۰
چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۳

تاجیکستان، شگفتی‌ساز فوتبال زیر ۱۷سال

تاجیکستان برخلاف همه انتظارها توانست در دیدار نخست جام جهانی زیر ۱۷ سال کامرون را شکست دهد و اکنون یک حریف قدرتمند برای اسپانیا به حساب می‌آید.
تاجیکستان برخلاف همه انتظارها توانست در دیدار نخست جام جهانی زیر ۱۷ سال کامرون را شکست دهد و اکنون یک حریف قدرتمند برای اسپانیا به حساب می‌آید.
 نشریه اسپانیایی آس نوشت: "تاجیکستان تیم خوبی است." این جمله‌ای است که بارها در کادر فنی تیم زیر ۱۷ سال اسپانیا تکرار می‌شود. با فرمتی که جام جهانی زیر ۱۷ سال دارد (چهار تیم برتر رتبه‌های سوم به دور حذفی صعود می‌کنند) اسپانیا با پیروزی برابر تاجیکستان به دور بعد راه خواهد یافت.
تیم آسیایی به عنوان نایب قهرمان جام ملت‌های آسیا زیر ۱۶ سال به این بازی‌ها صعود کرد. قدرت تاجیکستان زمانی مشخص شد که این تیم در بازی نخست توانست بر خلاف انتظارها کامرون، قهرمان آفریقا را با یک گل شکست دهد. نماینده آسیا بازی تماشایی به اجرا نگذاشت اما تاثیرگذار بود. رحیموف می‌داند که دیدار برابر اسپانیا آسان نیست. سرمربی تاجیکستان گفت: بازی مقابل اسپانیا سخت‌تر خواهد بود اما ما تلاشمان را خواهیم کرد.
در کشوری که تنها هشت میلیون جمعیت دارد و ورزش موفقی ندارد (بزرگترین موفقیت‌هایشان در کسب دو مدال المپیک در کشتی و جودو بود). این نتیجه شگفت انگیز (پیروزی برابر کامرون) توجه‌ها را به فوتبال این کشور معطوف کرد؛ سرزمینی که به شادی نیاز دارد. تاجیکستان در سال ۱۹۹۱ از شوروی جدا شد و ساکنانشان پنج سال از جنگ داخلی رنج بردند. این جنگ جان بیش از ۶۰ هزار نفر را گرفت که دورانی سخت برای این کشور مهمان‌نواز بود. آنها اکنون در برزیل جزو شادترین تیم‌های ملی محسوب می‌شوند. فهمیدن آنها سخت است چون به زبان پارسی گفت‌وگو می‌کنند. این شادی حتی هنگامی که وارد زمین می‌شوند نیز دیده می‌شود.
شایستگی این تیم با بررسی بازیکنانش بیشتر مشخص می‌شود. همه آنها در لیگ کشورشان بازی می‌کنند. آنها در یکی از فقیرترین کشورهای آسیای مرکزی زندگی می‌کنند و اکنون نمی‌خواهند بهترین فرصت زندگی‌شان را از دست بدهند. تاجیکستان در رنکینگ فیفا صد و شانزدهم است و در رده‌بندی زیر ۱۷ سال از میان ۸۲ تیم در رتبه ۵۵ قرار دارند. تیم بزرگسالان تاجیکستان هرگز جام جهانی و جام ملت‌های آسیا را تجربه نکرده است. در مقابل، تیم زیر ۱۷ سال در جام جهانی ۲۰۰۷ شرکت کرد و توانست با پیروزی ۴ بر ۳ برابر آمریکا به یک هشتم نهایی صعود کند. با این حال در این مرحله در ضربات پنالتی مغلوب پرو شد. تاجیکستان پس از ۱۲ سال فرصت تاریخ‌سازی دارد و می‌تواند شور و هیجان را از طریق فوتبال به کشورش بازگرداند. 
کد مطلب: 117354
برچسب ها: تاجیکستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *