۰
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۰

تحلیل عبدی از نامه احمدی نژاد

عباس عبدی گفت: «احمدی نژاد حاضر نیست به راحتی کنار برود و امکان هم ندارد به همین راحتی کنار برود؛ چون فکر می کند بعد از کناره گیری نابود می شود.»
فرارو: امیر محبیان با اشاره به نامه احمدی نژاد به رییس قوه قضائیه در باره بازدید از زندان اوین گفت: «احمدي‌نژاد بازي بزرگ و ادامه‌داري را آغاز كرده است؛ بر اين باورم او در پي مديريت افكار عمومي از طريق خبرسازي و سوژه‌آفريني است؛ روشي كه در آن تخصص غريزي دارد. فكر مي‌كنم بازي احمدي‌نژاد اگر در گام‌هاي اوليه خود موفق شود و تحت كنترل قرار نگيرد قرار است افراد شناخته‌شده زيادي را به مرور در بر بگيرد.»

این تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد: «احمدي‌نژاد با اين اقدام كوشيده است در صحنه شطرنج ايران، رييس قوه قضاييه و برادر يكي از رقباي سرسخت خود را كيش دهد. با اين حركت احمدي‌نژاد خواسته است يك بازي دو سر برد براي خود و دو سر باخت براي رييس قوه قضاييه را سامان دهد، زيرا اگر به او اجازه دهند كه از اوين ديدار كند؛ چون اكثر زندانيان معمولا حق به جانب بوده و خود را بي‌گناه تلقي مي‌كنند لذا در ديدار از بي‌گناهي خود ياد خواهند كرد و رييس‌جمهور همين نظرات را اگر به صحنه عمومي بكشاند ولو اساسا منطق حقوقي نداشته باشد ضربه‌يي به قوه قضاييه تلقي خواهد شد ضمن آنكه رييس‌جمهور به اين وسيله حق نظارت و برتري خود را بر قوه قضاييه تثبيت كرده است.»

وی افزود: «ولي اگر به او اجازه ديدار از زندان داده نشود كه ظاهرا ممانعت‌هاي قانوني صريحي در اين راستا وجود دارد در اين حالت نيز اين ذهنيت، البته نادرست، در اذهان به وجود خواهد آمد كه در زندان‌ها چه مي‌گذرد كه حتي به رييس‌جمهور اجازه نمي‌دهند به آنجا سركشي كند! لذا از لحاظ بازيگرداني سياسي، كيش سختي به قوه قضاييه داده مي‌شود كه البته واقعا آن را ضربه به اعتماد مردم در اين شرايط مي‌دانم. هر چند معتقدم شفافيت در كار قوه قضاييه لازم است.»
محبیان خاطرنشان کرد: «ملاقات با جوانفكر در اين طراحي‌ها اصلا محلي از اعراب ندارد و به گمانم بازي بزرگي طراحي شده كه جوانفكر يا كسان ديگر نمي‌توانند انگيزه مهمي براي آن به شمار روند.»

عباس عبدی تحلیل گر مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو گفت: «در فضای اقتصادی کنونی و بحران ارزی که وجود دارد، طرح اینگونه مباحث به خوبی می تواند ذهن مردم را از آن مسائل دور کند.»

وی ادامه داد: «اینکه رئیس قوه قضائیه در پاسخ به نامه اول احمدی نژاد نامه ای خیلی محرمانه نوشتند، به این دلیل است که مایل نیستند این مسئله رسانه ای شود.»

وی افزود: «به نظر من نامه آقای احمدی نژاد منطقا هیچ اشکالی نداشت؛ الا اینکه به صورت اولا، ثانیا ... پاسخ داده بودند.»

عبدی درباره تشدید تنش میان قوای سه گانه گفت: «تنش میان قوا همیشه بوده و کسی حوصله نداشته که آن را رو کند؛ اما اکنون این تنش را علنی می کنند.»

وی ادامه داد: «به طور معمول باید گفت دست دو قوه مقننه و قضائیه در برابر قوه مجریه کوتاه است. یعنی در برخوردهایی که دولت با این دو قوه می کند؛ هم مجلس و هم قوه قضائیه بازنده هستند. علت آن هم این است که این دو قوه نمی توانند قاعده بازی را به درستی انجام دهند.»

وی خاطرنشان کرد: «اینها یک قاعده بازی بسیار سنتی دارند و در این مسئله بسیار سنتی و نخبه گرایانه عمل می کنند و حریف قاعده بازی دولت نمی شوند. تنها کسانی حریف دولت می شوند که با قاعده بازی خود دولت با آن برخورد کنند که این مسئله نیز در جنم آنها نیست.»

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا احمدی نژاد برنامه ای برای مدیریت افکار عمومی از طریق ادامه نامه نگاری ها حتی به دیگر سران نظام دارد؟، گفت: «ایشان عملا در حال رفتن به این مسیر است.»

وی با بیان اینکه احمدی نژاد طرف های مقابل خود را در شرایطی قرار داده که نمی دانند با وی چه کنند، خاطرنشان کرد: «لذا شاید اگر همان سال گذشته تصمیم خود را می گرفتند به نفع آنها بود؛ ولی آن موقع این کار را نکردند و گمان بردند شاید در دو سال آینده می توانند وی را مدیریت کنند.»

وی ادامه داد: «ولی وی هر چه جلوتر می رود بحران های بیشتری ایجاد می کند. این مسئله هم دلیل دارد. دلیل آن این است که آقای احمدی نژاد حاضر نیست به راحتی کنار برود و امکان هم ندارد به همین راحتی کنار برود؛ چون فکر می کند بعد از کناره گیری نابود می شود. بنابراین این شکاف یک شکاف بسیار عمیقی است.»

عبدی با بیان اینکه ملاقات احمدی نژاد از جوانفکر در اوین مسئله مهمی نیست که بتواند علت این رفتار احمدی نژاد باشد، گفت: «آقای احمدی نژاد در مجموع به این فکر می کند که به هر شکل ممکن وضعیت اقتصادی کنونی و بحران ارزی را از خود رد کند و به هر ترتیب در قدرت باقی بماند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «من مطمئنم اگر در این قضیه به احمدی نژاد هجوم بیاورند، وی به مسئله تحریم ها خواهد پرداخت.»

 
کد مطلب: 11649
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *