۰
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۴

زلزله آذربایجان شرقی را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی "ترک" از توابع استان آذربایجان شرقی را لرزاند.
زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی "ترک" از توابع استان آذربایجان شرقی را لرزاند.
به گزارش ایسنا، در ساعت ۰۲:۱۷:۰۳ بامداد امروز (17 آبان ماه)  زلزله‌ای در عمق دوکیلومتری زمین با طول جغرافیایی: ۴۷.۶۴ درجه و عرض جغرافیایی: ۳۷.۷۶ درجه حوالی "ترک" در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.
 نزدیک‌ترین شهرها به کانون این زمین‌لرزه، "ترک" در ۱۹ کیلومتری (آذربایجان شرقی)، "سراب" (آذربایجان شرقی) در ۲۲ کیلومتری و "ترکمانچای" (آذربایجان شرقی) در۲۹ کیلومتری آذربایجان شرقی هستند.
بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران، نزدیکترین مراکز استان‌ها به کانون این زمین‌لرزه، اردبیل در ۷۹ کیلومتری و تبریز در ۱۲۳ کیلومتری کانون زلزله هستند.
به گزارش ایسنا، استان­‌های آذربایجان­ شرقی و اردبیل از نظر موقعیت تکتونیکی، در شرق دریاچه ارومیه با ارتفاع متوسط بیش از دو هزار متر از سطح این دریاچه، یک فلات را تشکیل می‌­دهند که "فلات آذربایجان­ شرقی" نامیده می شود.
حدوده­ ی این فلات به غیر از مرزهای استانی بوده و در واقع بین افتادگی دریای خزر در شرق و افتادگی دریاچه ارومیه در غرب و از طرف دیگر در جنوب قفقاز کوچک قرار گرفته که از سمت جنوب نیز از طریق مرز گسلی "گسل شمال تبریز" با ایران مرکزی و یا به عبارت دیگر از فروافتادگی شمال زنجان فاصله پیدا کرده است.
این فلات با چهار گسل مهم و بزرگ که از نوع گسل­های امتدادلغز هستند، از جمله در بخش شمال با گسل ارس، در شرق با گسل آستارا- اردبیل، در جنوب و غرب با گسل تبریز و در جنوب و جنوب­شرق با گسل فیروزآباد یا "گسل میانه- اردبیل" مشخص شده­ است.
علاوه بر این گسل ­ها که بخش ­های مرزی فلات آذربایجان­ شرقی را تشکیل داده ­اند، گسل­ های دیگری نیز در بخش داخلی فلات وجود دارند.
کد مطلب: 117807
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *