۰
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۶

پشت پرده اختلاف کرباسچی با عارف

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف نظر عارف و کرباسچی ریشه در گذشته‌هایی دور داشته است.
برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف نظر عارف و کرباسچی ریشه در گذشته‌هایی دور داشته است.
به گزارش ایسنا، روزنامه آفتاب یزد نوشت: «کرباسچی مدت‌های زیادی است که شمشیر را برای اصلاح‌طلبان از رو بسته و منتقد چهره‌های بارز این جریان شده است. نمونه بارز آن اظهارات اخیر وی علیه عارف است که به عبارتی سعی کرد محمدرضا عارف از لیدرهای مهم جریان اصلاح‌طلب را دست کم گرفته یا به نوعی مقصر جلوه دهد. کرباسچی در اظهاراتی که اخیرا یک رسانه در گفت‌‌و‌گو با وی انجام داده بود، گفت که «آقای عارف روزی در مقام ریاست دانشگاه تهران مانع سخنرانی آقای عبدالکریم سروش شد یا آقای سیدجواد طباطبایی را از معاونت پژوهشی برداشت یا روزی دیگر برخوردهایی با انجمن اسلامی داشته، چطور امروز به شخصیت محوری اصلاحات تبدیل شده و از او برای هر منصب و مقامی صحبت می‌شود. امروز از خود آقای عارف بپرسید، تعریف شما از اصلاحات چیست؟ بپرسید آیا حرف‌های آقای آرمین یا آقای تاجزاده را قبول دارید؟»
اظهارات دبیرکل حزب کارگزاران و موضع‌گیری‌های وی علیه عارف انتقاد تند وی از سایر اصلاح‌طلبان را هم به همراه داشته است و مثلا در همان مصاحبه او از بهزاد نبوی و مجلس ششم هم انتقاد می‌کند و روی حرفش این است که آیا اینها حاضرند از عملکرد خود مطابق گفتمانی که به آن باور دارند، دفاع کنند؟
روایتی از یک اختلاف کهنه و حربه افشاگری کرباسچی
برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف نظر عارف و کرباسچی ریشه در گذشته‌هایی دور داشته است.
یک روایت این است که در جریان اتوبان‌کشی در دوران شهرداری کرباسچی در اصفهان، عارف به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان مانع از عبور اتوبان از میان دانشگاه شد و به این دلیل پروژه کرباسچی نیمه‌تمام ماند و از آن زمان اختلافات کرباسچی با عارف بالا گرفت.
در سال ۹۴ هم این اختلاف به نحوی دیگر خود را نشان داد. اختلاف میان کارگزاران و اصلاح‌طلبان برای سرلیستی عارف تا جایی بالا گرفت که‌ هاشمی رفسنجانی هم به این موضوع ورود پیدا کرد و حتی در برخی از خبرها آمده است که در این مورد تذکراتی نیز به کرباسچی داده بود.
ادامه اختلافات کرباسچی با عارف تا جایی بالا گرفت که کرباسچی مدعی افشاگری مغرضانه علیه عارف شد؛ شهردار اسبق تهران، به دنبال بالا گرفتن اختلافات میان جریان کارگزاران و نزدیکان به طیف رئیس دولت اصلاحات و محمدرضا عارف در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، تصریح کرده است که درباره سوابق سیاسی عارف افشاگری خواهد کرد.
کرباسچی که از هر روشی برای خروج عارف از سرلیستی اصلاح‌طلبان استفاده می‌کند آن زمان مدعی شد که به زودی در این‌ باره که عارف در سال ۷۶ در ستاد انتخاباتی ناطق نوری حضور داشته، دست به افشاگری خواهد زد. به نظر می‌رسد اظهارات اخیر کرباسچی علیه عارف که گفت وی در زمان ریاست بر دانشگاه تهران مانع سخنرانی سروش شد از همین دست افشاگری‌هاست که مشخص نیست تا به کجا می‌خواهد ادامه پیدا کند.
نقطه کلیدی اظهارات ضدعارفی کرباسچی این است که «عارف به دلیل وجود این سوابق نمی‌تواند ادعای رهبری جریان اصلاحات را داشته باشد.»
این در حالی است که در جریان محاکمه کرباسچی در سال ۷۷ وی از جمله متهم به استفاده از امکانات شهرداری تهران در جهت حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات هفتم ریاست جمهوری بود.
اما در نهایت برآورد دقیق از نگرش جریان اصلاح‌طلب به عارف نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان هنوز هم معتقدند بدون انصراف عارف از رقابت در انتخابات سال ۹۲، روحانی نمی‌توانست به ریاست جمهوری دست پیدا کند و این خود سرمایه سیاسی و اجتماعی ارزشمندی است که می‌تواند مجددا عارف را در کانون توجه جریان‌های سیاسی قرار دهد.»
انتهای پیام
کد مطلب: 116918
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *