۰
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۴

شوی تبلیغاتی نتانیاهو در آستانه انتخابات

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین با تاکید بر این‌که وعده انتخاباتی نتانیاهو در مورد الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی اساسا نقض قوانین و عرف بین‌المللی است، گفت:‌ نتانیاهو با انجام این کار خود را با تمام نظام بین‌الملل درگیر کرده است و این اقدام در ‌آستانه انتخابات شبیه یک شوی تبلیغاتی است.
قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین با تاکید بر این‌که وعده انتخاباتی نتانیاهو در مورد الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی اساسا نقض قوانین و عرف بین‌المللی است، گفت:‌ نتانیاهو با انجام این کار خود را با تمام نظام بین‌الملل درگیر کرده است و این اقدام در ‌آستانه انتخابات شبیه یک شوی تبلیغاتی است.
مهدی شکیبایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وعده‌های انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق بخشی از  کرانه باختری به اراضی اشغالی اظهار کرد:  وعده‌ای که اخیرا نتانیاهو مطرح کرده بی شباهت به وعده پنج ماه پیش او در مورد بلندی‌های جولان نیست، اما این‌که خواسته باشند طبق یک وعده زمین کشوری را تصاحب کرده و یا قانونی را در این زمینه وضع کنند و یا حتی حمایت کشوری مانند آمریکا را داشته باشند،  اساسا نقض قوانین و عرف بین‌الملل است.  
وی تصریح کرد:‌ کرانه باختری نیز چنین وضعیتی دارد، یعنی براساس قطعنامه سال ۱۹۴۷ سازمان ملل، کرانه باختری متعلق به فلسطینی‌ها است. در واقع تمام قطعنامه‌های شورای امنیت، یونسکو و سایر سازمان‌های بین‌المللی آن منطقه را به‌عنوان منطقه فلسطین‌نشین قبول دارد، از نگاه جمهوری اسلامی ایران از نهر تا بحر سرزمین فلسطین است. البته در سال ۱۹۴۷ که یکسال بعد از آن اسرائیلی‌ها رژیم‌شان را تاسیس کردند در آن زمان قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم طرح تقسیمی را مطرح کردند که براساس آن کرانه باختری در اختیار فلسطینی‌ها قرار داده شد.  
این کارشناس مسائل فلسطین با بیان این‌که نتانیاهو وعده‌ای داده که با همه قوانین و عرف بین‌المللی در تضاد است، اما آیا او می‌تواند این وعده را اجرا کند؟ گفت: اولین پاسخ این است که اگر حتی بتواند یک‌جانبه این کار را انجام دهد در واقع با تمام نظام بین‌الملل خودش را درگیر کرده است، در نتیجه همان‌طور که پنج ماه پیش در مورد بلندی‌های جولان چنین وعده‌ای داده بود اکنون در مورد کرانه باختری هم این اتفاق افتاده و در آستانه انتخابات نتانیاهو این شو را به راه انداخته و بیش‌تر شبیه یک کار تبلیغاتی هنگام انتخابات است. اما باید بررسی شود که آیا قدرت اجرائی دارد یا خیر؟
شکیبایی در ادامه بیان کرد: شکی نیست این وعده نتانیاهو زلزله‌ای را در خود فلسطین ایجاد می‌کند، زیرا بخش عمده‌ای از فلسطینی‌ها آنجا زندگی می‌کنند که به کمتر از نهر تا بحر رضایت نمی‌دهند.  بدون شک این اتفاق انتفاضه جدیدی را درون فلسطین رقم می‌زند و بروز و ظهور یک انتفاضه جدید با شرایط امروز اسرائیل همخوانی ندارد. به عبارتی اسرائیل تا اندازه‌ای در نقطه ضعف قرار دارد که کوچک‌ترین تظاهرات در کرانه باختری ارتباط مستقیم با امنیت و حتی موجودیت اسرائیل پیدا می‌کند.  
وی با تاکید بر این‌که وعده نتانیاهو بیشتر شبیه یک شوی تبلیغاتی است تا این‌که او بتواند آن را به اجرا بگذارد، اظهار کرد:‌ نتانیاهو در شرایط داخلی بسیار سختی قرار  گرفته و پیش از این‌ هم تلاش کرد تا در انتخابات پیروز شده و دولت تشکیل دهد که نتوانست، البته همزمان هم چندین پرونده فساد را نهادهای قضائی رژیم صهیونیستی علیه او تدارک دیده‌اند و اگر قرار باشد در انتخابات پیش رو پیروز نشود باید مستقیما محاکمه شود و به زندان برود، همان کاری که او با ایهود اولمرت نخست وزیر سابق کرد.
قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین افزود: بنابراین از همه توانش استفاده می‌کند تا در انتخابات پیروز شود، اما وعده‌های او شدنی نیست و نمی‌تواند متحمل انتفاضه جدید از سوی فلسطین آن‌هم در کرانه باختری شود، جایی که فلسطینی‌ها اگر بخواهند تسلیح و تجهیز شوند، فاصله کمتر از ۵ یا ۱۰ کیلومتری با اهداف حیاتی رژیم صهیونیستی  دارند و این مساله برای رژیم صهیونیستی با توجه به وضعیت منطقه‌ای که پیدا کرده بسیار گران تمام می‌شود.  
شکیبایی یادآور شد: طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل نقطه مقابل طرح دو دولتی قرار دارد که اروپایی‌ها به‌عنوان متحدان دیگر اسرائیل در کنار آمریکا قائل به آن هستند.   طرح دو دولتی معتقد است کرانه باختری، قدس، قدس شرقی و نوار غزه در کنار مناطق ۱۹۴۸ دو  کشور به نام فلسطین و اسرائیل تشکیل دهند. البته همین مساله‌ای که ترامپ در مورد یکپارچگی قدس مطرح می‌کند، اروپایی‌ها با آن مخالفت داشته و آن را مخالف طرح دو دولتی می‌دانند، بنابراین اگر نتانیاهو بخواهد چنین کاری را انجام دهد، ضمن این‌که فلسطینی‌ها را علیه خودش بسیج می‌کند بلکه نگاه بین‌المللی به ویژه اروپا را هم علیه خودش می‌کند.  
وی در پایان گفت: شکی نیست که دولت‌های بعدی آمریکا از این طرح حمایت نمی‌کنند و اگر قرار بر این بود همان سال‌های ۱۹۶۷ این کار را انجام می‌دادند و لذا اگر چنین اتفاقی رخ دهد دیگر چیزی به نام اسرائیل وجود نخواهد داشت.   ترامپ پس از روی کار آمدن با هدف بسیج کردن لابی صهیونیستی در کنار خودش، وعده‌هایی را به نتانیاهو داد که قبل از او هیچ کدام از دولت‌های قبلی آمریکا انجام نداده بودند مانند انتقال پایتخت از تل آویو به قدس، الحاق جولان به اسرائیل و یکپارچه دانستن قدس برای اسرائیل که بسیاری را عملیاتی کرد. در نتیجه اگر کرانه باختری به اسرائیل الحاق شود علاوه بر بسیج شدن تمام فلسطینی‌ها، در سازمان‌های بین‌المللی نیز مخالفت‌های شدیدی خواهد داشت.  

     

     
کد مطلب: 114842
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *