۰
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۱

برگزیدگان جشنواره سراسری شعر نیاوران

آیین پایانی پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران 23 آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
برگزیدگان جشنواره سراسری شعر نیاوران
آیین پایانی پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران 23 آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، در این مراسم که با حضور پرشور شاعران، ادب‎دوستان و جمعی از مسئولان برگزار شد و برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران معرفی شدند و از آنها تقدیر شد. همچنین در این آئین از پنجمین کتاب «پایتخت شعر» حاوی گزیده اشعار جشنواره رونمایی شد. در ابتدای این آئین علی باباچاهی، شاعر پیشکسوت و از داوران بخش سپید پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران قطعه شعری برای حاضران خواند و سپس تیزر جشنواره پخش شد.

در ادامه محمد سلمانی، دبیر پنجمین جشنواره شعر نیاوران، گزارش کوتاهی از روند برگزاری جشنواره و تعداد شرکت‎کنندگان و افزایش آن نسبت به دوره‎های گذشته ارائه کرد.

بخش بعدی اختتامیه جشنواره به شعرخوانی تعدادی از برگزیدگان جشنواره: رضا محمودی، آرزو سبزوار قهفرخی، صادق هلشی برای حاضران اختصاص داشت.

در ادامه برنامه سیدعباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران طی سخنانی گفت: در سراسر جهان، تمام دولت‎ها و شهرداری ها در پی هویت‎سازی برای کشور خود  هستند. به عنوان نمونه کن، شهری درجه چندم در فرانسه است که به دلیل برگزاری جشنواره فیلم کن به شهرتی جهانی دست یافته است. ما نیز با تکیه بر فرهنگ غنی خود می‎توانیم به بهترین شکل ممکن در جهان هویت‏سازی کنیم و در این زمینه ادبیات یکی از دستمایه های قدرتمند ما است.

 
سجادی افزود: عنوان جشنواره شعر نیاوران برگرفته از جلسات «سه‌‏شنبه‎های شعر نیاوران» که در محله قدیمی نیاوران برگزار می‎شود گرفته شده است. به یقین می‎توانم بگویم که این جلسات هفتگی یکی از  دلگرمی‎های شاعران جوان سراسر کشور است که هر هفته از اقصی نقاط کشور برای شرکت در این جلسه به تهران می‎آیند. خدای بزرگ را شاکرم که این مهم به ایستگاه پنجم رسید. در این راه مشکلات فراوانی پیش روی ما بود. شعر هنر نخست ما است و امروز بسیار خوشنودیم که با وجود تمام این سختی‎ها مشعل شعر در نیاوران روشن است و نیاوران با توجه به ظرفیت های تعریف شده برای آن، این نام محلی  امروز یک برند ملی است.

سجادی همچنین از حمایت های سیدمحمدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه محسن جوادی، معاون فرهنگی این وزارتخانه قدردانی کرد که با حمایت های خود مسیر برگزاری جشنواره سراسری شعر نیاوران را هموار کرده اند. وی همچنین از شهرداری تهران و نیز شهردار فرهنگ مدار تهران، پیروز حناچی، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، نیز سپاس‎گزاری کرد که در این دوره از برگزاری جشنواره با بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران همکاری شایسته‎ای داشته‎اند.

ایشان افزود در گام پنجم لازم می دانم از جناب آقای علی مرادخانی معاون پیشین هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در آفرینش و ادامه این جشنواره تا به امروز همراه و پشتیبان ما بوده‎اند صمیمانه تشکر کنم.  وی  همچنین اظهار امیدواری کرد که این جشنواره با طی پنج مرحله موفق با قوت و قدرت جهت شناسایی استعدادهای جوان و اشاعه اصالت‎های ادبی و فرهنگی ادامه داشته باشد، که این مهم نیازمند حمایت های تصمیم گیران، سیاست گذاران و مدیران و متولیان فرهنگی است.

پس از سخنان سجادی، ونوس بیات و رضا طبیب زاده، اشعار خود را برای حاضران خواندند.

 سخنران بعدی مراسم مصطفی کاظمی، مشاور عالی و مدیر کل دفتر شهرداری تهران بود. وی با تبریک میلاد پیامبر اکرم و هفته وحدت گفت:  وقتی نام شهرداری به میان می‎آید ساختمان و پل و ... به ذهن می‎رسد. اما نشان شهرداری سنبلی از گل است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.  امروز به نمایندگی از شهردار تهران پیامی را به گوش شما  می‎رسانم که شما شاعران بهترین پیام رسان هستید. شهر تهران نمادهای تجدد را در خود جمع کرده است. اما این شهر برای ساکنان کالبد دارد، روح ندارد. ما باید بکوشیم تا روح را به این شهر بازگردانیم. بهره گیری ادبیات یکی از این راه‎ها است و برگزاری چنین جشنواره‎هایی ما را در دست‎یابی به هدفمان یاری می‎کند. در این راستا از سازمان زیبا‎سازی شهر تهران می‎خواهم تا  در و دیوار پایتخت را با شعر پر کنند و لطافت را به شهر تهران بازگردانند. کاظمی سخنان خود را با قطعه شعری از حمید مصدق به پایان رساند.

بخش بعدی آئین به شعرخوانی صدرا کاوه، افسانه سادات حسینی و  بابک زمانی اختصاص داشت.

در ادامه نماهنگ معرفی داوران جشنواره شعر نیاوران پخش شد. سپس بهزاد خواجات، یکی از داوران بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

آئین رونمایی از پنجمین «کتاب پایتخت شعر» با حضور عباس صفاری، یونس شکرخواه، سیدعباس سجادی، محمد سلمانی، امید صباغ نو، امید خاکباز و علیرضا نعمتی انجام شد.

تقدیر از برگزیدگان این جشنواره با اهدای لوح تندیس و جایزه نقدی نیاوران بخش بعدی این آئین بود.

پایان‎بخش مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره شعر نیاوران اجرای موسیقی توسط پژمان طاهری، آهنگساز و نوازنده سنتور و اشکان کمانگری، خواننده بود. 

اسامی برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران به شرح زیر است:

بخش کلاسیک

آزاد:

مریم قادری، اصفهان، تیام کیانی، تهران، افسانه سادات حسینی، نیشابور، آرزو سبزوار قهفرخی، چهارمحال بختیاری، فرخ‎شهر، فاطمه عارف‎نژاد، قم

ویژه:

رضا طبیب زاده، صلح، شیراز، محمد مرادی نصاری، محیط زیست، ایلام، ایوان

بخش سپید

آزاد:

فاطمه بیرانوند، لرستان، اکبر آزادپور، اندیمشک، بابک زمانی، ایلام، ونوس بیات، کرمانشاه، اسماعیل احمدی امجزی، کرمان، عنبرآباد

ویژه:

رزا رودینی، کرمان، بردسیر، صادق هلشی، ایلام، ایوانغرب

بخش طنز

علیرضا غلامی، ایلام

بخش ترانه

آزاد

شروین رحیم‎زاده، تهران، مسعود نظرخان، تهران و رضا محمودی، کرمان

ویژه

صدرا کاوه،  قم
کد مطلب: 118312
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *