۰
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۰
یک عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد:

لزوم ثبت ملی توچال

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم ثبت ملی توچال گفت: اگر توچال ثبت ملی نشود در معرض آسیب قرار خواهد گرفت.
یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم ثبت ملی توچال گفت: اگر توچال ثبت ملی نشود در معرض آسیب قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی در آیین نکوداشت روز تهران گفت: آیین روز تهران در پنجمین سال به هفته تهران گسترش پیدا کرده و بهتر است بگوییم هر روز، روز تهران است چراکه هر روز، روز ایران است. ساختمان شمس‌العماره که آیین روز تهران در کنار آن برگزار می‌شود نمادی از تهران است، نمادی از تجدد، تلفیق تجربه ایرانی و جهانی محسوب می‌شود. در این مکان از بادگیرهای یزد و باغ ایرانی نشانه‌هایی دیده می‌شود. اینجا در نگاره‌ها رده‌پای مکتب شیراز و اصفهان و همه مکاتب مشاهده می‌شود. همچنین دستاوردهایی از لرستان، آذربایجان و... نشانه‌هایی را می‌توان پیدا کرد.
وی ادامه داد: این بنا تنها بنای ثبت شده جهانی است و با این شرایط جهانی شدن آن محقق شده است. بیش از ۲۵ قوم ایرانی در شکل دادن اینجا سهیم بودند. در تهران ده‌ها و صدها حسینیه، مدرسه، مسجد، کلیسا، کنیسه و آتشکده وجود دارد که نشان از روح معنویتی است که تهران خواستار آن است.
وی تاکید کرد: از قدیمی‌ترین گزارش‌هایی که درخصوص تهران وجود دارد نشانه‌هایی از ارامنه و مسیحیان در تهران مشاهده می‌شود که حاکی از روح معنا و پناهگاه بودن ایران برای این افراد حکایت می‌کند. اگر به قبرستان‌های وسیعی که در ایران وجود دارد، توجه کنیم نمادهای لهستانی‌ها، روس‌ها، انگلیسی‌ها و... وجود دارد که همه توانسته‌اند در آزادی کامل نمادهای خود را به نمایش بگذارند و هنوز نیز این نمادها باقی مانده است. این آزادی تا بدان جا ادامه پیدا کرده که برای آنها کلیسا و کنیسه ایجاد شده تا با آزادی به عبادت خود بپردازند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: روز تهران روز شهرداری تهران نیست بلکه روز شهروندان تهرانی است که در ساخت این شهر با یکدیگر همکاری داشته‌اند. بسیاری از هنرمندان جای جای کشور در تهران بالیدند و موجب افتخار شدند. تهران در حقیقت شهری به وسعت ایران است و وقتی از تهران صحبت می‌کنیم یعنی از ایران صحبت می‌کنیم. هیچ تصمیمی منهی نگاه کلان ملی نمی‌توان برای تهران گرفت.
وی افزود: تاریخ کهن و حتی تاریخ معاصر تهران به درستی شناخته نشده است. هویت تهران در طبیعت تهران و در قله توچال است که از ظرفیت‌ها و هویت‌های این شهر حکایت دارد. در حقیقت هویت تهران در قنات‌های آن نهفته است.
وی ادامه داد: اگر توچال ثبت ملی نشود در معرض آسیب قرار دارد و همانند بسیاری از ظرفیت‌های دیگر تهران آسیب خواهد دید.
مسجدجامعی با تاکید بر اینکه تهران روایت ایران است، افزود: در مورد الواح هخامنشی یکی از کسانی که برای آنها گام برداشت و تلاش کرد که یک‌هزار و ۷۰۰ لوح گلی به کشور بازگردانده شود و آنها را مغتنم شمرد و همه این کارها را بی‌سروصدا انجام داد، آقای دکتر ظریف بود.
وی ادامه داد: نخستین تاسیسات شهری در تهران توسط بانوان انجام شد. همانند حمام خانم‌ها و مدرسه خانم. در بیش از ۴۰۰ سال پیش تکیه خانم ساخته شد و بنیان همه این تاسیسات شهری توسط خانم‌ها گذاشته شد.
کد مطلب: 115980
برچسب ها: توچال
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *