۰
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۰
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی عنوان کرد:

تخریب‌ تاریخ اراک با برخی چراغ سبزها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: پی بازار اراک نیازمند مرمت فوری و اساسی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: پی بازار اراک نیازمند مرمت فوری و اساسی است.
به گزارش ایسنا، علیرضا ایزدی در کارگروه احیا و مرمت بازار تاریخی اراک با اشاره به اینکه بازار اراک با توجه به بارش‌های اخیر نیازمند مرمت اضطراری است، بیان کرد: بیش از مرمت بام بازار، پی‌های بازار نیز نیازمند مرمت اساسی و فوری هستند.
وی با تاکید بر اینکه مرمت بازار نیازمند نگاه فرابخشی است و تنها با تکیه بر میراث فرهنگی نمی‌توان اینکار را به انجام رساند، افزود: خوشبختانه پیمانکار مرمت بازار انتخاب و نقاط بحران شناسایی شده است و ظرف چند روز آینده با تجهیز کارگاه، کار آغاز می‌شود.
ایزدی با اشاره به سنگ‌فرش ۱۵۰ متر از راسته بازار توسط شرکت توزیع نیروی برق استان که مجری احداث کانال تاسیسات بازار بوده است، گفت: اولویت اول و آخر میراث فرهنگی برای کف‌سازی بازار اراک استفاده از آجر بود و مشاور طرح جامع مرمت بازار نیز اعتقاد بر استفاده از آجر داشت، اما برخی از بازاریان نسبت به طولانی شدن کار و گردوخاک ناشی از آجرفرش کردن کف بازار اعتراض داشتند به همین دلیل برای سامان دادن به وضعیت بازار، سنگفرش انجام شد.
وی تصریح کرد: اراک شهری با هسته‌ای تاریخی است که متاسفانه همه برای تخریب این تاریخ با هم مسابقه گذاشته‌اند. این بناها هویت اراک هستند و اتفاقا بخشی از این تخریب‌ها با چراغ‌های سبز همراه بوده است و شهر هر روز از هویت خود تهی‌تر می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مجموعه میراث فرهنگی در تقابل با توسعه شهر نیست، اما خواهان حفظ و حراست از این بناهای تاریخی است.
وی با اشاره به دالان زندوکیلی در میدان ارگ اراک گفت: این دالان نقطه نوستالژیک شهر است و هویتی برای اراک محسوب می‌شود که با نام بردن از آن لبخند بر لب سالمندان این شهر می‌آید و نباید این هویت‌ها دچار خلل شوند. این دالان در بارش‌های اخیر دچار تخریب شده و پیشنهاد تفکیک سند آن داده شده است و باید به سرعت تکلیف آن مشخص شود.
به گزارش ایسنا، رئیس اداره شهرستان اراک و عضو کمیته فنی مرمت بازار تاریخی اراک بیان کرد: با آغاز به کار مشاور طرح جامع بازار اراک مستندسازی و طرح مرمت که وابسته به طرح احیا بود و تعیین کاربری برای ۹ سرای بازار انجام شد و حتی فضاهای گردشگری، آموزشی و اکونوموزه‌ها نیز مشخص شد.
 سید محسن رحمتی در خصوص انتخاب سنگفرش برای کف‌سازی بازار به جای آجرفرش اظهار کرد: در ابتدای امر برای کف‌سازی با توجه به مصالح همخوان با بنای بازار، آجر انتخاب شد، اما آجر مدنظر و با کیفیت در اختیار قرار نگرفت و با توجه به اهتمام اداره برق برای اتمام کار کانال تاسیسات و کف‌سازی هیچ کارخانه‌ای نتوانست آجر مرغوب در اختیار قرار دهد به همین دلیل سنگ "اُکن‌آباد نجف‌آباد اصفهان" انتخاب شد.
وی با تاکید بر اینکه کار بی‌برنامه و بدون توجه به عواقب انجام نشد، گفت: از طرفی رنگ خنثی(توسی) برای سنگ انتخاب شد تا ارزش و ویژگی‌های بنا تحت تاثیر قرار نگیرد و حتی این انتخاب برای ثبت جهانی بازار نیز مشکلی ایجاد نخواهد داشت.
در این جلسه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با اشاره به اتمام کار احداث کانال تاسیسات بازار به طول ۱۵۰ متر و کف‌سازی انجام شده، گفت: برای ادامه کار احداث کانال باید تصمیم‌گیری جدی صورت گیرد تا کار با انسجام بیشتری انجام شود.
محمد اله‌داد افزود: گذر آقاضیاالدین سنگفرش شده است ولی مسیر شیب آب به سمت داخل بازار است که کار غیرفنی انجام شده است، همچنین وضعیت روشنایی هنوز مشخص نشده و از طرفی شهرداری به دنبال پیاده‌راه سازی خیابان حصار است که باید ارتباط آن با بازار حفظ شود و تمامی این اقدامات نیازمند هماهنگی است که متاسفانه با کندی صورت می‌گیرد.
وی بیان کرد: هماهنگی برای احداث یک کانال ۱۵۰ متری ۲ سال به طول انجامید در حالی که کار اجرایی به ۶ ماه نرسید به همین دلیل باید عزم و اراده‌های موجود را ساماندهی کرد تا وقت و انرژی به هدر نرود.
کد مطلب: 117157
برچسب ها: میراث فرهنگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *