۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۲

مجوز ورود دام از پاکستان نداریم

مدیرکل قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه هیچ گونه مجوز ورود دام از کشور پاکستان وجود ندارد، گفت: نگرانی از ورود دام آلوده از این کشور نیست
صمد یگانه در گفت‌وگو بافارس در پاسخ به اینکه نگرانی از ورود ۲۲ هزار گوسفند آلوده خریداری شده از کشور استرالیا از مرز پاکستان به کشور بین مردم وجود دارد، گفت: هیچ گونه مجوز واردات از کشور هندوستان، پاکستان و افغانستان وجود ندارد.

مدیرکل قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور افزود: هیچ مجوز ورود دام از این کشورها تاکنون نداشته‌ایم و فعلا هم نداریم.

وی ادامه داد: صدور مجوز واردات از این کشورها نیازمند امضای پروتکل با کشورمان است و چنین پروتکلی تاکنون امضاء نشده است.

یگانه گفت: تفاهم‌نامه با این کشورها در صورتی منعقد می‌شود که آنها موافقت کنند عملیات قرنطینه‌ای در کشور مبدأ صورت گیرد که تاکنون به چنین توافقی نرسیده‌ایم.

وی همچنین در خصوص احتمال قاچاق این گونه دام‌ها از مرز پاکستان به استان‌های شرقی گفت: دو سوم مرز سیستان و بلوچستان دیوار‌کشی شده و دو تا سه معبر بیشتر ندارد و امکان ورود دام آلوده به صورت قاچاق نیز بسیار کمتر است.

وی در پاسخ به اینکه آیا هیچ گونه دامی از کشور پاکستان وارد نمی‌شود؟ گفت: به صورت رسمی هیچ گونه وارداتی نداریم اما به صورت غیررسمی و از طریق بازارچه‌های مرزی که مجوز آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت داده است به صورت پیله‌وری خرید و فروش می‌شود.

وی ادامه داد: در نزدیک بازارچه‌‌ها پست‌های قرنطینه‌ای وجود دارد که دام‌ها پلاک‌کوبی می‌شود بعد از نگهداری ۱۴ روزه در این قرنطینه‌ها تا زمانی که آلوده نبودن آنها به اثبات برسد به مراکز بسته‌بندی گوشت در ۹ کشتارگاه این منطقه ارسال می‌شود.

وی افزود: تنها گوشت بسته‌بندی شده از منطقه سیستان و بلوچستان به سایر استان‌ها ارسال می‌شود که قبلا سلامت بهداشتی آنها به تأیید رسیده است.

وی همچنین ادامه داد: قاچاق دام نیز به شدت کمتر شده و کنترل در مرزها بیشتر شده است.

به گزارش فارس؛ پیش از این اعلام شده بود کشور بحرین ۲۲ هزار دام از استرالیا خریداری کرده که بعداً مشخص شده است آلوده هستند و تجار پاکستانی این دام‌ها را به قیمت نازل خریده و در قراردادهای پشت پرده و سوء استفاده از افزایش تقاضا در آستانه عید قربان به دنبال وارد کردن آن به ایران هستند.
کد مطلب: 11503
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *