۰
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۱

مگاپلتفرم کلید توسعه محصول خودروسازان

صنعت خودرو در شرایطی با کمبود محصول و عدم تنوع محصول روبرو است که خودروسازان می توانند با تغییر پلتفرم های قدیمی و تمرکز بر شاسی، گیربکس و مواردی از این دست نسبت به تولید به روز و جدید اقدام کنند.
مگاپلتفرم کلید توسعه محصول خودروسازان
صنعت خودرو در شرایطی با کمبود محصول و عدم تنوع محصول روبرو است که خودروسازان می توانند با تغییر پلتفرم های قدیمی و تمرکز بر شاسی، گیربکس و مواردی از این دست نسبت به تولید به روز و جدید اقدام کنند.
 
به گزارش مردم سالاری آنلاین، صنعت خودرو که این روزها به شدت با مشکل تامین نقدینگی مواجه است، به طور قطع شرایط مساعدی برای طراحی و تولید محصولات جدید ندارد از این رو پیشنهادی که می تواند در این مسیر راهگشا باشد، تکیه بر پلتفرم های قدیمی و انجام تغییرات جزیی بر روی آن است. این در حالیست که در شرایط فعلی، مگاپلتفرم ها می تواند راهکار بهتری برای تنوع و توسعه محصول باشند.

سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو  در خصوص توسعه محصول خودروسازان با تکیه بر پلتفرم های قدیمی می گوید: در شرایط فعلی چاره ای جز این نیست که بر روی پلفترم های قدیمی موجود کار کنیم البته توجه به این نکته ضروری است که این پلتفرم ها همه قدیمی نیستند برای نمونه پلتفرم sp100 که خودروی آن تحت عنوان رهام معرفی شد، پلتفرم جدیدی است که بر روی آن می توان تا ۵ سال آینده سه تا 4 محصول جدید دیگر تولید کرد.

وی می افزاید: تحقق این امر نیاز به کار شبانه روزی دارد تا موفق به دریافت تاییدیه های نهایی شویم در همین حال شنیده ها حاکی از آن است که مدیریت سایپا نیز به دنبال این موضوع است تا بدون اشکال این امر را به نتیجه برساند تا بتواند خودروی جدیدی وارد بازار کند و تا اندازه ای خلا حضور خودروهای خارجی در بازار را پر کند.

مدنی با اشاره به فعالیت ایران خودرو و تلاش مستمر در زمینه تولید پلتفرم های جدید نیز اظهار می کند: این کار نیاز به کار شبانه روزی دارد زیرا این خودروها ارزبری بالایی نسبت به خودروهای قدیمی دارند و براساس دستور وزیر صمت باید بر روی خودکفایی قطعات این خودروها کار شود که در این راستا قراردادهایی منعقد شده است.

مدیرعامل اسبق سایپا در خصوص میزان کاهش هزینه سرمایه گذاری بر روی پلتفرم های قدیمی به جای تولید پلتفرم های جدید اظهار می کند: پیش از این هر پلتفرمی تا 10 سال این قابلیت را داشت که خودروها و کیس های مختف بر روی آن کار شود که هم اکنون این زمان به ۵ تا ۶ سال کاهش یافته که به همین دلیل سرعت طراحی ها بسیار افزایش یافته است اما به هرحال پلتفرم هایی که از صفر شروع می شوند پلتفرم هایی است که به مراتب هزینه سنگین تری دارند در حالی که با تغییرات جزیی در پلتفرم های قدیمی می توان نسبت به انجام تغییرات اقدام و با حداقل هزینه محصولات متنوعی تولید کرد.

مدنی با تاکید بر این که در شرایط فعلی دارای پلتفرم های تقریبا به روزی هستیم، می افزاید: هم اکنون می توان بر روی این پلتفرم ها تا 4 محصول تولید کرد در عین حال نیز پروژه ای بر مبنای مگاپلتفرم که پلتفرمی برای کلاس خاصی از خودروها است، در گروه خودروسازی سایپا طراحی شده که با تولید این پلتفرم می توان کلاس خودروها را ارتقا داد به طوری که کلاس B را به کلاس C توسعه داد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که این تغییرات بر روی کفی و شاسی انجام شده و براساس آن می توان خودروی جدیدی تولید کرد و هزینه ها را کاهش داد، ادامه می دهد: با توسعه این پلتفرم ها زمان انتظار برای تولید خودرو نیز کاهش می یابد ضمن آن که با تغییرات جزیی می توان از پلتفرمی، پلتفرم دیگری تولید کرد این درحالیست که طراحی پلتفرم جدید کاری زمان بر و هزینه بر است.

منبع خودروکار
کد مطلب: 115908
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *