۰
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۱

بهار عربی به کویت رسید

از بارزترین چهره های دستگیر شده می‌توان به نماینده سابق مجلس ملی ولید الطبطبائی و روزنامه‌نگار و فعال سیاسی چپ، انور الفکر اشاره کرد.
دیپلماسی ایرانی: بهار عربی به کویت رسید. این ساده ترین توصیفی است که مطبوعات و رسانه های عرب از تحولات یکشنبه شب این کشور کوچک حوزه خلیج فارس منتشر کرده اند. اگر تا دیروز شبه جزیره نگران رسیدن بهار عربی به خاک خود از طریق بحرین بود این بار این انقلاب از کویت به دروازه های حوزه خلیج فارس وارد شده است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دیگر چه بخواهند چه نخواهند در محاصره بهار عربی قرار گرفته اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، تظاهرات یکشنبه شب معترضان کویتی که شامل هزاران جوان می شد، باعث زخمی شدن ۲۹ تن و بازداشت بیش از یک صد نفر شد. پلیس و افراد امنیتی برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان مجبور به استفاده از گاز اشک آور، تیر هوایی و حمله به آنها با باطوم شدند. بدین ترتیب کویت نیز بهار عربی را در خاک خود تجربه می کند.
مخالفان حکومت می گویند که در تظاهرات روز یکشنبه نزدیک به ۵۰ هزار نفر شرکت کرده بودند که رقمی بی سابقه در تاریخ کویت که تنها سه میلیون جمعیت دارد و از این تعداد تنها یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر شهروند کویتی هستند، محسوب می شود.
این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که حکومت کویت توانسته بود تا تهدیدهای بهار عربی را از خود دور کند اما با این حال این مساله تاثیرات خود را پس از تیره شدن روابط دولت با مجلس ملی کویت گذاشت و باعث شد تا این کشور چند ماه گذشته را در تنش و ناآرامی سپری کند. موج اعتراض ها به این دلیل شکل گرفته است که امیر کویت دستور به اصلاح قانون تعدیل دایره های انتخاباتی داده است که به اعتقاد معترضان بر انتخابات آینده این کشور تاثیر مستقیم می گذارد.
احمد سعدون یکی از رهبران مخالفان دولت در این باره می گوید: «تلاش دولتمردان برای اصلاح دایره های انتخاباتی کودتایی علیه قانون اساسی کشور محسوب می شود. ما از ملت کویت می خواهیم در اعتراض به این حرکت انتخابات را تحریم کرده و تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کنند.»
چهره های مخالف حکومت می گویند که حکومت با دستور تعدیل دایره های انتخاباتی تلاش می کند تا از تکرار تجربه انتخابات فوریه گذشته که به پیروزی قاطع مخالفان منجر شد، جلوگیری کند و پس از آن با استفاده از دادگاه قانون اساسی دستور به انحلال آن دهد و پارلمان سال ۲۰۰۹ که نزدیک به دولت بود را احیا کند.
احمد الدیین، هماهنگ کننده جبهه ملی در حمایت از قانون اساسی درباره شمار تظاهرکنندگان می گوید: «اطمینان کامل دارم که شمار تظاهرکنندگان بالای ۵۰ هزار نفر بود.»
به گفته افراد میدانی بیشتر تظاهرکنندگان از اماکن بزرگ و مشهور کویت آمده بودند و تظاهرات خود را از مقابل برج های کویت، برج التحریر و منطقه بورس آغاز کردند و به سمت قصر السیف، مقر دولت و کاخ دادگستری حرکت کردند.

بر اساس بیانیه ای که وزارت کشور کویت یکشنبه شب منتشر کرد، تظاهرکنندگان قانون و توصیه ها را زیر پا گذاشتند و تعمدا در مناطق تجاری در قلب پایتخت و در نزدیکی برج های کویت تظاهرات خود را انجام دادند، حرکتی که باعث شد تا رفت و آمد مختل شود، راه ها به مراکز تجاری و حیاتی کشور و راه های منتهی به بیمارستان ها همگی بسته شوند. علاوه بر آن تظاهرکنندگان پلیس و مردان امنیتی را با سنگ مورد حمله قرار دادند که باعث شد ده ها نفر از نیروهای پلیس زخمی شده و برای درمان به بیمارستان منتقل شوند.

الدیین درباره بازداشت شدگان این حادثه می گوید: «می دانیم که دست کم ۱۵ نفر بازداشت شده اند که سه نفر آنها در منطقه الصالحیه و مابقی در منطقه شرق دستگیر شده اند که از بارزترین آنها می توان به نماینده سابق مجلس ملی ولید الطبطبائی و روزنامه نگار و فعال سیاسی چپ، انور الفکر اشاره کرد.»

وی همچنین می گوید: «این یک درگیری سیاسی طولانی است، ملت می خواهد اراده خود را ثابت کند و بگوید که کودتا علیه قانون اساسی را رد می کند و برای این کار نیز آمادگی کامل برای رویارویی با هر گونه رفتار حکومتی را دارد حتی اگر حکومت بخواهد شمار بیشتری از آنها را دستگیر کند و به زندان بیندازد.»

احمد المطیری، دانش آموز جوانی که در این تظاهرات شرکت کرده بود و تنها ۱۶ سال سن دارد، در این باره می گوید: «در این تظاهرات شرکت می کنم چرا که این تنها وسیله مشارکت در تصمیم گیری ها است، این حق قانونی من است، تظاهرات مسالمت آمیز حق قانونی هر شهروند است، در همه کشورهای جهان اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز داده می شود، چرا نیروهای امنیتی با ما این گونه رفتار می کنند؟»
کد مطلب: 11696
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *