۰
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۵

ابداع روشی برای کشف نیت دروغگوها

محققان آمریکایی الگوریتم جدیدی را برای پی بردن به نیت افراد از دروغگویی ابداع کردند که به تشخیص فیک نیوز (اخبار جعلی) کمک می‌کند.
ابداع روشی برای کشف نیت دروغگوها
محققان آمریکایی الگوریتم جدیدی را برای پی بردن به نیت افراد از دروغگویی ابداع کردند که به تشخیص فیک نیوز (اخبار جعلی) کمک می‌کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی «تک اکسپلور»، این رویکرد منحصربه‌فرد و الگوریتم حاصل از آن می‌تواند با بازیابی خصوصیات جهان‌شمول تفکر فریبکارانه، هر دروغ و فریبی را از گفتار صادقانه تفکیک کند. با این حال این چارچوب در زمان حاضر به حجم داده‌های موردنیاز برای تعیین انحراف گوینده از استدلال‌های پیشین خود در گذشته، محدود است.
اگرچه تاکنون تحقیقاتی بر روی فریب و دروغگویی انجام شده است اما رویکرد و الگوریتم ابداعی محققان دانشگاه دارتموث آمریکا نخستین مطالعه‌ای است که بر روی نیت فرد دروغگو انجام می‌شود. پژوهشگران مبنای کار خود را بر روی این اصل قرار داده‌اند که اگرچه یک داستان واقعی را می‌توان به روش‌های مختلف تغییر داده و دستکاری کرد، این نیت گوینده است که دروغ بودن اطلاعات انتقالی را تعیین می‌کند و نه محتوای کلام. به عنوان نمونه ممکن است به گوینده اطلاعات اشتباه داده شده باشد یا این که وی در مورد مساله مورد بحث برداشت اشتباهی کرده باشد، این به معنای آن است که گوینده یک خطای ناخواسته مرتکب شده و در واقع به دنبال دروغگویی و فریب نبوده است.
در فرهنگ عام معمولا از کنش‌های کلامی و غیرکلامی چون حالات چهره برای تشخیص دروغ استفاده می‌شود اما مولفان این پژوهش معتقدند که این علامت‌ها همیشه قابل اعتماد نیستند و استفاده از الگوهای مبتنی بر نیت استدلال در تشخیص گفتار دروغ از راست، نسبت به تفاوت‌های شخصی و تغییرات کلامی ابزارهای مطمئن‌تری هستند.    
از این الگوریتم می‌توان برای کمک به تشخیص و پی بردن به نیت پشت فیک نیوزها استفاده کرد.
جزئیات بیشتر در این باره در مجله Experimental & Theoretical Artificial Intelligence منتشر شده است.
کد مطلب: 117650
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *