کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آبگرمی که دیده نمیشود

24 مهر 1398 ساعت 17:18

 ۲ آبگرم یله گنبد و خرقان اگرچه ظرفیتی بالا برای تبدیل قزوین به یکی از قطب‌های گردشگری درمانی و طبیعی کشور به شمار می روند اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و نداشتن امکانات زیربنایی تاکنون این ظرفیت هنوز در خدمت توسعه اقتصادی و رونق اشتغال این استان قرار نگرفته است.


 ۲ آبگرم یله گنبد و خرقان اگرچه ظرفیتی بالا برای تبدیل قزوین به یکی از قطب‌های گردشگری درمانی و طبیعی کشور به شمار می روند اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و نداشتن امکانات زیربنایی تاکنون این ظرفیت هنوز در خدمت توسعه اقتصادی و رونق اشتغال این استان قرار نگرفته است.
به گزارش ایرنا، استان قزوین دارای ۲ منطقه نمونه گردشگری در حوزه آبگرم هاست، یکی از آنها به نام یله گنبد در جوالی روستایی به همین نام در بخش کوهین شهرستان قزوین قرار دارد و دیگری به نام خرقان است که در شهر آبگرم از توابع شهرستان آوج واقع شده است.
آب گرم یله گنبد گوگردی بوده و با متوسط دمای ۴۲ درجه سانتی گراد برای درمان انواع بیماری های گوارشی از طریق استنشاق و  عصبی و مفصلی از طریق آبتنی موثر است.
آب این چشمه از دسته آب های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گازدار گرم است و استحمام در آن  به دلیل برخورداری از گاز کربنیک و گرمای آن تسکین بخش است.
آبگرم آهکی خرقان نیز از آب هایی از نوع کلروه سدیک و بیکربناته کلسیک گرم با pH اسید است و استحمام و استنشاق بخار آن برای کاهش و رفع دردهای سیاتیک، رماتیسم و عفونت های مجاری تنفسی و ... موثر است. 

در پی اعلام این ۲ نقطه به عنوان مناطق نمونه گردشگری در دولت گذشته، هرکدام از آنها برای ایجاد زیرساخت و تاسیسات گردشگری به سرمایه گذار واگذار شدند اما به دلایل مختلف تاکنون این سرمایه گذاری به نتایج لازم نرسیده است.
با وجود همه تاکیدهای مسئولان عالی کشور و ضرورت پیشروی به سمت اقتصاد مقاومتی که یکی از الزامات آن توجه به ظرفیت های داخلی و فعال سازی آنها از جمله در حوزه گردشگری است اما به نظر می رسد در استان قزوین تاکنون اقدام شایسته و درخوری برای بهره گیری از ظرفیت آبگرم ها و استفاده از پتانسیل این حوزه برای رونق اشتغال و اقتصاد منطقه صورت نگرفته است و در این خصوص بیشتر حرف و شعار زده شده و هنوز عمل خاصی تاکنون مشاهده نشده است.
هم اکنون مسافرانی که برای تسکین دردها و بیماری های گوارشی، عصبی و مفصلی به آبگرم یله گنبد مراجعه می کنند با کم ترین امکانات رفاهی مواجه می شوند و به شکل سنتی و اولیه از آب این مکان استفاده می کنند، اینجا خبری از دوش و رختکن و سرویس بهداشتی مناسب و درخور شان گردشگران نیست و همه امکانات آن به چند آلونک که نام سوییت بر روی آنها گذاشته شده است، خلاصه می شود.
راه دسترسی به این آبگرم نیز تعریفی ندارد و مسافران برای رسیدن به یله گنبد باید بیش از ۱۰ کیلومتر راه خاکی و پر دست انداز را بپمایند و ریسک خراب شدن خودروی خود را نیز به جان بخرند.
اگرچه دست کم این وضعیت در آبگرم خرقان بهتر است و در شهر آبگرم یک مجموعه آبدرمانی کوچک وجود دارد اما در این شهر نیز امکانات لازم برای مسافران فراهم نیست و استفاده ظرفیت موجود این منطقه برای پذیرش گردشگر با فقدان امکانات زیرساختی مغفول مانده است.

امکانات زیربنایی در آبگرم یله گنبد در حد صفر است
یکی از مسافرانی که از استان همسایه، گیلان به اینجا آمده است به ایرنا گفت: سه چهار سال پیش نیز سری به اینجا زده بودیم و اکنون نیز که دوباره به اینجا آمده ایم، امکاناتی به آبگرم اضافه نشده است.
وی دلیل مراجعه خود به آبگرم یله گنبد را درمان و تسکین بیماری مفصلی  که از آن رنج می برد عنوان کرد و گفت: اگر امکانات اینجا مناسب بود و راه دسترسی خوبی داشت و امکانات بهداشتی مانند دوش و حوضچه و امکانات رفاهی همچون هتل یا میهمان پذیر و رستوران در آن وجود داشت در سال چند بار به اتفاق خانواده از آن استفاده می کردیم اما متاسفانه امکانات رفاهی و زیرساختی در اینجا در حد صفر است و اجازه نمی دهد که بیش از این از آبگرم این مکان استفاده کرد.
این مسافر با بیان اینکه اگر کشورهای همسایه مانند ترکیه این مکان را در اختیار داشتند آن را تبدیل به شهری پرجاذبه می کردند و سالانه میلیاردها دلار درآمد به جیب می زدند، گفت: اگر آبگرم یله گنبد راه مناسبی داشت و از امکانات رفاهی حداقلی برخوردار بود، می توانست در سال پذیرای ده ها هزار گردشگر باشد که متاسفانه با این وضعیت چنین شرایطی فراهم نیست.
فاصله زیاد آبگرم برای تبدیل شدن به یک شهر توریستی
مسافر دیگری که از تهران به قصد استفاده از آبگرم خرقان به شهر آبگرم آوج سفر کرده نیز گفت: به دلیل خواص درمانی بالای آبگرم سالی چندبار از آنها استفاده می کند و تجربه استفاده از آبگرم های چندین نقطه از کشور را از جمله سرعین دارم.
او که با خانواده به شهر آبگرم سفر کرده و مقصد بعدی او شهر همدان است،گفت: چون اینجا سرراه مقصد ما بود، مجاب به استفاده از آن شدیم اما آنطور که پرس و جو کردم تنها یک مجموعه کوچک در اینجا در زمینه آب درمانی به مسافران و شهروندان خدمات می دهد با وجود آن که نام شهر آبگرم است و فکر می کردم باید مانند سرعین مملو از مجتمع های آبدرمانی باشد.
این مسافر تهرانی گفت: به نظرم این شهر با آبگرم خود و همچنین قرارگیری در مسیر ارتباطی غرب به مرکز کشور (جاده قزوین-همدان) نیز می تواند مانند سرعین به یک شهر توریستی تبدیل شود و جا دارد که مسئولان در این خصوص به فکر جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل و مجتمع های آبدرمانی در آن باشند.
او همچنین افزود: به نظرم شهر آبگرم با وجود داشتن ظرفیت ها و استعدادهای مناسب هنوز فاصله زیادی برای تبدیل شدن به یک شهر توریستی دارد و با امکانات محدود خود نمی تواند آنچنان که باید پذیرای مسافران باشد.
 این توضیحات باعث شد که به سراغ چند تن از مسئولان مرتبط رفته و در خصوص آخرین اوضاع آبگرم های قزوین و وضعیت سرمایه گذاری آنها قرار بگیریم.

نبود فاضلاب در شهر آبگرم و فقدان راه آسفالته در یله گنبد از مشکلات سرمایه گذاری در حوزه آبگرم ها
نادر محمدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین  در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در دولت گذشته و در جریان اولین سفر رئیس جمهوری وقت به قزوین آبگرم خرقان در شهر آبگرم شهرستان آوج و آبگرم یله گنبد در بخش کوهین شهرستان قزوین جزو مناطق نمونه گردشگری استان انتخاب شدند.
وی ادامه داد: پس از این اتفاق، به منظور سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های گردشگری لازم آبگرم یله گنبد به شرکت چشمه احرار و آبگرم خرقان نیز به شرکت عرشیا واگذار شد اما واقعیت
این است که پس از گذشت سالها و به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی سرمایه گذاران و عدم توفیق در ردیافت مجوزهای لازم از دستگاه های مربوطه اقدامی از سوی آنها در جهت ایجاد زیرساخت و یا راه اندازی مجموعه های آبدرمانی و تفریحی در مکان های یاد شده انجام نشد.
این مسئول گفت: در پی این اتفاق فراخوانی برای جذب سرمایه گذار در آبگرم خرقان انجام شد و یک سرمایه گذار برای آن جذب شد و پس از تهیه زمین ، عملیات ساخت یک مجموعه مدرن آبدرمانی، تفریحی و اقامتی بنام الماس غرب در شهر آبگرم آوج آغاز شد که اکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما این طرح به دلیل مشکلات مالی سرمایه گذار فعلا متوقف شده است.
محمدی اضافه کرد: امیدواریم با اختصاص تسهیلات مورد نیاز به این سرمایه گذار بتوان این مجموعه را تکمیل و به سرانجام رساند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه یک طرح دیگر سرمایه گذاری مربوط به مجموعه شرکت عرشیا نیز در شهر آبگرم متوقف باقی مانده است، گفت: اگر طرح های سرمایه گذاری فعلی در آبگرم به نتیجه برسند بدون شک در آینده سرمایه گذاران جدید نیز به این حوزه ورود پیدا می کنند.
محمدی در خصوص مشکلات پیش روی سرمایه گذاری در حوزه آبگرم های قزوین گفت: در شهر آبگرم آوج مشکل اساسی این است که در این شهر سیستم فاضلاب وجود ندارد و این مساله معضل اساسی برای سرمایه گذاری است و در حال حاضر نیز مجموع در حال احداث الماس غرب با این مشکل دست و پنجه نرم می کند که البته مسئولان محلی و استانی برای رفع این مشکل قول مساعد داده اند.
این مسئول با بیان اینکه مشکل ما در آبگرم یله گنبد نیز امکانات زیربنایی و خدماتی از جمله در حوزه راه است،گفت: ۱۶ کیلومتر از جاده مربوط به این آبگرم خاکی است که در سال های گذشته زیرسازی پنج کیلومتر آن با اعتبارات میراث فرهنگی انجام شد اما هنوز آسفالت آن کامل نشده و امیدواریم با انتخاب سرمایه گذار و کمک دولت بتوان مشکلات موجود در این منطقه نمونه گردشگری را مرتفع کرد.
محمدی گفت: از آنجا تجربه ناموفق سرمایه گذاری در حوزه آبگرم را داشتیم مقرر شد در واگذاری طرح ها به سرمایه گذاران به شکل مرحله به مرحله پیش برویم.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: آبگرم یله گنبد و خرقان به لحاظ موقعیتی شرایط ایده آل و حتی بهتری از سرعین دارند اما در خصوص وضعیت آبدهی و دبی آنها هنوز به جز یکسری مطالعات اولیه توسط دانشگاه شاهرود کار خاصی انجام نشده است با این حال در بدترین حالت ممکن این آبگرم ها ظرفیت توسعه مناطق خود و اشتغالزایی جوانان منطقه را دارند.

تعطیلی ۲ طرح نیمه کاره سرمایه گذاری حوزه گردشگری آبگرم در آوج
نصرت الله علیرضایی فرماندار آوج نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ۲ طرح سرمایه گذاری مربوط به آبگرم در این شهرستان وجود دارد که یکی از آنها مجتمع اقامتی، تفریحی و آبدرمانی الماس غرب است که فعلا متوقف شده و یک طرح دیگر نیز به نام عرشیا وجود دارد که پیشرفت خاصی نداشته و از ابتدا اجرایی نشده است که البته یک مجموعه کوچک نیز به نام عرشیا در حال فعالیت است که متفاوت با طرح سرمایه گذاری نامبرده است.
وی اظهار داشت: تنها مجموعه آب درمانی فعلی نیز اگرچه طی سال های اخیر بهسازی شده و حوضچه های از هشت مورد به ۶ مورد با هدف افزایش ورودی آب کاهش یافته است اما نمی تواند رضایت مسافران و استفاده کنندگان را جلب کند و از امکانات لازم و مورد نیاز برخوردار نیست.
علیرضایی همچنین افزود: مجتمع نیمه کاره گردشگری و آبدرمانی الماس غرب که تاکنون ۳۰ میلیارد تومان برای آن هزینه صرف شده است در حال حاضر نیازمند تزریق مالی و دریافت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی است  و به دلیل نبود نقدینگی تعطیل شده است.
فرماندار آوج گفت: طرح سرمایه گذاری عرشیا که قرار است در آن یک هتل و مجتمع آبدرمانی ایجاد شود نیز با مشکل اوقافی بودن اراضی و معارض روبرو است که در حال حل و فصل است و بخش زیادی از انرژی خود را برای فعال کردن این طرح به کار خدمت گرفته ایم.
علیرضایی با بیان اینکه نباید طرح های سرمایه گذاری زمان بر و طولانی شوند، همچنین اظهار داشت: تلاش داریم تا مجوزها و استعلامات طرح های گردشگری موجود از جمله در حوزه آبگرم زودتر صادر شوند و به روان سازی آنها کمک کنیم.
این مسئول همچنین گفت: متاسفانه با سرمایه گذاران به گونه ای برخورد می کنیم که تمایل و رغبت فعالیت در آنها کور می شود.
فرماندار آوج افزود: به دلیل تجربیات ناموفق در زمینه سرمایه گذاری، متاسفانه سرمایه گذاران جدید نیز رغبتی برای حضور در آبگرم ندارند و تا طرح های فعلی به نتیجه نرسند نمی توان برای فعال سازی از ظرفیت آبگرم در زمینه رونق گردشگری منطقه استفاده کرد.

عدم استقبال سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در آبگرم های قزوین
علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: در سفر اخیر استاندار به آوج و بازدید از پروژه آبدرمانی و اقامتی الماس غرب مسایل و مشکلات این طرح حوزه گردشگری تشریح شد.
وی ادامه داد: مشکل موجود در خصوص این پروژه بدهی معوق و موانعی است که خود سرمایه گذار در دریافت تسهیلات بانکی با آن روبرو شده است چرا که فرد متقاضی برای دریافت تسهیلات آن هم چندین میلیارد تومان باید از شرایط لازم برخوردار باشد.
این مسئول گفت: با وجود این مشکل مقرر شد از طریق معاونت اقتصادی استانداری قزوین و رایزنی با بانک های تهران و حل مشکل تامین وثیقه بتوان تسهیلات لازم را در اختیار این سرمایه گذار قرار داد.
فرخزاد اظهار داشت: یک سرمایه گذار دیگر نیز در آبگرم وجود داشت که قرار بود در زمینی به وسعت ۲۷ هکتار به شکل فاز به فاز مجموعه های گردشگری را ایجاد کند که قرارداد مربوط به آن فسخ و مقرر شد فراخوانی برای جذب سرمایه گذاران جدید در این مکان صادر شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: آبگرم یله گنبد یکی از معدود آبگرم های گوگردی کشور به شمار می رود که خواص درمانی فوق العاده ای نیز دارد.
فرخزاد گفت: در آبگرم یله گنبد نیز پس از انتشار فراخوان جذب سرمایه گذار  استقبالی به عمل نیامد و تنها یک شرکت به نام چشمه احرار متقاضی شده است که قبل از این نیز بهره برداری در یله گنبد در اختیار این شرکت قرار داشت.
این مسئول در پایان گفت: یله گنبد می تواند به شرط ایجاد زیرساخت ها و سرمایه گذاری از سرعین نیز مطرح تر باشد اما در سالیان گذشته متاسفانه شرایط لازم برای ایجاد امکانات و فعال کردن مجموعه های گردشگری در این مکان فراهم نشده است.
با وضعیت موجود و عدم استفاده از ظرفیت این ۲ آبگرم که می تواند سالانه پذیرای حجم بالایی گردشگر داخلی و خارجی باشد و هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم در منطقه ایجاد کند را باید در تضاد با سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و به نظر می رسد باید به شکل ویژه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای آن چاره اندیشی کرد.


کد مطلب: 116582

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/116582/آبگرمی-دیده-نمیشود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir