۰
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰

باید با کم آبی سازگار شویم

استاندار مرکزی با اشاره به لزوم سازگاری با کم آبی، نسبت به صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت، تاکید کرد.
استاندار مرکزی با اشاره به لزوم سازگاری با کم آبی، نسبت به صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت، تاکید کرد.
به گزارش ایسنا،  سیدعلی آقازاده در شورای حفاظت از منابع آب استان اظهار کرد: با استفاده از روش‌های مکانیزه در کشاورزی و صرفه جویی سعی بر حفظ سطح کشت در استان داشته باشیم.
وی افزود: فرمانداران در راستای سازگاری با کم آبی نقش مهمی دارند و وظایف باید برای آنها تبیین شود.
به گزارش ایسنا، رئیس جهادکشاورزی استان نیز در این جلسه گفت: بخش کشاورزی در دنیا بیشترین سهم را از مصرف آب دارد و در برخی کشورها این سهم تا ۹۵ درصد هم می‌رسد. بخش کشاورزی برنامه‌های متعددی را برای افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی دنبال می‌کند.
مجید آنجفی بیان کرد: میزان تولید ماده خشک در بخش کشاورزی در استان ۸۵۰گرم بوده که در حال حاضر به ۱.۳۲ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است. همچنین سطح زیر کشت گندم آبی از ۶۹ هزار هکتار به ۴۷ هزار هکتار رسیده که علیرغم این کاهش، میزان تولید افزایش داشته است.
وی ادامه داد: حجم تولیدات بخش کشاورزی در کشور از ۸۰ میلیون تن به ۱۱۸ میلیون تن رسیده و این در حالی است که مصرف آب کاهش داشته است.
رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: طرح ارتقاء امنیت غذایی در ۴ کشور استان اجرا شده و استان مرکزی در سال گذشته به عنوان استان پنجم به این استان ها پیوسته است. در این طرح تولیدات بخش کشاورزی از اراضی آبی به اراضی دیم تغییر می کند و علاوه بر تولید غلات می توان اقدامات خوبی در خصوص تولید حبوبات و علوفه نیز انجام داد .
آنجفی اظهار کرد: با اجرای این طرح گام های موثری در خصوص رفع مشکلات آب در بخش کشاورزی برداشته خواهد شد.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز گفت: میزان مصرف آب تجدیدپذیر در استان ۱۰۶ درصد است و در دنیا نرم مصرف ۴۰ درصد است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده میزان بهره گیری از آب تجدیدپذیر در کشور باید به ۶۹ درصد برسد.
عزت الله آمره ای افزود : کاهش میزان مصرف آب تجدیدپذیر از ۱۰۶ درصد به نصف این مقدار چشم انداز و هدف اصلاح الگوی مصرف آب است.
وی ادامه داد: با اجرا و نصب کنتورهای حجمی بر چاه های کشاورزی، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز  و اجرای پایش می توان در  میزان مصرف آب ۶۹۴ میلیون متر مکعب صرفه جویی ایجاد کرد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: بیشترین تعدیل باید در بخش کشاورزی حاصل شود و تا افق ۱۴۰۵ میزان مصرف آب در کشور از دو هزار و ۲۷۶ میلیارد مترمکعب باید به هزار و ۵۹۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد.
کد مطلب: 114929
برچسب ها: کم‌آبی کشاورزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *