۰
چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۰

آمریکا به دنبال طرح‌های پس از داعش

سرپرست پیشین معاونت آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تاریخ مصرف داعش در منطقه تمام شده است، اظهارکرد: حذف رهبر این جریان از حضورش برای آمریکا منفعت بیشتری داشت، بنابراین همانطور که او را آوردند همانطور هم او را بردند.
سرپرست پیشین معاونت آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تاریخ مصرف داعش در منطقه تمام شده است، اظهارکرد: حذف رهبر این جریان از حضورش برای آمریکا منفعت بیشتری داشت، بنابراین همانطور که او را آوردند همانطور هم او را بردند.
احمد سبحانی درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، در گفت وگو با ایسنا  اظهارکرد: همانطور که شاهد هستید فتنه جدیدی در عراق به خصوص در مناطق شیعه نشین این کشور آغاز شده که نوک پیکان آن نیروهای مردمی و قهرمانان مبارزه با داعش هستند. اتفاقا یکی از هدف‌های این فتنه جدید هم رهبرانی هستند که با داعش مبارزه می کردند.
سبحانی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته داعش تبدیل به عامل وحدتی در بین شیعیان و مردم عراق شده بود، ادامه داد: حالا که فتنه جدیدی آغاز شده باید آن عامل وحدت حذف شود و هر آنچه که به عنوان عامل تفرقه می توان از آن استفاده کرد روی کار بیاید و برای شعله‌ور نمودن آتشِ فتنه جدید، باید عوامل وحدت را از بین برد. در نتیجه واجب بود سمبل اتحاد مردم از بین می‌رفت. داعش ضعیف شده بود و دیگر خطر جدی سابق را نمی توانست برای عراق داشته باشد. حذف رهبر این جریان از حضورش برای آمریکا منفعت بیشتری داشت. بنابراین همانطور که او را آوردند همانطور هم او را بردند.
سرپرست سابق معاونت آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه سناریوهای مختلفی درباره این وجود دارد که آمریکا چگونه منافعش را به وسیله داعش در منطقه دنبال خواهد کرد، گفت: آنها فکر می کردند با داعش می توانند بحرانی دائمی را در منطقه دامن بزنند وقتی این مساله شکست خورد توطئه جدیدی به این صورت که امروز در عراق می بینیم شکل گرفته است.
وی گفت: امروز داعش کنار رفته تا روزی که شاید دوباره به آن احتیاج داشته باشند به سراغش بروند اما داعش در اوج قدرتش نیست و در ضعف کامل است. رهبری سمبولیکش از بین رفته اگر فرد دیگری هم بیاید مانند آنچه که در مورد القاعده رخ داد، آن قدرت سابق را ندارد اما برای برخی مواقع باقی خواهد ماند که بتوانند از آن استفاده کنند ولی قطعا اوج دوران آنها به سر رسیده است.
سبحانی درخصوص استفاده تبلیغاتی ترامپ از این مساله برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا نیز تصریح کرد: اوضاع آقای ترامپ برای انتخابات چندان جالب نیست و ایشان به هر وسیله‌ای دست می برد تا بتواند رای جمع کند. موضوع انتخابات و تبلیغات قدرت آمریکا بدون تحمیل هزینه بر مردم آمریکا برای ترامپ‌ ایده ای طلائی است.
وی درباره برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی و روسی مبنی بر کذب بودن ادعای آمریکا در خصوص عملیات کشتن ابوبکر البغدادی، گفت: ابوبکر البغدادی کشته شده است مطبوعات و رسانه های مختلف هم این حق را دارند و هم این بهانه را دارند که بپرسند اصلا ابوبکر البغدادی کشته شده یا نه. اما آنچه که مسلم است این است که ترامپ به این نمایش تبلیغاتی شدیدا نیاز داشت؛ مخصوصا به این دلیل که برای خروج از منطقه حتی مورد انتقاد دوستان خودش نیز قرار گرفته است. به زعم آنها ترامپ منطقه را به ایران و روسیه واگذار کرده و به همین دلیل ترامپ نیاز به نمایشی داشت که آن را اجرا کرد.
سبحانی تاکید کرد: دوره اوج و نفوذ داعش با رهبریت ابوبکر البغدای به پایان رسیده و به گروهی کوچک و غده‌ای سرطانی تبدیل خواهد شد که باقی خواهد ماند؛ مانند القاعده و طالبان اما قدرت سابق را نخواهد داشت.
وی با طرح این پرسش که شاید این سوال پیش بیاید که داعش در شعارهایش دنیای غرب را هم به چالش می کشید چطور می تواند آمریکائی باشد؟ گفت: در علوم سیاسی می گویند بهترین دشمن، دشمنی است که بتوانید آن را اداره کنید و داعش نیز چنین بود. اداره اینها توسط آمریکا بوده است. همانطور که خود آمریکایی ها اعتراف کردند خلق داعش و اداره شان از سوی آنها بوده است.
سبحانی توضیح داد: این مساله به معنای این نیست که تک تک افراد این گروه آمریکایی بوده باشند. برخی از آنها ممکن است ایده های مبارزه با دشمن بزرگ را هم داشته باشند اما در عمل در خدمت جریانی قرار می گیرند که خودشان هم به آن اعتقادی ندارند. در نهایت چنین گروهی را نگه می دارند برای اینکه بتوانند از آنها برای روزی خاص استفاده کنند اما همانطور که می‌بینید دوره اوج طالبان و القاعده و امروز دوره اوج داعش به پایان رسیده است اما هنوز حضور دارند.
وی افزود: ترامپ منفعت طلب، برای خروج از منطقه و تحمیل هزینه های آن به متحدین عرب خود و یا ایران و روسیه نیاز به عمل سمبولیک داشت که خود را قهرمان مبارزه با داعش و خروجش را به عنوان پایان قدرت این جریان معرفی کند.
کد مطلب: 117301
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *