۰
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۶

روند نزولی بازار مسکن

بازار مسکن به کف قیمت خود نزدیک شده است، ولی برخی انتظار روند نزولی را دارند. ورود به نیمه دوم سال و کاهش تقاضا موجب کاهش قیمت در بازار مسکن شده به طوری که کاهش قیمت‌ها در این بازار شروع شده است.
بازار مسکن به کف قیمت خود نزدیک شده است، ولی برخی انتظار روند نزولی را دارند. ورود به نیمه دوم سال و کاهش تقاضا موجب کاهش قیمت در بازار مسکن شده به طوری که کاهش قیمت‌ها در این بازار شروع شده است.

به گزارش ایسنا در بازار املاک، عده‌ای خریدار و عده‌ای فروشنده هستند، ولی با شرایطی که در بازار مسکن حاکم است خریداران و فروشندگان نسبت به انجام معامله تردید دارند.

خریداران به دلیل از دست دادن خرید اقتصادی‌تر در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن نشسته‌اند و فروشندگان نمی‌خواهند ملک خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت مورد نظرشان یا بازار بفروشند که بعدا نتوانند چیزی را جایگزین آن کنند.

در این خصوص محمد رئیسی رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان شهرکرد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در ماه رمضان بازار مسکن شدیدا راکد بود، اظهار کرد: از اردیبهشت‌ماه قیمت مسکن در حاشیه شهرکرد حدود 50 درصد و در سطح شهر 10 درصد کاهش قیمت داشت.

وی افزود: امسال به دلیل کاهش خرید و فروش مسکن، معاملات ملکی در شهرکرد 90 درصد کاهش داشته است.

رئیسی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به نزدیکی به فصل زمستان بازار مسکن راکد شود، که در حال حاضر تقریبا بازار راکد و تعادل در آن وجود دارد، زیرا زمانی‌ که بازار راکد باشد مردم برای مسکن حق انتخاب بیشتری دارند.

وی بیان کرد: افزایش تب بازار مسکن، ناشی از دلالان بوده، ولی عمدتا مردم نیز در این میان مقصر هستند، زیرا با گران شدن مسکن به آن سمت گرایش پیدا می‌کنند و این امر موجب افزایش قیمت در این بازار می‌شود.

 پروانه کمالی استادیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور شهرکرد گفت: طی یک سال اخیر به طور میانگین قیمت مسکن در شهر تهران 215 درصد و در بسیاری از مناطق آن 400 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: 10 درصد از تولید مسکن در دست دولت و 90 درصد در دست بخش خصوصی است.

این مدرس دانشگاه در خصوص حباب در بازار مسکن، تصریح کرد: ساختار تولید اقتصادی کشور دارای مشکل است، به طوری که طی 40 سال اخیر هیچ کدام از دولت‌ها حمایت لازم از تولید کننده را نکردند، زیرا همواره فعالیت تجاری سودآور بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته مردم با سرمایه‎ای که در دست داشتند به سمت خرید موبایل، خودرو  و ... روی می‌آورند ولی اکنون تمام مسیرها بسته شده و تنها راه سرمایه‌گذاری، بازار مسکن است.
کمالی بیان کرد: پول‌هایی که در بازار ارز، خودور و طلا بوده به سمت بازار مسکن منتقل شده و از این طریق بازار دلالی رونق یافته است.

وی با اشاره به اینکه اکنون دارایی‌های مردم به مسکن تبدیل شده است، گفت: اجرای طرح مسکن مهر موفق نبوده، زیرا با گذشت 12 سال از طرح مسکن مهر، بسیاری از واحدها تحویل داده نشده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: مسکن مهر با ساختار فرهنگی هماهنگی ندارد و مصالح به کار رفته در ان استاندارد نبوده و زندگی در آن‌ها بسیار دشوار است.

وی اظهار کرد: مسکن‌های مهری که در کشور و به تبع در استان ساخته شده است موجب شده تا مهاجرت از روستاها به شهرها رخ دهد.

کمالی گفت: متقاضی خرید مسکن معمولا اقشار پایین جامعه و جوانان در شرف ازدواج بوده و مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن دخیل هستند.

وی بیان کرد: اگر طرح مالیات بر واحدهای خالی از سکنه از سوی نمایندگان مجلس تصویب می‌شد، بازار مسکن رونق می‌گرفت و افرادی که مسکن خالی از سکنه داشتند مجبور بودند با قیمت پایین از افراد فاقد مسکن اجاره‌بها دریافت کنند.

کمالی خاطرنشان کرد: افرادی که در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند معمولا زمین‌های اطراف شهر را به دلیل قیمت پایین خریداری می‌کنند.

 وی گفت: علی‌رغم اینکه دولت با هدف تمرکز زدایی، همواره به دنبال کاهش مهاجرت به تهران بوده ولی افزایش اجاره در بازار مسکن در تابستان موجب شد تا قشرضعیف جامعه، مجبور به خروج از تهران و اسکان در مناطق اطراف شوند که این فرایند، تقاضا برای مسکن مناطق بیرونی و حاشیه را افزایش داده و سرمایه‌گذاری در این مناطق سودآور خواهد ماند.
کد مطلب: 116220
برچسب ها: مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *