرد.
وزیر امورخارجه کشورمان اقدامات اخیر آمریکا پیرامون برجام، پیشنهاد رشوه به کاپیتان نفتکش آدریان دریا و اقدامات واشنگتن علیه مردم ایران را اخاذی توصیف کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر با ذکر نام مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا نوشت: معنی اخاذی دقیقا چیست؟ آیا به معنی نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و تنبیه کسانی است که به آن عمل می‌کنند؟ آیا به معنی پیشنهاد رشوه برای دزدی نفت (ایران) و تحریم کسانی است که از انجام آن سر باز می‌زنند؟ یا شاید به معنی مجبور کردن ایران به تسلیم و یا گرسنگی دادن به مردم آن است؟
وی در ادامه نوشت: یا اینکه اقدامات اصلاحی قانونی طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است؟
ظریف در پیام خود به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش واشنگتن برای ملزم کردن دیگران به عدم پایبندی به آن و تحریم کسانی اشاره دارد که به توافق عمل می‌کنند.
وی همچنین به موضوع پیشنهاد چندین میلیون دلاری واشنگتن به کاپیتان نفتکش آدریان دریا اشاره می‌کند که در آن، برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی به کاپیتان این کشتی از او خواسته بود در ازای دریافت چندین میلیون دلار، آدریان دریا را به نقطه‌ای هدایت کند که آمریکایی‌ها بتوانند آن را توقیف کنند.
نفتکش آدریان دریا که حامل نفت ایران بود، بیش از دو ماه پیش در اقدامی غیرقانونی توسط نیروهای انگلیس در جبل‌الطارق با ادعای اینکه به مقصد سوریه در حرکت بوده، توقیف شد اما به تازگی آزاد شده است.
آمریکا پس از آزادی این نفتکش تلاش‌های بسیاری کرد تا مانع از رفع توقیف آن شود، ازجمله پیشنهاد رشوه به کاپیتان آن که همگی با شکست مواجه شد.
کد مطلب: 114312
برچسب ها: ظریف
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *