۰
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۴

ماجرای آتش زدن عمدی بوستان چیتگر

یک عضو شورای شهر می گوید بوستان چیتگر واقع در غرب تهران هدف آتش افروزی های عمدی قرار گرفته است که این اعمال به صورت هدایت شده و به قصد ضربه زدن به شهرداری تهران انجام می شود.
یک عضو شورای شهر می گوید بوستان چیتگر واقع در غرب تهران هدف آتش افروزی های عمدی قرار گرفته است که این اعمال به صورت هدایت شده و به قصد ضربه زدن به شهرداری تهران انجام می شود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بخشهای زیادی از پارک چیتگر، طعمه آتش شده است، پوشش علفی بلند منطقه در بارشهای مناسب امسال و خشکسالی فصل های گذشته باعث شده است تا عرصه پارک چیتگر، مستعد آتش گرفتن باشد. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که بخش های بزرگی از پارک چیتگر، در هفته های گذشته طعمه حریق شده و درختان و پوشش گیاهی آن از بین رفته است.
یک عضو شورای شهر تهران می گوید عمده آتش افروزی ها در بوستان چیتگر به صورت تعمدی و هدایت شده انجام می شود تا به مدیریت شهری آسیب بزند. مجید فراهانی در بازدید از بوستان چیتگر عنوان کرد: ما شاهد آتش سوزی های مکرر عمدی و تعمدی در چیتگر هستیم. با وجودی که قضاوت نمی کنیم چه کسانی این کار را انجام می دهند ولی متوجه شده ایم تنها ۲۰ درصد از آتش سوزیها، به صورت سهوی و توسط مردم انجام می شود که با آموزش های شهروندی، قابل کاهش است. ۸۰ درصد از آتش سوزیهای مکرر اخیر به صورت هدایت شده و به منظور ضربه زدن به مدیریت شهری است، از جمله گسترده ترین آتش سوزی در تاریخ بوستان چیتگر که باعث نابودی ۲۰ هکتار از پوشش گیاهی بوستان شد، جزء همین موارد است.
مردم حق بر فضای سبز شهری دارند
بوستان چیتگر یکی از اصلی ترین و گسترده ترین مناطق سبز تهران است که باعث می شود سرانه فضای سبز منطقه ۲۲ را در بین مناطق تهران افزایش چشمگیری داده است. طبق آخرین آمار، سرانه فضای سبز در میانگین تهران، ۱۵ متر مربع به ازای هر شهروند است که این سرانه در منطقه ۲۲ (غرب تهران) به ۱۷۰ متر مربع به ازای هر شهروند می رسد.
از این رو نابودی بخشهایی از بوستان چیتگر، باعث خواهد شد تا حق مردم بر کیفیت بهتر زندگی در تهران، دستخوش چالش شود. البته باید در نظر داشت عمده ترین مشکل بوستان چیتگر، مربوط به آتش سوزی های عمدی و سهوی نیست، بلکه اصلی ترین مشکل برای فضای سبز بوستان چیتگر، بی آبی و آفات درختان است.
بی آبی، چیتگر را تهدید می کند
واقعیت اینجاست که در حال حاضر، اصلی ترین منبع آب برای تامین فضای سبز بوستان چیتگر، پساب فاضلاب است چون سهم چیتگر از آب خام شهری، به دلیل بدهی کلان ۱۴۰ میلیارد تومانی شهرداری منطقه ۲۲ به شرکت آب منطقه ای تهران، حدود ۶ سال است قطع شده.
واقعیت های میدانی نشان می دهد دست کم ۳ حلقه چاه از چاه های موجود در بوستان چیتگر کاملا خشک شده و آب سایر چاه ها به شدت کاهش یافته است. حتی یکی از چاه های اصلی چیتگر با برون ده ۲۵ لیتر در ثانیه به دبی ۳ لیتر در ثانیه رسیده است. همچنین آنطور که مجید فراهانی عضو شورای شهر می گوید مجتمع های مختلف اسب سواری ۴۰ درصد از آب چاه های موجود را به رایگان استفاده می کنند.
مجید فراهانی درباره مجتمع های اسب سواری در چیتگر می گوید: این مجتمع های سوارکاری مشخص نیست چرا اجاره برای زمینی که در اختیار دارند، به شهرداری نمی دهند. بعضا آنها قرارداد ۲۰ ساله دارند و آب را هم مجانی دریافت می کنند.

بازداشت ۱۰ آتش افروز در امسال
شهردار منطقه می گوید آتش افروزی های عمدی باعث شده است تا دست کم ۱۰ نفر در امسال بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند.
علی نوذرپور، درباره آتش سوزی های بوستان چیتگر می گوید: آتش سوزی هایی که صورت می گیرد به دلیل رشد خوب علف ها در ابتدای امسال بود. برنامه ای را برای علف تراشی در بوستان گذاشتیم. برخی از علفها در معرض حریق است. حریقها چند منشا دارد. یکی از منشا ها، مربوط به شهروندان و بازیگوشی جوانان است. موردی داشتیم یک پدر و پسر مسابقه آتش افروزی گذاشته بودند که دستگیر شدند.
شهردار منطقه ۲۲ تهران توضیح می دهد: برخی از آتش افروزی ها تعمدی است که ما الان نمی توانیم حکم قطعی بدهیم. در سال جاری ۱۰ مورد دستگیری داشتیم که متهمان تحویل مقام قضایی شدند. ما برای اینکه بتوانیم سریعا حریق را خاموش کنیم، بالای تپه ها دیدبانی گذاشتیم و اکیپ موتورسواری های ما به کپسول آتش نشانی مجهز شده اند. به جز در روز انتخابات شورایاریها که ما درگیر بودیم، آتش سوزی بزرگی صورت گرفت و حتی ماشین آتش نشانی هم آمد و به واسطه سرعتی که داشت، واژگون شد. آتش سوزی گسترده بعد از آن نداشتیم و بعضا آتش سوزی ها مربوط به پوشش علف در عرصه های ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری است.
او همچنین ضمن رد واگذاری ۴۰ درصد از آب چاه های بوستان به باشگاه های سوارکاری توضیح می دهد: اصلا واگذاری ۴۰ درصد آب به مجتمع های سوارکاری نداریم. این سوارکاریها به صورت قرارداد مشارکتی با شهرداری ها شکل گرفته اند. احتمال دارد آب هم در اختیار این مجتمع ها گذاشته شده باشد. روزانه ۴ ساعت آب با دبی ۲ اینچی در اختیار مجتمع ها قرار می گیرد و واگذاری ۴۰ درصد آب چاه ها، صحت ندارد.
دستور بازداشت شهردار منطقه ۲۲ صادر شد
شهردار غرب تهران درباره مشکلات قطع درخت در بوستان چیتگر می گوید: پرونده های متعدد قضایی علیه شهرداری منطقه ۲۲ به خاطر شکایت سازمانهای مرتبط با محیط زیست در دادگاه وجود دارد.
به گفته نوذرپور، ۳ ماه پیش شکایتی از شهردار منطقه برای قطع ۱۳ اصله درخت به دادسرا شد که بازپرس حکم جلب شهردار منطقه را صادر کرد. بعد از بررسی مشخص شد این ۱۳ درخت، بیمار بوده اند و اداره کل منابع طبیعی نامه نوشته بود که درختان بیمار را باید قطع کنید.
او در ادامه توضیحات خود بیان کرد: در حال حاضر شرکت اب منطقه ای تهران می گوید شما باید ۱۲۰ میلیارد تومان بابت حق انشعاب آب به ما پرداخت کنید. صورتحساب ۳۰ میلیارد تومانی هم برای آب بها صادر کرده اند و می گویند تا این مبالغ پرداخت نشود، ما ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب خام برای بوستان چیتگر طلبکاریم که به دلیل این بدهی، ۶ سال است به ما این آب را نداده اند.
آفت چوب خوار، درختان چیتگر را می بلعد
مشکل اصلی دیگر در بوستان چیتگر، آفات فراوانی است که باعث خشک شدن برخی درختان بوستان شده است. آمار رسمی که توسط مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران بیان شده، می گوید تاکنون ۳ هزار اصله درخت در بوستان چیتگر به دلیل هجوم آفتاب چوب خوار و پوست خوار، از بین رفته و باید قطع شوند تا آفات به سایر درختان سرایت نکند.
نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ هم درباره حمله آفات به چیتگر می گوید: پس از خشکسالی سال ۹۲، بلافاصله هجوم آفات به بوستان چیتگر آغاز شد. لذا اصلی ترین دلیل طغیان آفات، کم آبی است. واقعیت اینجاست که اقلیم غرب تهران در ابتدای دهه ۴۰ بسیار پربارش بود ولی الان تبدیل به اقلیم خشک شده است. در ابتدای احداث این بوستان، نیاز به آبیاری نبود ولی الان باید میزان زیادی از آب برای فضای سبز صرف شود. منتهی به دلیل کم آبی، مشکل آفات را هم داریم که باعث طغیان آفات و بحران در ۶ نقطه در بوستان چیتگر شده است.
کد مطلب: 114887
برچسب ها: بوستان چیتگر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *