۰
سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۳

نظر صمت درباره تشکیل وزارت بازرگانی

قائم مقام وزیر صمت در امور مجلس و معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به واقعیت های فعلی کشور تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی یک ضرورت است تا فعالیت های مرتبط به این حوزه که به نوعی ارتباط مستقیمی با معشیت مردم دارد متمرکزتر از گذشته مدیریت شود.
قائم مقام وزیر صمت در امور مجلس و معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به واقعیت های فعلی کشور تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی یک ضرورت است تا فعالیت های مرتبط به این حوزه که به نوعی ارتباط مستقیمی با معشیت مردم دارد متمرکزتر از گذشته مدیریت شود.
به گزارش ایسنا، سید شریف حسینی اظهار کرد: با وجود تلاش ها و تصمیمات موثری که در این بخش و در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ شده است، در عمل این ادغام در چارچوب تجمیع مجموعه تشکیلات سازمانی و نهادهای وابسته صورت پذیرفته و چابکی و کارایی لازم به سبب بزرگ بودن وزارت خانه های ادغامی، کاهش یافته است.
وی با اشاره به وجود برخی موانع اجرایی و ساختاری در چارچوب عملکرد وزارت صمت، افزود: به رغم گذشت حدود 8 سال از ادغام دو وزارتخانه، شرح وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون به تصویب نرسیده و ابلاغ نشده است.
حسینی ادامه داد: اهداف دو وزارت خانه بازرگانی و صنایع و معادن سابق در یک تشکیلات به علت ماهیت متفاوت بخشی و فرابخشی آنها بدان گونه که تصور می شد جمع پذیر نبوده است.
ضروریات تفکیک
معاون وزیر صمت با اشاره به برخی ضروریات تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارتخانه مستقل تجارت و خدمات بازرگانی، گفت: وظایف بازرگانی در تشکیلات کلان دولت به عنوان وظیفه ای فرابخشی محسوب می شود و چنانچه وظایف مذکور با وظایف سایر بخش ها ادغام شود تحت الشعاع آن ها قرار گرفته و امکان ایفای نقش آن گونه که باید میسر نخواهد بود.
حسینی با تاکید بر وجود برخی نیاز های ضروری در حوزه تجارت و بازرگانی در شرایط امروز کشور، خاطر نشان کرد: در مجموع با ادغام انجام گرفته برخی بخش ها مانند بخش بازرگانی و تجارت داخلی و به ویژه تجارت خارجی تحت تاثیر سایر بخش ها بوده است و این درحالی است که با اهمیت یافتن تجارت خارجی در شرایط فعلی، توجه به این بخش باید بیش از پیش انجام گیرد و حمایت از صادرات و رفع موانع سرمایه گذاری در یک وزارتخانه به صورت تخصصی و مستقل دنبال شود.
وی ادامه داد: ایجاد کارکرد مطلوب نظام بازرگانی نیازمند مدیریت یکپارچه این بخش برای در دسترس قرار دادن به هنگام کالا و خدمات با کیفیت مورد تقاضای مردم و متعادل ساختن قیمت ها است.
معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت ایجاد تمرکز در سیاست گذاری بخش بازرگانی کشور، اظهار کرد: مناسب سازی هر چه بیشتر نظام قیمت گذاری کالا و خدمات که رفاه اجتماعی را ارتقا می بخشد، تمرکز بر اصل مشتری مداری در یک نظام واحد در حوزه بازرگانی کشور و همچنین ارتقای بیش از پیش شرایط تامین حقوق مصرف کنندگان؛ از نتایج قابل وصول در تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی است.
بنا بر اعلام وزارت صمت، حسینی گفت: تدوین و اقدام یکپارچه در اجرای استراتژی شفافیت ملی در حوزه بازرگانی و تجارت کشور و تداوم مستمر جهت گیری های بازرگانی کشور، ارتقای بیشتر وضعیت شاخص های توانمند سازی تجاری، تمرکز بر افزایش کارایی بازار و کارآمدی نظام تعرفه‌ای؛ نشان از ضرورت تشکیل این وزارتخانه مهم در دوره کنونی دارد.
وی در پایان با اشاره به اهمیت ارتقای آمار صادرات غیر نفتی در مدیریت اقتصاد بدون نفت و ضرورت صعود میانگین ارزش صادراتی کالاهای ایرانی، تصریح کرد: افزایش بیش از پیش شاخص رقابت پذیری صنعتی در بخش صادرات، برقراری توازن در ترکیب واردات و صادرات توسط یک مدیریت واحد و یکپارچه، کارآمدتر نمودن نظام کنترل و نظارت بر بازار، ایجاد انسجام و تمرکز بیشتر در مدیریت بازار کالا و خدمات و ارتقای بهینه تر شاخص آزادی تجارت بین المللی به عنوان یکی از از زیر شاخص های کلیدی درجه آزادی اقتصادی از موضوعاتی است که می توانند در سایه تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی مورد توجه ویژه قرار گیرند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی رای مثبت دهند.
کد مطلب: 115266
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *