۰
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۶

چند راهکار ساده برای کاهش تولید شیرابه زباله

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران به تشریح اقدامات ساده‌ای که موجب کاهش تولید شیرابه زباله می‌شود پرداخت و گفت: با اتخاذ این روش‌ها زباله‌ها دیرتر بو می‌گیرند چون شیرابه عامل ایجاد بوی نامطبوع است.
رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران به تشریح اقدامات ساده‌ای که موجب کاهش تولید شیرابه زباله می‌شود پرداخت و گفت: با اتخاذ این روش‌ها زباله‌ها دیرتر بو می‌گیرند چون شیرابه عامل ایجاد بوی نامطبوع است.
به گزارش ایسنا شیرابه‌ها یکی از مسائل مرتبط با دفن پسماند است و به گفته فاطمه اکبرپور تنها در سایت دفن پسماند آرادکوه روزانه ۲۵۰ متر مکعب شیرآبه تولید می‌شود اما با انجام اقدامات ساده‌ای می‌توان از مبدا حجم شیرابه‌ها را کاهش داد.
اکبرپور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ما با آموزش و تنویر افکار عمومی می‌توانیم تولید رطوبت پسماند را از مبدا کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه کاهش رطوبت پسماند به‌سادگی امکان پذیر است به ذکر مثالی پرداخت و گفت: به جای آنکه تفاله چایی را با آب در سطل زباله برگردانیم،می‌توانیم تفاله را داخل سبد بریزیم تا خشک شود سپس به داخل سطل زباله منتقل کنیم.
اکبرپور با اشاره به رطوبت پوست میوه اظهارکرد: هرچقدر میوه را نازک‌تر پوست بکنیم، رطوبت پوست میوه کمتر می‌شود.
وی افزود: پوست هندوانه حجیم است. اگر پس از مصرف هندوانه سه ساعت پوست آن را کنار سینک ظرفشویی بگذاریم،رطوبت پوست هندوانه بسیار کاهش می‌یابد. علاوه بر آن می‌توانیم پوست این میوه را خرد کنیم. این کار باعث می‌شود هم جای کمتری بگیرد و هم سریع‌تر خشک شود.
رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به ظروف تتراپک گفت: این گونه ظروف برای بسته‌بندی و عرضه مواد لبنی و آب میوه استفاده می‌شود. این ظروف را هنگام مصرف باید تا حد امکان خالی سپس فشرده کنیم تا داخل آن هیچ رطوبتی باقی نماند.
وی درباره ظروف «پت» اظهارکرد: از این ظروف برای عرضه نوشیدنی‌هایی مانند آب معدنی استفاده می‌شود. ما نباید پس از نوشیدن چند جرعه آب معدنی بقیه آن را داخل کیسه زباله بیندازیم‌ حتی اگر قصد نوشیدن بقیه آب را نداریم، می‌توانیم آب را در گلدان خالی سپس ظرف را فشرده کنیم. این کار باعث کاهش حجم پسماند و رطوبت آن می‌شود. بعد بطری داخل سطل زباله بیندازیم.
اکبرپور تاکید کرد: با این روشها زباله دیرتر بو می‌گیرد چون عامل ایجاد بوی نامطبوع زباله، شیرابه است.
کد مطلب: 116603
برچسب ها: محیط زیست زباله
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *