۰
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۴

انباشت زباله معضل بزرگ مرز مهران

تردد ۶۰ درصد از بیش از ۳ میلیون نفر زائر اربعین حسینی از مرز بین‌المللی مهران موجب بروز حاشیه هایی در این شهر کوچک و پایانه مرزی آن شده که مهمترین و بزرگترین آن مربوط به انباشت زباله است.
تردد ۶۰ درصد از بیش از ۳ میلیون نفر زائر اربعین حسینی از مرز بین‌المللی مهران موجب بروز حاشیه هایی در این شهر کوچک و پایانه مرزی آن شده که مهمترین و بزرگترین آن مربوط به انباشت زباله است.
این روزها با افزایش تردد زائران از مرز مهران و ارائه خدمات پذیرایی و توزیع نذورات در میان مردم، حجم انبوهی از زباله (ظروف یکبار مصرف، بطری و لیوان خالی آب، نایلون، ظروف پلاستیکی و کارتن خالی مواد غذایی و زباله‌های مربوط به دستفروشان) در سطح شهر بویژه محوطه پایانه مرزی موجب اذیت و آزار زائران شده و بدلیل گرمای هوا و تابش آفتاب بوی تعفن در برخی از نقاط مشام را میآزارد.
هر چند طی روزهای اخیر و با گسترش موج انتقال زائران به عراق و برگشت آنها از کربلا سرعت و حجم خدمات رسانی ارگان های مختلف نیز افزایش یافته اما مساله انباشت زباله‌های تر و خشک کنار جاده، خیابان‌ها و معابر شهر و پایانه مرزی موجب بروز مشکلات بهداشتی برای مردم این شهر و زائران است.
با وجود اینکه شهرداری مهران تلاش گسترده ای در این زمینه داشته و کامیونهای حمل زباله از شهرداری استان‌های معیت به کمک آمده‌اند اما به علت عدم جمع آوری به موقع، در حال حاضر زباله ها در نقاط مختلف و به خصوص کنار و مقابل موکب‌ها و حاشیه معابر روی هم انباشته شده است.
جاری شدن شیرابه زباله‌های تر زیر پای زائران صحنه های غیربهداشتی عدیده‌ای به وجود آورده که لازم است مسئولان استانی، شهرستانی و ستاد اربعین به این موضوع مهم که سلامتی مردم و زائران را به مخاطره می اندازد، در اسرع وقت رسیدگی کنند.
رئیس قرارگاه ویژه اربعین مرز مهران با بیان اینکه روزانه بیش از ۵۰ تن زباله از شهر و پایانه مرزی مهران جمع آوری و به سایت زباله منتقل می‌شود، گفت: تمام تلاش ما بر این است در این حوزه و به ویژه جمع آوری زباله ها مشکلی به وجود نیاید اما حجم بالای زائران و تولید زیاد زیاله احتمال بروز مشکلات را بالا برده است.
احمد کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر  ۴۰۰ نیروی خدمات شهری از سایر شهرداری های معین ایلام به صورت داوطلبانه در حال انجام امور خدماتی، رفت و روب، نظافت و جمع آوری زباله از پل زائر تا پایانه مرزی مهران هستند.
وی ادامه داد: در انجام فعالیت های خدماتی در محدوده شهر و مرز مهران، نیروهای اعزامی از شهرداری معین ایلام همچون تبریز، تهران و اراک مشارکت و همکاری خوبی دارند اما از زائران نیز درخواست داریم زباله ها و ظروف یکبار مصرف و پسماندهای غذایی خود را درون سطل های تعبیه شده در طول مسیر و پایانه مرزی بریزند و از این طریق نیروهای خدمات شهری را در نظافت و جمع آوری زباله کمک کنند.
از دیگر حاشیه های شلوغی مرز مهران حضور تعداد زیاد متکدی در مسیر عبور زائران بویژه از میدان بزرگ اربعین تا پایانه مرزی است که اغلب آنها به اصرار خواستار کمک مالی هستند و برخی اوقات بدلیل بی توجهی مردم به آنها، با بیان کلماتی موجب آزار زائران می‌شوند در این زمینه نیز رسیدگی و جلوگیری از تکدی گری افراد فرصت طلب از سوی نهادهای مسئول شهری و استانی لازم و ضروری است.
رونق بازار دست فروشان اجناس مختلف از قبیل مهر، تسبیح، چفیه و سایر ملزومات مورد نیاز زائران، البسه، خرما، شیرینی، اسبا بازی، ساعت، عطر و .... در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران گرم است و در این میان اپراتورهای متعدد تلفن همراه و اینترنت و تبدیل ریال به دینار عراقی مشتریان بیشتری دارند.
حجم انبوه توزیع آب‌های بسته بندی در مرز مهران میان زائران و اینکه تعداد زیادی از موکب ها اقدام به توزیع آب خنک میکنند نیز از دیگر حاشیه های تردد زوار است البته این اقدام پسندیده در شرایط آب و هوایی مهران جای قدردانی دارد ولی حجم بالای آن موجب هدر رفت آب شده و بخش عمده بطری ها پس از مصرف کمی از آب دور انداخته می‌شود که هم باعث هدر رفتن این نعمت الهی است و هم بر میزان زباله تولیدی می‌افزاید.
آستان قدس رضوی، نیروهای مسلح، سپاه، ناجا، بانک های دولتی و خصوصی، هیات های مذهبی از شهرهای مختلف با برپایی موکب نقش بسزایی در ارائه خدمات پذیرایی از زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران دارند و روزانه بیش از چند ده هزار پرس غذا، میوه، شربت، و ده ها هزار بطری آب و همچنین چای میان مسافران کربلای معلا توزیع می‌کنند.
گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است علیرغم بروز مشکلاتی در حمل و نقل زائران برگشتی به ایران طی روزهای گذشته از محل مرز تا شهر مهران، این مشکل توسط مسئولان مرتفع شده و هم اکنون زائران به وسیله بلندگوها به سمت اتوبوس های مستقر در میدان بزرگ اربعین هدایت شده و از آنجا به سمت پایانه برکت محل استقرار اتوبوس های بین شهری و همچنین پارکینگ بزرگ اربعین در ورودی شهر مهران جابجا می‌شوند.
تاکنون ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۵۵۳ نفر از مرزهای خروجی ایران به عراق عزیمت کرده اند که از این تعداد تا شب گذشته ۹۱۱ هزار و ۹۴۹ نفر به کشور بازگشته اند و در حال حاضر یک میلیون و ۸۶۳ هزار و ۶۰۴ نفر هنوز در خاک عراق هستند.
بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات در کشور عراق تردد داشتند.
شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.
پیش بینی می شود در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای تردد انتخاب کنند و به طور معمول در این ایام روزانه بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران راهی عتبات عالیات شده و یا از این مسیر باز می‌گردند.
اربعین سال گذشته ۲ و نیم میلیون زائر از مرز مهران تردد کردند.
کد مطلب: 116580
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *