۰
سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۸

انواع رژیمهای گیاهی

"روز جهانی گیاهخواری" هر سال در تاریخ اول اکتبر مصادف با نهم مهر ماه با هدف افزایش آگاهی در مورد فواید زیست محیطی و سلامتی گیاهخواری و تمرکز بر تشویق افراد برای پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری گرامی داشته می‌شود.
انواع رژیمهای گیاهی
"روز جهانی گیاهخواری" هر سال در تاریخ اول اکتبر مصادف با نهم مهر ماه با هدف افزایش آگاهی در مورد فواید زیست محیطی و سلامتی گیاهخواری و تمرکز بر تشویق افراد برای پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری گرامی داشته می‌شود.
به گزارش ایسنا، روز جهانی گیاهخواری در سال ۱۹۷۷ میلادی توسط انجمن گیاهخواران آمریکای شمالی (NAVS) به عنوان راهی برای ترویج سبک زندگی گیاهخواری در بین غیر گیاهخواران پایه‌گذاری شد و یک سال بعد در سال ۱۹۷۸ میلادی مورد تأیید  اتحادیه بین المللی گیاهخواری قرار گرفت. 
گیاهخواری با گذشت سال‌ها و به دنبال افزونی یافتن اهمیت مشکلات زیست محیطی مربوط به مصرف گوشت برای مردم، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. 
گیاهخواری بخش مهمی از بسیاری از فرهنگ‌ها نیز هست و برخی از گیاهخواران به دلایل فرهنگی خاص آن را دنبال می‌کنند.
برخی از گیاهخواران نیز برای محافظت از محیط زیست از این نوع رژیم غذایی پیروی کرده و بر این باورند که کشتن حیوانات در تعداد زیاد برای تهیه غذا تأثیری منفی بر محیط زیست می‌گذارد. 
علاوه بر این‌ها برخی از افراد برای مزایای سلامتی که رژیم غذایی گیاهخواری دارد از آن پیروی می‌کنند. 
گیاهخواری انواع مختلفی دارد که در ادامه انواع این نوع از رژیم غذایی به نقل از "بولداسکای" آورده شده است:
- شیر زرده گیاه‌خواری (گیاهخواری لاکتو اوو):  این نوع گیاهخواران علاوه بر غذاهای گیاهی، لبنیات و تخم مرغ نیز مصرف می‌کنند.
- شیر گیاه‌خواری: این نوع گیاهخواران علاوه بر غذاهای گیاهی، انواع محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست، روغن حیوانی، کره، خامه و کفیر را نیز مصرف می‌کنند. این گیاه‌خواران انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و…) و تخم مرغ مصرف نمی‌کنند اما لبنیات مصرف می‌کنند.
- زرده گیاه‌خواری: این نوع گیاهخواران علاوه بر غذاهای گیاهی، تخم مرغ نیز مصرف می‌کنند. این گیاه‌خواران انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و…) و لبنیات مصرف نمی‌کنند.
- گیاهخواری مطلق (وگانیسم): وگان‌ها یا گیاهخواران مطلق فقط غذاهای کاملا گیاهی مصرف می‌کنند و از مصرف تمام محصولات حیوانی مانند شیر، کره، پنیر، ماست، دوغ و عسل خودداری می‌کنند.
- ماهی‌خواری (پسکتاریانیسم):  این نوع گیاهخواران از یک رژیم غذایی نیمه‌گیاهی پیروی می‌کنند؛ به این معنی که علاوه بر غذاهای گیاهی، ماهی و غذاهای دریایی را نیز مصرف می‌کنند. 
کد مطلب: 115635
برچسب ها: گیاهخواری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *