کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان در مراسم شام غریبان در جمع عزاداران حسینی مسجد فاطمه‌الزهرا(س) ساری:

کاهش تعهدات برجامی ایران در صورت انجام نشدن تعهدات اروپایی‌ها ادامه خواهد داشت

در مجالس امام حسین(ع) باید مردم شناخت دقیقی از معروف‌های بزرگ و منکرهای بزرگ کنونی پیدا کنند

20 شهريور 1398 ساعت 18:09

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه متاسفانه در برخي مجالس عزاداري مي‌بينيم صرفا به شور حسيني توجه می‌شود و چندان از شعور حسيني خبري نيست، گفت: دستيابي به شعور حسيني بايد مقدم بر شور عزاداري در مجالس محرم باشد و عزاداري مردم و هيات‌هاي مذهبي در اين ايام بايد در راستاي اهداف و حقيقت قيام حضرت امام حسين (ع) باشد.


نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه متاسفانه در برخي مجالس عزاداري مي‌بينيم صرفا به شور حسيني توجه می‌شود و چندان از شعور حسيني خبري نيست، گفت: دستيابي به شعور حسيني بايد مقدم بر شور عزاداري در مجالس محرم باشد و عزاداري مردم و هيات‌هاي مذهبي در اين ايام بايد در راستاي اهداف و حقيقت قيام حضرت امام حسين (ع) باشد.
دکتر مصطفي کواکبيان در مراسم شام غریبان در جمع عزاداران حسيني قرائت اشعار سطحي، نوحه‌هاي بي‌محتوا، بالا و پایين پريدن‌هاي برخي مداحان کم مايه، رياکاري، ظاهرسازي، عوام‌فريبي، خرافه‌گرايي و امثال اين اقدامات براي پرشور کردن مجالس محرم را در تضاد با اهداف قيام امام حسين(ع) دانست و گفت: متاسفانه گاهي صداوسيما نيز به اين گونه اقدامات به بهانه پرشور جلوه دادن مجالس عزاداري دامن می‌زند! در حالي که دستيابي به شعور حسيني بايد مقدم برشور عزاداري در مجالس محرم باشد.
وي با بيان اينکه در مجالس عزاداري محرم نبايد حضور جمعيت زياد مورد ملاک قرار گيرد بلکه ماه محرم بهترين فرصت براي تبيين و تشريح اهداف نهضت حضرت امام حسين(ع) و دستاوردهاي حسيني است، اظهار کرد: بايد بدانيم حضرت امام حسين (ع) با قيام خود چه چيزي از ما خواسته و چرایی قیام آن حضرت را در 1380 سال قبل بفهمیم.  
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به زنده و پوياتر شدن مراسم عزاداري حضرت امام حسين(ع) نسبت به سال‌هاي گذشته و پرشور بودن مراسم ماه محرم، گفت: پيش‌بيني می‌شود تعداد راهپيمايان امسال اربعين حسيني به بيش از 20 ميليون نفر برسد.
اين نماينده مجلس با اشاره به راهپيمايي جاماندگان اربعين گفت: اين حرکت کاملا خودجوش و از دل مردم برپا شده و دولت و حاکميت هم هيچ گونه دخالتي ندارند.
کواکبيان يکي از اهداف حضرت امام حسين(ع) را احياي فريضه امر به معروف و نهي از منکر دانست و گفت: اين فريضه الهي داراي جنبه‌ها و مراتب مختلف است، قطعا شرايط و دستاورد‌هايي دارد که بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرد. تا آنجايي که اصل هشتم از اصول قانون اساسي  نظام اسلامي به اين فريضه مهم اختصاص داده شده است.
وي افزود: در اصل هشتم قانون اساسي آمده است که در جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ دعوت‏ به‏ خير، امر به‏ معروف‏ و نهي‏ از منکر وظيفه‏‌اي‏ است‏ همگاني‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ يکديگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خويش، شناخت دقيق منکر و معروف را براي اجراي صحيح اين فريضه الهي مهم دانست و گفت: خداوند در قرآن می‌فرمايد: صفت مومنان شناخت دقيق امر به معروف و نهي از منکر است ولي منافقان به دليل عدم شناخت کافي، اين فريضه را جابه جا عمل می‌کنند.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری با بيان اينکه بايد اقامه معروف‌هاي مهم و مطالبات مردم براي تحقق عدالت و مقابله با منکرهاي بزرگ سياسي و اقتصادي را اولويت بدهيم، اظهار کرد: فريضه امر به معروف و نهي از منکر را نبايد در مسائل بسيار جزئي همچون آستين کوتاه پسران و چند تاز موي دختران تقليل بدهيم.
اين نماينده مجلس، رسيدگي به معيشت مردم را يکي از معروفات بزرگ دانست و گفت: امروز مردم در شرايط بسيار سختي زندگي می‌کنند و همه مسئولان و نمايندگان بايد براي افزايش رونق توليد و معيشت مردم تلاش کنند.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه امروز اولويت اول مجلس و دولت بايد رفع دغدغه مردم و رسيدگي به معيشت آنان باشد، اظهار کرد: من بارها گفته‌ام اينکه ترامپ نامتعادل تحريم‌ها را درست کرده، مردم می‌فهمند. شايد ناکارآمدي‌ها را ببخشند اما تجمل‌گرايي، مرفه‌گرايي و فساد مسئولان را هرگز نخواهند بخشيد.
وي حفظ منافع ملي کشور را به عنوان دومين معروف در کشور دانست و گفت: امروزه حفظ منافع ملي کشور بسيار مهم و ضروري است. متاسفانه برخي‌ها به هر دليلي حرف‌هايي را در جامعه مطرح می‌کنند که ياس و نااميدي را به‌دنبال دارد و به منافع ملي کشورمان ضربه می‌زنند. به طور مثال می‌گويند برجام را بايد پاره کرد اما واقعيت اين است که رهبري هنوز از برجام حمايت می‌کنند چون ايران منافعي در اين برجام دارد.
کواکبيان با بيان اينکه در چند روز اخير هم وزيرامورخارجه آلمان حرف‌هاي تازه‌اي گفته که ما تحمل ايستادگي در برابر آمريکا را نداريم و ايران بايد به تعهدات خود در برجام عمل کند و گام سوم را عملياتي نکند، اظهار کرد: اروپا بايد به تعهدات خود در برجام عمل کند در غير اينصورت اروپا  نبايد از ايران توقعي داشته باشد که گام‌های بعدی را اجرایي نکند و کاهش تعهدات برجامی ایران ادامه نیابد.
وي با بيان اينکه متاسفانه ترامپ نامتعادل هيچ کس و هيچ چيزي را قبول ندارد، افزود: اروپا بايد به اين نکته دقت کند که مذاکره هم شرايطي دارد و حداقل فروش نفت ايران و برگشت پول آن و پيش‌فروش‌هايي که خودشان قول آن را داده بودند بايد عملياتي و تضمين شود.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به سفر چند روز اخير دبير کل موقت آژانس انرژی اتمي به ايران اشاره کرد و گفت: اين شخص هم در گزارشي اعلام کرده احتمالا ايران در منطقه تورقوزآباد تسليحات اتمي پنهان دارد و بازرسان به دنبال آن هستند. اين همان حرفي است که نتانياهو نخست وزير اسرائيل سال گذشته گفته بود و ما هم خنديده بوديم و از اساس بي پايه و کذب است.
کواکبيان افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامي فتوا دادند توليد و نگهداري تسليحات هسته‌اي و اتمي حرام است و ايران هيچگاه به دنبال آن نبوده و نيست.
اين نماينده مجلس با بيان اينکه همان طور که قاسم سليماني براي ما مهم است، محمد جواد ظريف هم مهم است و بايد ديپلماسي فعال داشته باشيم، اظهار کرد: بايد منافع ملي را بشناسيم و با ديپلماسي مقابله نکنيم. مخالفت با منافع ملي و ديپلماسي بزرگترين منکر است. ايران بايد ديپلماسي فعال داشته باشد و منافع ملي ما نيز اين را حکم می‌کند.
وي همبستگي داخلي، وحدت و يکپارچگي درون جامعه را سومين معروف دانست و گفت: بايد وحدت خود را در مقابل دشمنان و انجام کارهاي خوب افزايش دهيم. اميدواريم دولت، مجلس، قوه قضائيه و همه مسئولان در اين زمينه تلاش کنند و نگذارند برخی مسائل جزئی مساله عمده کشور شود به عنوان نمونه همین دختری که خودسوزی کرده است نباید در کشور مساله عمده باشد؛ من بارها در مجلس گفته‌ام دولت و وزارت ورزش و جوانان از ممنوعیت ورود زنان و دختران ما به ورزشگاه‌ها جلوگیری کنند مگر وضعیت حضور زنان ما حتی در دسته‌جات حسینی و یا سینماها، دانشگاه‌ها، پارک‌ها، صد‌درصد بدون اشکال است؟ لذا باید هرچه سریع‌تر با حفظ شئونات و ضوابط شرعی ورود زنان را به ورزشگاه‌ها تسهیل کنیم. و از سوء استفاده سازمان‌های بین‌المللی ورزشی و به اصطلاح حقوق بشری جلوگیری نمائیم.
کواکبيان در ادامه سخنان خود به سه منکر بزرگ در جامعه نيز اشاره کرد و گفت: فساد بزرگترين منکر است که بايد ريشه‌کن و مقابله شود. متاسفانه امروز فساد مانند خوره به جان ارکان نظام افتاده و بايد ريشه‌کن شود، گفت: البته مقابله با فساد اين جناح و آن جناح نمی‌شناسد، بين اصولگرا و اصلاح‌طلب تفکيک قائل نمی‌شود و حتي اگر نماينده‌اي هم تخلف کرد بين نماينده و غير نماينده هم فرقي قائل نمی‌شود زيرا اگر نماينده‌اي تخلفي کرده بايد مانند افراد ديگر جامعه با او برخورد شود و البته نمايندگان فقط در راستاي انجام وظايف نمايندگي مصونيت دارند.
وي با بيان اينکه من بارها گفتم به آقاي رئيسي راي ندادم ولي اگر اقداماتي که انجام می‌دهد، خوب انجام دهد و جناحي نباشد حمايت خواهيم کرد. با فساد بايد بدون هيچ حب و بغض و جناح بازي مقابله کرد.
کواکبيان با اشاره به دستور اخير رئيس قوه قضائيه براي رسيدگي مجدد به پرونده کارگران هفت تپه گفت: آقاي رئيسي بايد به اين نکته توجه داشته باشند که در سال‌هاي گذشته احکام ناعادلانه مختلفي براي گروه‌هاي متعدد از جمله خبرنگاران صادر و در زندان بسر می‌برند و بايد پيگيري شود.
اين نماينده مجلس تاکيد کرد: با دزدي، اختلاس و رشوه مسئولان در هر پست و مقامي بايد مقابله شود و نبايد ساکت نشست و من جایی گفتم آقای رئیسی باید به اختلاف 53 هزار میلیارد تومانی ادعای شهردار فعلی و شهردار سابق در مورد بدهی‌های شهرداری در دوران قالیباف رسیدگی کند و رسیدگی به تخلفات مالی همه دست‌اندرکاران فعلی و احمدی‌نژاد نیز در دستور کار قرار گیرد.
استاد دانشگاه علامه طباطبايي از مصرف بي‌رويه به عنوان دومين منکر در کشور ياد کرد و گفت: برخي مواقع در کل فرهنگ عمومي مشکل داريم و بايد توجه کنيم و فقط دولت را مقصر ندانيم. بايد سازگاري داشته باشيم و با دست خود مشکلات را زياد نکنيم.
کواکبيان افزود: نکته سوم اينکه بايد به کمبودهاي توليد توجه شود. تعطيلي دستگاه‌هاي توليدي منکر بزرگ است. توليد بايد افزايش يابد و زير ساخت‌ها فراهم شود. کاهش توليد منجر به بيکاري و فساد اجتماعي شده و مشکلات بيشتري را به دنبال دارد.
اين نماينده مجلس در ادامه سخنان خود با قرائت حديثي از امام صادق(ع) در وصف عظمت حضرت عباس (ع) گفت: بنا به فرموده آن امام همام همه ويژگي‌ها در حضرت عباس(ع) نهفته است. حضرت عباس(ع) اهل بصيرت بود. شناخت دقيق داشت و از لحاظ فقهي و علم ديني هم بسيار بالا بود.
کواکبيان با بيان اينکه براي حضرت عباس(ع) در روايات بيش از 15 لقب ذکر شده، گفت: حضرت عباس(ع) شخصيتي بود که تمام وجود او پر از ايمان و يک رزمنده، مجاهد و سرلشکر در لشکر اسلام بود.
وي افزود: صبوري و استقامت يکي ديگر از ويژگي حضرت عباس(ع) بوده است. در راه ايمان استقامت کرد و خداوند وعده بهشت را به مومنان اهل استقامت در قرآن داده است.
کواکبيان با اشاره به روايتي از حضرت امام سجاد (ع) درخصوص جايگاه حضرت عباس(ع) نزد خداوند، گفت: امام سجاد(ع) می‌فرمايند: حضرت عباس(ع) نزد خداوند جايگاهي دارد که روز قيامت همه شهيدان به آن غبطه می‌خورند و افضل شهدا است و او ايثارگري کرد و اين درس است. آيا ما نسبت به همديگر اين گونه هستيم.
وي اضافه کرد: حضرت عباس(ع) يک ايثارگر به معناي واقعي و يک جانباز بزرگ است و روز چهارم شعبان سالروز ولادت آن حضرت نيز به اين دليل روز جانباز نامگذاري شده است. اميدواريم همه ما بتوانيم در راستاي خاندان عصمت و طهارت (ع) حرکت کرده و بصيرت و شناخت خود را افزايش دهيم.
کواکبيان در پايان اشعاري در وصف حضرت عباس (ع) قرائت کرد.

 
 


کد مطلب: 114472

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/114472/کاهش-تعهدات-برجامی-ایران-صورت-انجام-نشدن-اروپایی-ها-ادامه-خواهد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir