۰
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۷
کواکبیان در دانشگاه صدا و سیما مطرح کرد:

مادامی که مجلس ما ساختار حزبی به خود نگیرد مجلس مطلوبی نخواهیم داشت

دولت روحانی اصلاح طلب نیست و خیلی دیرهنگام به فکر بیان واقعیات و سخن گفتن با مردم افتاده است
نخستین نشست انتخاباتی بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما روز ۲۰ آبان با حضور مصطفی کواکبیان و سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی از نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
مادامی که مجلس ما ساختار حزبی به خود نگیرد مجلس مطلوبی نخواهیم داشت
نخستین نشست انتخاباتی بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما روز ۲۰ آبان با حضور مصطفی کواکبیان و سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی از نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس در نخستین نشست انتخاباتی بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما که در قالب مناظره و با حضور قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس برگزار شد، گفت: واقعیت این است که در خصوص تحقق شفافیت و عدالت ما در فراکسیون امید به آن شعار‌ها و ایده‌هایی که داشتیم نرسیدیم و این در حالی است که ما فکر می‌کردیم حداقل می‌توانیم یک تحول اساسی در مجلس به وجود بیاوریم، ولی این توفیق را نداشتیم البته دلیل این عدم توفیق نیز این است که مجلس ساختار حزبی ندارد.
وی با بیان اینکه ما نتوانستیم یک ساختار حزبی برای مجلس به وجود بیاوریم، تصریح کرد: ساختار فراکسیونی مجلس نیز دچار ضعف‌هایی است؛ به گونه‌ای که در مجلس دهم یکسری از نمایندگان پیدا شدند که مواضع و اصول آن‌ها معلوم نیست؛ بنابراین گاهی با اصلاح طلبان و گاهی با اصولگرایان هستند و این بزرگترین ضعف و مشکلی است که ما داریم.
کواکبیان تصریح کرد: خیلی از نمایندگان مجلس با اصلاح طلبان عکس یادگاری و سلفی گرفتند، ولی زنبیل خود را جای دیگری گذاشتند در هر حال ما در مجلس هشتم و نهم نسبت به مجلس دهم خیلی راحت‌تر بودیم.
عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه احزاب باید در نظام پارلمانی تقویت شوند، تصریح کرد: ما در تمامی طرح‌هایی که به نفع مردم، عدالت و قشر محروم جامعه بوده و شکاف طبقاتی را به هم می‌زدیم حتما سردمدار بوده ایم و به طور جدی عمل کرده ایم به گونه‌ای که در همین اواخر که دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین بود ما در مجلس تصمیم گرفتیم که این کار به مصلحت مردم نیست بنابراین با آن مخالفت کردیم.
وی از خود به عنوان یکی از شفاف‌ترین نمایندگان مجلس نام برد و افزود: بنده تاکنون نسبت به طرحی که با موضوع شفافیت در مجلس مطرح شده هم رای موافق داده ام و هم به عنوان موافق صحبت کرده ام در هر حال سومین طرح مرتبط با شفافیت امروز در مجلس رای آورده و امیدوارم به سرانجام برسد.
 
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: واقعیت این است که بحث شفافیت دو سری مخالف در مجلس دارد؛ به گونه‌ای که یکسری از دوستان به دلیل ترس از مردم حوزه‌های انتخابیه خود مخالف شفافیت آرای نمایندگان بودند و از طرفی نیز یکسری هم از نظارت استصوابی شورای نگهبان ترس داشته اند؛ چرا که این نمایندگان معتقد بودند که رای آن‌ها در مورد موضوعات مختلف همچون سی اف تی و یا پالرمو می‌تواند در نظر شورای نگهبان موثر باشد و برای آن‌ها مشکل ساز شود. در هر حال بنده معتقدم تا زمانی که حزب در مجلس نداشته باشیم این مشکلات پابرجاست، چون نماینده سخت است و نظر خود را می‌دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه بنده معتقدم نگرانی نمایندگان در خصوص شفافیت آراء و تاثیر آن در نظر شورای نگهبان بی جهت بوده، چون شورای نگهبان هیچ وقت به دنبال این نبوده که نمایندگان در رابطه با موضوعات مختلف چه رای داده اند، تصریح کرد: البته بنده معتقدم که شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت که تصمیماتی می‌گیرند این تصمیمات باید شفاف باشد.
کواکبیان اظهار کرد: یکی از ضعف‌هایی که باید حل شود بحث مجلس تراز انقلاب است؛ چرا که در حال حاضر به غیر از مجلس دهم جای دیگر اقدام به تصمیم گیری می‌کنند و این در حالی است که این تصمیمات باید در مجلس گرفته شوند معتقدم امروز مجلس در راس امور است، ولی دیگران تصمیم می‌گیرند.
وی با بیان اینکه در مورد عدالت برخورد‌هایی که شده درست است مثلا در مورد حقوق‌های نجومی مصوب شده که در شرکت‌های دولتی نباید بیش از ۱۰ میلیون تومان حقوق پرداخت شود، تصریح کرد: بحث حقوق‌های نجومی پرداخته شده سی تا چهل میلیارد تومان بوده؛ با این وجود بنده دو بار جهت تحقیق و تفحص در مورد املاک نجومی خیز برداشتم، اما شوربختانه این مجلس به طرح بنده رای نداد و این در حالی بود که تنها یک ملک از املاک نجومی سی تا چهل میلیارد تومان ارزش داشته و تعداد کل این املاک نیز هزار و چند ملک بوده است.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: بنده یکبار برای آقای رئیسی نوشتم ما از اقدامات شما باید بسیار خوشحال باشیم، اما این اقدامات باید همه جانبه باشد.
کواکبیان با اشاره به اینکه رئیس جمهور در یزد نکاتی را مطرح کرد که باید گفت: ما انتقاد داریم که چرا این قدر دیر این مسائل گفته شد، تصریح کرد: معتقدم این مجلس می‌توانست در زمینه تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح کار‌های بهتری انجام دهد که به عدالت نزدیکتر باشند.
وی تصریح کرد: این که می‌گویند دولت وابسته به اصلاحات است را بنده از بیخ و بن تکذیب می‌کنم چه کسی گفته دولت روحانی دولت اصلاحات است. این که اصلاح طلبان این دولت را روی کار آوردند حتما درست است، اما این که این دولت اصلاح طلب است قطعا غلط است بارها گفته ام برای 43 شهرستان جهت پیروزی روحانی سخنرانی کردم و در هر حال بنده شبانه روز دویدم که رئیسی رئیس جمهور نشود و روحانی رئیس جمهور شود.
 
کواکبیان با طرح این ادعا که مگر شورای نگهبان گزینه دیگری برای ما جز حمایت از روحانی گذاشته بود، گفت: بنده خودم کاندیدای ریاست جمهوری بودم، اما از طرف شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدم و از طرفی آقای جهانگیری نیز از همان ابتدا مشخص بود که باید به نفع روحانی کنار برود.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه در دولت روحانی وزرای اصلاح طلب و اصولگرا داریم، تصریح کرد: بنده سه بار برای استیضاح وزیر کشور خیز برداشتم، ولی زورم نرسید در هر حال امروز در دولت اعتدال و توسعه ای‌ها هم هستند با این وجود می‌توان گفت: مستقلین نیز مانند واعظی و نوبخت در این دولت حضور دارند پس می‌توان گفت: دولت نیزدارای سه فراکسیون است.
وی در خصوص عدم تحقق وعده‌های داده شده توسط روحانی گفت: زمانی ما با آقای روحانی در خصوص رفع حصر صحبت کردیم که او گفت: من برای رفع حصر قول ندادم بلکه گفتم حصر باید برداشته شود.
کواکبیان با بیان اینکه بنده عدم تحقق وعده‌ها در خصوص جوانگرایی، میدان دادن به زنان و عدم جدیت در موضوع شایسته سالاری را قبول دارم، اما ما این وعده‌ها را ندادیم تاکید کرد: ما از شخصی حمایت کردیم که این وعده‌ها را داده بود.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس با تاکید براینکه بنده خیلی شفاف از دولت حمایت می‌کنم و از این حمایت نیز پشیمان نیستم تصریح کرد: امروز یک عده‌ای در کار جمع کردن امضا علیه روحانی هستند تا بگویند او علیه رهبری صحبت کرده است.
وی با بیان اینکه به کار بردن تعابیر دروغگو و بی ادب با ادبیات دولت جور در نمی‌آید، اظهار کرد: برخلاف ادعای یکی از دانشجویان در خصوص دستگیری فعالان زیست محیطی توسط وزارت اطلاعات باید گفت: وزارت اطلاعات با این دستگیری ها موافق نبوده است با این وجود این اطلاعات سپاه است که این افراد را دستگیر کرده است.
کواکبیان با بیان اینکه اصلاح طلبان از روحانی حمایت کردند، چون گزینه و چاره‌ای نداشتند، افزود: ما از دولت حمایت کرده ایم، ولی از آن نیز انتقاد می‌کنیم در هر حال بنده معتقدم هر کسی مردم را از حضور در انتخابات مایوس می‌کند حتما ضد منافع ملی عمل کرده است چرا که این مشارکت حداکثری ملت است که فشار حداکثری ترامپ را از بین می‌برد.
دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه بنده به لطف الهی در هیچ دولتی وزیر نبوده ام، تصریح کرد: مجلس سوم و ششم تقریبا در دست اصلاح طلبان بوده، ولی اصولگرایان در ۸ مجلس دیگر اکثریت را داشته اند از طرفی به غیر از آن ۸ سالی که دولت در دست محمود آقا بود مابقی دولت‌ها در دست بخش هایی از اصلاح طلبان بوده است. هم چنین به غیر از دو دوره شهید مظلوم بهشتی و موسوی اردبیلی کلا قوه قضاییه در اختیار اصولگرایان بوده، اما آقایان طوری می‌گویند که انگار همه چیز در دست اصلاح طلبان قرار داشته است معتقدم باید قبول کنیم همه ما در کمبودها مقصر هستیم و تمام مشکلات کشور را تمام کسانی که بر سر این کشتی نشسته اند به وجود آورده اند پس باید به گونه‌ای عمل کنیم که این فساد‌ها و مشکلات حل شوند.
وی با تاکید براینکه بنده معتقدم هیچ اشکالی ندارد که قانون اساسی مورد بازنگری قرار بگیرد در پاسخ به این انتقاد که نجفی حاصل عدم وجود نظارت استصوابی در انتخابات شورای شهر است بیان کرد: مگر هیچ اصولگرایی خلاف نکرده و مگر فقط این نجفی است که مرتکب خلاف شده است.
همچنین قاضی زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس در این مناظره گفت: طرح موضوع شفافیت در مجلس دهم قابل تقدیر است چرا که طی چهل سال گذشته برای اولین بار است که این موضوع در مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد اگرچه در این مجلس نیز برخی نمایندگان در موافقت با شفافیت اعلام آمادگی کردند، ولی در زمان رای گیری به گونه‌ای دیگر عمل کردند.
وی با تاکید بر اینکه نباید موضوع شفافیت را در یک یا دو مصداق محدود کنیم، تصریح کرد: مثلا دولت باید گزارش کاملی از حوزه اقتصاد و تصمیماتی را که می‌گیرد مطرح کند، اما در قضیه گران کردن بنزین حرف دولت این بود که به دلیل قاچاق بنزین به دنبال افزایش قیمت آن هستند و این در حالی بود که دولت می‌خواست به دلیل جبران کسری بودجه از طریق یارانه‌های پنهان این کسری را جبران کند.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه مشکل قاچاق بنزین با افزایش قیمت آن درست نمی‌شود، چون قاچاق جای دیگری است، تصریح کرد: در مجلس دهم تعداد زیادی از طرح‌ها در حوزه مقابله با ویژه خواری، رانت خواری، حقوق‌های نجومی، اعاده اموال نامشروع مسئولان و اجرایی شدن اصل ۴۲ قانون اساسی به تصویب رسیده است و همچنین گزارش‌های نظارتی و مکاتبات مختلفی در مورد صندوق‌های مالی خصوصی سازی صورت گرفته است.
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: گزارشی را هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده که براساس آن مشخص شده که چه قدر تحقیق و تفحص ها، گزارش‌ها و قوانین از این دست در مجلس دهم بیشتر شده است.
وی با بیان اینکه بنده با کلیات مطالب آقای کواکبیان در این رابطه که امور نباید جانبدارانه باشند و همه امور دیده شوند موافقم تصریح کرد: علی رغم اینکه مجلس وارد بحث حقوق‌های نجومی شد و شورای پول و اعتبار نیز در این رابطه ورود کرد، اما هر از گاهی باز هم شاهدیم خبر‌هایی در خصوص حقوق‌های نجومی به ویژه در پتروشیمی‌ها مطرح می‌شود.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه دولت لایحه خوبی را در رابطه با تضاد منافع تهیه کرده که بسیار عالی است تصریح کرد: ما قوانینی را در برنامه‌های مختلف توسعه ۵ ساله کشور در رابطه با موضوع تضاد منافع داشته ایم که حتی آیین نامه اجرای آن‌ها نوشته نشده است در هر حال برخی افراد مظهر تضاد منافع هستند به گونه‌ای که این افراد به عنوان سهامدار در چندین بنگاه مثلا به عنوان معاونت پشتیبانی دام منصوب شدند.
نماینده مردم مشهد از رقابت‌های سیاسی و عدم صراحت به عنوان بخشی از آسیب‌های مجلس نام برد و افزود: متاسفانه آنقدر که رقابت‌های سیاسی در مجلس وجود دارد در خصوص منافع ملی گفتگو‌های سازنده اتفاق نمی‌افتد به گونه‌ای که روسای مختلف فراکسیون‌ها بنشینند و در مورد مسائل جدی با هم صحبت کنند.
وی با بیان اینکه ثبت اموال نمایندگان شروع شده و ما خودمان برای ثبت اموال اقدام کرده ایم تصریح کرد: اینکه اموال مسئولان از یک فرمانده پاسگاه به بالا باید ثبت شوند اقدام خوبی است البته قانون اعاده اموال نامشروع از اوایل انقلاب شروع شده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه ما از کار‌های خوب احمدی نژاد حمایت کردیم، ولی کار‌های غلط او را نیز زودتر از دیگران فریاد زدیم اظهار کرد: برخی خانه نشینی یازده روزه احمدی نژاد اتفاق افتاد زاکانی به دنبال جمع کردن امضا برای صدور عدم کفایت احمدی نژاد بود، ولی این کار به خاطر مصلحت کشور جلوتر نرفت درست مانند این که مجلس پس از سوال از روحانی کار را جلوتر نبرد.
وی وجود دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی متعدد را یک فرصت دانست و افزود: اصل وجود رقابت بین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی از دیکتاتوری جلوگیری می‌کند بنابراین اگر در کنار وزارت اطلاعات نهاد‌های امنیتی دیگری وجود داشته باشند این نهاد‌ها می‌توانند مراقب هم باشند در هر حال این دادگاه صالحه است که با توجه به مستندات ارایه شده توسط هر یک از نهاد‌های اطلاعاتی در مورد متهمین تصمیم گیری می‌کند. به عنوان مثال در قضیه متهمین ترور دانشمندان هسته‌ای قوه قضاییه علی رغم مستندات ارایه شده توسط دستگاه‌های اطلاعاتی قانع نشد و متهمین آزاد شدند.
قاضی زاده هاشمی گفت: محمود صادقی، علی مطهری و کواکبیان از جمله کسانی هستند که شورای نگهبان آن‌ها را تایید کرده، ولی امروز شاهدیم که آقای کواکبیان کی بود کی بود من نبودم راه انداخته اند.





 
کد مطلب: 118188
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *