۰
سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱
جزئیاتی از گام دوم اقدامات ضدتحریمی ایران خودرو

مرحله مصون‌سازی صنعت خودرو از طریق داخلی‌سازی قطعات

صنعت خودروسازی ایران که در اولین گام توانست با موفقیت، دوره فشار ناشی از تحریم‌ها را پشت سر بگذارد، هم‌اکنون وارد دوره مصون‌سازی خود در مقابل تهدیدات آتی شده است. در مرحله مصون‌سازی، خودروسازان به‌صورت سیستماتیک به داخلی‌سازی قطعاتی که پیش از این از خارج وارد می‌شدند، روی آورده‌اند و در این راه، موفقیت‌های خوبی نیز به دست آورده‌اند. ایران خودرو در دوره مدیریت جدید خود در زمینه داخلی‌سازی قطعات، عملکرد قابل قبولی داشته و موفق شده 33 قطعه مهم با فن‌آوری بالا را بومی‌سازی کند.
مرحله مصون‌سازی صنعت خودرو از طریق داخلی‌سازی قطعات
صنعت خودروسازی ایران که در اولین گام توانست با موفقیت، دوره فشار ناشی از تحریم‌ها را پشت سر بگذارد، هم‌اکنون وارد دوره مصون‌سازی خود در مقابل تهدیدات آتی شده است. در مرحله مصون‌سازی، خودروسازان به‌صورت سیستماتیک به داخلی‌سازی قطعاتی که پیش از این از خارج وارد می‌شدند، روی آورده‌اند و در این راه، موفقیت‌های خوبی نیز به دست آورده‌اند. ایران خودرو در دوره مدیریت جدید خود در زمینه داخلی‌سازی قطعات، عملکرد قابل قبولی داشته و موفق شده 33 قطعه مهم با فن‌آوری بالا را بومی‌سازی کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، صنعت خودروی کشور با محوریت داخلی‌سازی قطعات، وارد دوران جدیدی از حیات خود شده است. در این میان، ایران خودرو تحت هدایتِ مدیرعامل جوان و جدید خود، فرشاد مقیمی، کمپین داخلی‌سازی قطعات را با عنوان «جهاد خودکفایی» به راه انداخته است.
ایران خودرو در همین مدت اخیر موفق به بومی‌سازی و تولید انبوه 33 قطعه با فن‌آوری بالا شده که این امر کاهش ارزبری 16.7 میلیون یورویی را درپی داشته است. ایران خودرو قصد دارد با همکاری قطعه‌سازان داخلی در مجموع 85 قطعه با فن‌آوری پیشرفته را داخلی‌سازی کند که این امر منجر به کاهش ارزبری به میزان 127 میلیون یورو در سال می‌شود.
علاوه بر این، با برنامه‌ریزی ایران خودرو در کمتر از دو سال گذشته، کشور در تولید 221 قطعه خودرو به خودکفایی رسیده که این امر کاهش ارزبری به میزان 224 میلیون یورو را درپی داشته است.
فرشاد مقیمی در اوایل شهریور سکان هدایت بزرگترین شرکت خودروسازی کشور را در دست گرفت و از آن زمان تاکنون با شتاب گرفتن داخلی‌سازی قطعات، تعداد خودروهای کف کارخانه که دارای کسری قطعات هستند از 61 هزار دستگاه به کمتر از 25 هزار دستگاه رسیده و تا پایان دی‌ماه تعداد این خودروها به صفر می‌رسد.
در ایران خودرو، آمار توليد خودروي كامل و بدون كسري قطعه با همكاري سازندگان بهبود قابل توجهی یافته و توليد بدون كسري (‌عبور مستقيم) ‌از سه درصد توليد روزانه در هفته اول مهر ماهِ امسال به 51 درصد در انتهاي آبان‌ماه رسيده است.
 
اهمیت بالای داخلی‌سازی قطعات
صنعت خودرو، یکی از نخستین صنایعی بود که هدف تحریم‌های خصمانه دولت آمریکا قرار گرفت. دولت آمریکا، تحریم‌ها را علیه صنعت خودرو ایران از مرداد سال 97 اعمال کرد؛ این در حالی بود که به‌عنوان مثال، تحریم‌های بانکی و نفتی و تحریم علیه صنعت پتروشیمی کشور از آبان سال 97، آغاز شد. دولت ترامپ که می‌دانست صنعت خودرو چه نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد، با طرح‌ریزی خود در زمان‌بندی اعمال تحریم‌ها به دنبال این بود که بیشترین ضربه را به اقتصاد کشور و اشتغال مردم ایران وارد کند. قابل ذکر است که صنعت خودرو هم سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد و هم صنعتی است که بیشترین میزان اشتغال پایدار را ایجاد کرده است.
علی‌رغم طرح‌ریزی خصمانه دولت ترامپ، صنعت خودروسازی کشور، بحران ناشی از تحریم‌ها را به سلامت پشت سر گذاشت و حالا مرحله مصون‌سازی تولیدات خود را کلید زده است. بومی‌سازی و خودکفایی در تولید قطعات خودرو می‌تواند صنعت خودروی کشور را برای همیشه به یک صنعت ضدتحریم تبدیل کند. در صورتی که این خودکفایی با همکاری مشترک خودروسازان، قطعه‌سازان و جامعه دانشگاهی کشور محقق شود، بازدارندگی اقتصاد کشور افزایش خواهد یافت و از این طریق امنیت ملی نیز تقویت خواهد شد.
علاوه بر این، تولید داخلی قطعات خودرو مزایای اقتصادی دیگری نیز در شرایط تحریم دارد. به دلیل تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی، کشور در مضیقه و تنگنای ارزی قرار دارد و هرچه یک صنعت، ارزبری کمتری داشته باشد به تاب‌آوریِ اقتصاد کشور در شرایط تحریم، کمک بیشتری می‌کند. خودروسازان با داخلی‌سازی قطعات نه تنها هزینه‌های تولید خود را کاهش خواهند داد، بلکه باعث خواهند شد تا ارز کمتری از کشور خارج شود و دولت با خیال آسوده‌تری بتواند منابع ارزی خود را مدیریت کند.
داخلی‌سازی قطعات خودرو حتی در شرایط تحریم می‌تواند به ایجاد مشاغل جدید منجر شود و از آنجا که مشاغل ایجادشده در صنعت خودرو، مشاغل پایدار و با درآمد نسبتاً مناسب هستند، این موضوع در حال حاضر برای کشور اهمیت زیادی دارد. گذشته از این، تلاش برای داخلی‌سازی قطعات، دانش بسیاری مفیدی را در حوزه توسعه و تحقیقات انباشت می‌کند که این دانش در ادامه خود به مبنایی برای توسعه بیشتر صنعت خودرو تبدیل خواهد شد. درست است که اقتصاد کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، اما در همین شرایط هم می‌توان امیدوار بود تا با تأکید بر خودکفایی، یک تحول بی‌سابقه در صنعت خودروی کشور ایجاد شود.
کد مطلب: 118924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *