۰
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۳

سهمیه‌بندی بنزین برای ترافیک، معجزه نمی‌کند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه سهمیه بندی بنزین در کنترل ترافیک معجزه نمی کند، گفت: باید از شهرداری‌ها توسعه دوربین‌ها، ارسال اطلاعات خام دوربین‌ها به راهور و ... را مطالبه کنیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه سهمیه بندی بنزین در کنترل ترافیک معجزه نمی کند، گفت: باید از شهرداری‌ها توسعه دوربین‌ها، ارسال اطلاعات خام دوربین‌ها به راهور و ... را مطالبه کنیم.
به گزارش ایسنا، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اظهار داشت: بر مبنای آنچه که از تجربیاتمان طی سال های گذشته در حوزه راهنمایی و رانندگی و ترافیک کسب کرده ایم به این نتیجه رسیده ایم که باید به سمت اقدامات "اثربخش" برویم و با این رویکرد، "مدیریت ترافیک، تسهیل و ایمنی در تردد و ارائه خدمات مطلوب به مردم" را دنبال و اجرایی می کنیم.
وی با اشاره به اهمیت توسعه "انضباط ترافیکی" بیان کرد: "انضباط ترافیکی" سرمنشاء "نظم اجتماعی" است و  تحقق این مهم ،نماد بالندگی و توسعه یافتگی هر کشوری می باشد، در واقع اگر ترافیک کشوری "نظام مند" باشد بیانگر این است که آن کشور توسعه یافته است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه "انضباط ترافیکی" از مقوله هایی است که باید به صورت جدی به آن بپردازیم، تأکید کرد: امروز تصادفات ،معادل 8 درصد از تولید ناخالص ملی به کشور خسارت وارد کرده و هر تصادف فوتی و جرحی به صورت مستقیم و غیرمستقیم 5.2 میلیارد تومان زیان به کشور تحمیل می کند.
وی با تأکید بر اینکه باید به سمت و سوی کاهش سوانح، تصادفات و جان باختگان جاده ای به صورت جدی و هدفمند حرکت کنیم، افزود: سال گذشته 17 هزار و 183 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، این در حالی است که در این بازه زمانی (سال گذشته) 365 هزار نفر در جریان سوانح جاده ای مجروح و مصدوم شدند و تقریبا با این اعداد در می یابیم که طی یک سال، 36 هزار نفر به دلیل تصادفات بر روی صندلی های چرخ دار نشستند و اینها تنها بخشی از آسیب ها و خسارات سوانح جاده‌ای کشور است.
سردار هادیانفر ادامه داد: در اواخر سال 84 و اوایل سال 85 بالغ بر 27 هزار نفر کشته در تصادفات داشتیم و امروز این عدد به 17 هزار نفر کاهش یافته است بنابراین باید ابعاد مختلف موضوع را بررسی کنیم و ببینیم با اتخاذ چه روند و فرایندی به این کاهش 10 هزار نفری رسیده ایم.
وی با بیان اینکه انسان، راه و خودرو سه عامل اصلی در وقوع تصادفات است، این سوال را مطرح کرد که نقش "مدیریت" در کاهش سوانح جاده‌ای چیست؟
 سردار هادیانفر اضافه کرد: مدیریت از کلان تا پایین ترین رده ها می تواند در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای نقش اثرگذاری داشته باشد اگر در حوزه های مختلف هم افزایی و تعامل داشته باشیم و این تعاملات پیرو "مدیریت اثربخش" باشد می توانیم به اهدافمان برسیم. 33 دستگاه در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای نقش جدی دارند و در این میان هم افزایی دستگاه هایی چون اورژانس، شهرداری‌ها، پلیس ، راهداری و ... بسیار حائز اهمیت است.
وی خطاب به روسا و مدیران راهور ستادی و استانی تأکید کرد: نقش شما در کاهش تصادفات انکارناپذیر است، بنابراین مسئولیت و سهم خود را دست کم نگیرید چرا که یک نقش و اثرگذاری "کاریزماتیک" می تواند به کاهش سوانح جاده ای کمک کند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، تحرک در نیروی انسانی و لجستیکی سازمانی را نیز از مولفه های مهم در کاهش تصادفات برشمرد و افزود: در کنار اینها باید به سمت ارتقاء فرهنگ ترافیک برویم و این مهم جز با بهره مندی از برنامه ها و بسته های آموزشی، اقدامات رسانه ای، بهره مندی از ظرفیت و مشارکت مردم محقق نمی شود.
وی با اشاره به نقش همیاران پلیس در کاهش تصادفات خاطر نشان کرد: همیاران پلیس در کاهش تصادفات سهم 18 درصدی داشتند و این بیانگر اثرات اقدامات اجتماعی و فرهنگی است.
سردار هادیانفر در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن زد و خاطر نشان کرد: در تیرماه سال 1386 بنزین افزایش قیمت داشت اما اثربخشی این افزایش قیمت در کاهش تلفات جاده‌ای حدود 3 درصد بود و این اثربخشی بعد از یک سال از دست رفت.
وی یادآور شد: در آن سالها همزمان با افزایش قیمت بنزین و اجرای طرح سهمیه بندی سوخت شاهد بودیم که مردم در روزهای اول به سمت مدیریت مصرف رفتند و مصرف بنزین روزانه 74 میلیون لیتر بود اما با نزدیک شدن ایام نوروز این میزان مصرف افزایش یافت و در واقع اثربخشی سهمیه بندی از بین رفت.
وی تأکید کرد: به نظر می رسد اجرای چنین طرح هایی در کنترل ترافیک و یا  کاهش تصادفات جاده ای و جان باختگان اثربخشی آنچنانی ندارد و ممکن است در روزهای آغازین اجرای این طرح، مصرف کاهش یابد اما این شرایط پایدار نمی ماند بنابراین باید راهکارهای دیگری اتخاذ کنیم.
سردار هادیانفر تأکید کرد: اصلاح قوانین به طوری که بازدارندگی ایجاد کند در کنار برخی رویکردهای دیگر می تواند به کاهش تصادفات کمک کند. متأسفانه امروز شاهدیم که قوانین ما بازدارنده نیست و یا اثرگذاری پیشگیرانه ندارد، از طرفی در حال حاضر واردات خودرو و قطعات آن ممنوع است؛ این در حالی است که شاهدیم در کشور برخی خودروهای "ناایمن" همچنان در خط تولید هستند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: براساس تحلیل تصادفات کشور ،  دو خودروی پراید و 405 بیشترین آسیب را در تصادفات جرحی و فوتی دارند و ما موضوع خارج شدن این خودروها از خط تولید را به جد دنبال می کنیم و طی مذاکرات با مسئولان خواستار این هستیم که خودروهای ایمن تر با قیمت مناسب به ویژه برای قشر آسیب پذیر جامعه تولید شود.
عالی ترین مقام انتظامی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به عزم جدی این پلیس برای کاهش سوانح و حوادث ترافیکی خاطر نشان کرد: تحول "سیستمی" و حرکت به سمت "هوشمندسازی" می تواند در کاهش تصادفات نقش اثرگذاری داشته باشد.
وی اضافه کرد: باید به سمت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی "آی تی" و "آی تی اس" برویم چرا که باوجود محدودیت زیرساخت ها نمی‌توانیم تصادفات و سوانح را کنترل کنیم. بنابراین آنچه که می تواند به کمک مان بیاید؛ بهره مندی از تکنولوژی های جدید در حوزه "آی تی" و" آی تی  اس" است.
سردار هادیانفر با بیان اینکه سهمیه بندی بنزین در کنترل ترافیک معجزه نمی کند، اشاره کرد: نمی توانیم از اجرای  طرح سهمیه بندی بنزین انتظار معجزه داشته باشیم و یا بخواهیم مشکلات با اجرای  طرح های این چنینی برطرف شود بلکه باید به سمت و سوی تحول سیستمی و تغییر تفکر و رفتار ترافیکی برویم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطر نشان کرد: امروز 217 هزار کیلومتر طول جاده های کشور است که از این میان 45 هزار کیلومتر، راه و جاده اصلی است؛ این درحالی است که ما هزار و 47 شهر داریم و طی 40 سال گذشته در 707 شهر هرگز مستقر نبوده ایم، آیا با روش های سنتی می توانیم همه مسیرها را کنترل و مدیریت کنیم؟!
سردار هادیانفر با تأکید بر اینکه باید زاویه دید و نگاه مان را به مدیریت ترافیک تغییر و به سمت تحول سیستمی برویم ، ادامه داد: بهره مندی از "دیتا "و "اطلاعات" موجود از روند تصادفات و سوانح جاده ای در سال های گذشته می تواند به مدیریت منابع چه از نظر انسانی و چه از نظر تجهیزاتی و تزریق آنها در مناطق آسیب زا کمک کند و لازم است از شهرداری ها توسعه دوربین ها ، ارسال اطلاعات خام دوربین ها به راهور، امکان چک اپراتوری پلیس راهور و ... را مطالبه کنیم.
بر اساس گزارش سایت پلیس، وی با بیان اینکه خدمات دهی مطلوب به مردم از اولویت های جدی ما است، خاطر نشان کرد: این خدمات دهی باید بر مبنای "پیش بینی پذیری" باشد، یعنی؛ مردم بدانند پلیس راهور چه خدماتی می دهد و چگونه باید این خدمات را دریافت کنند، شیوه ارائه خدمات ما باید روشن و شفاف باشد.
کد مطلب: 118846
برچسب ها: ترافیک بنزین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *