۰
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۹

مخالفت بحرین با طرح صلح روحانی

وزیر خارجه بحرین ضمن مخالفت با طرح پیشنهادی رئیس جمهور کشورمان برای ایجاد صلح در خلیج فارس گفت که کشورش نمی تواند همزمان در دو ائتلاف فعالیت داشته باشد.
وزیر خارجه بحرین ضمن مخالفت با طرح پیشنهادی رئیس جمهور کشورمان برای ایجاد صلح در خلیج فارس گفت که کشورش نمی تواند همزمان در دو ائتلاف فعالیت داشته باشد.
به گزارش ایسنا، خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: بحرین در ائتلاف امنیتی خلیج(فارس) که تهران پیشنهاد آن را مطرح کرد مشارکت نخواهد کرد.
وی افزود: ما بر این باوریم که این طرح پیشنهادی در تضاد با ائتلافی است که ما در تنگه هرمز جزئی از آن هستیم. ما نمی توانیم در دو ائتلاف مشارکت داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی پیش از این در یک سخنرانی گفت: ما امنیت، برادری و همبستگی برای مردم منطقه به ارمغان آوردیم و آمریکا نیز همواره موجب ایجاد ناامنی بوده و منابع کشورهای منطقه را تاراج می‌کند. ما به همسایگان خود اعلام می‌کنیم دست رفاقت، دوستی و برادری به سوی آنها دراز کرده و آماده‌ایم از خطاهای گذشته آنها در منطقه بگذریم، چرا که امروز دشمنان اسلام یعنی آمریکا و صهیونیست می‌خواهند از شکاف و اختلاف بین ما سوء‌استفاده کنند. منطق ما منطق خلیج فارسی است که امنیت آن درون‌زا باشد. امنیت خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز درون‌زاست و نیروهای خارجی در این منطقه می‌توانند ناامنی و مشکل ایجاد کنند.
وی افزود:امسال در سازمان ملل با شعار «ائتلاف امید و هرمز، صلح برای منطقه» حضور می‌یابیم. طرحی را در سازمان ملل پیش‌روی جهانیان قرار می‌دهیم که ایران با همکاری کشورهای منطقه امنیت منطقه، خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را تامین می‌کند و اعلام می‌کنیم حضور نیروهای خارجی برای آبراه‌های جهانی، منطقه، امنیت کشتیرانی و نفت مشکل‌زا و خطرآفرین است. مسیر و راه ما ایجاد وحدت و هماهنگی با کشورهای منطقه است.
ابتکار ایران براساس بند هشت مصوبه 598 مطرح می‌شود و مدل برقراری امنیت در برابر همان چیزی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند. مدل پیشنهادی ایران مستند به یک نگاه قانونی است ولی پیشنهاد آمریکایی‌ها هیچ بستر قانونی ندارد و ایران سازوکار بومی تامین امنیت را در این پیشنهاد دنبال می‌کند.
کد مطلب: 115280
برچسب ها: بحرين
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *