۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۷

پیگیری الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت

تهران - ایرنا - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از دستور رییس جمهوری برای پیگیری الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت خبر داد و گفت: اکنون بر اساس تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیر این موضوع هستیم.
تهران - ایرنا - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از دستور رییس جمهوری برای پیگیری الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت خبر داد و گفت: اکنون بر اساس تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیر این موضوع هستیم.
به گزارش ایرنا «حمید زادبوم» روز یکشنبه در بیست و سومین مراسم روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: نامگذاری و اختصاص یکی از روزهای تقویم به نام روز ملی صادرات، بهانه‌ای است برای اعتلای فرهنگ عمومی کشور در این حوزه و خلق بستری که فرهیختگان، فعالان اقتصادی­­­­­، اصحاب رسانه و عموم مردم ضرورت توسعه صادرات را بدانند.

وی ضمن بزرگداشت بیست و سومین سالروز ملی صادرات، افزود: بی تردید سالی که فعالان اقتصادی موفق به انجام صادرات شده‌اند و برخی از آن‌ها به نمایندگی عنوان صادرکننده ممتاز و نمونه را به دست آورده‌اند، یکی از سال‌های خاص و طاقت‌فرسا در حوزه تجارت خارجی بوده و کشور تاکنون چنین تجربه ای را در این حوزه نداشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اثر تحریم‌ها بر وضعیت صادرات ادامه داد: با وجود تمام  ناملایمتی‌ها و عهد شکنی‌ها تحت عنوان فشار حداکثری بر مردم این مرز و بوم، جهادگران عرصه صادرات حداکثر همت خود را برای رسیدن به اهداف عالی نظام و تحقق اهداف سند چشم انداز به کار بسته‌اند.

زادبوم درباره فرایند انتخاب صادرکننده نمونه امسال توضیح داد: علاوه بر فعالیت‌های صورت گرفته به روال سال‌های پیشین، از جمله فراخوان جهت حضور، ثبت نام و تشکیل جلسات کمیته انتخاب صادر­کننده نمونه که به استناد آیین نامه تشویق صادرکنندگان نمونه شامل ۱۰ عضو از دستگاهای دولتی و خصوصی است، تلاش شد که فرایند تا حد امکان به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی تصریح کرد: با این رویکرد پس از ثبت نام برای کسب عنوان صادرکننده نمونه امسال، بیش از ۳۰۰ متقاضی حقیقی و حقوقی در بیش از ۷۰ گروه کالایی و خدماتی برای کسب عنوان صادرکننده نمونه به رقابت پرداختند که پس از طی مراحل کارشناسی و طرح نتایج در جلسات کمیته انتخاب صادرکننده نمونه، در این مراسم از ۴۴ صادرکننده ممتاز و نمونه کشور تجلیل  می­‌شود.

زادبوم درباره حوزه‌های فعالیت صادرکنندگان نمونه گفت: از میان این ۴۴ نفر، ۹ صادرکننده در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی، ۹ صادرکننده در حوزه خدمات و مابقی متعلق به حوزه صنعت و معدن کشور هستند.

به گفته وی انجام فرایند به صورت الکترونیکی به منظور کاهش خطای انسانی و مداخله افراد، توجه ویژه به محصولات با ارزش افزوده بالاتر و محصولات هایتک و تغییر­کف ارزش صادراتی کالاها از جمله تغییرات ساختار انتخاب بوده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین بیان کرد: امسال­ به صادرکنندگان محصولات دانش بنیان و بنگاه­های کوچک و متوسط نگاه­ ویژه‌ای شده و بهترین‌­های این حوزه شناسایی و مورد تقدیر قرار می­‌گیرند.

زادبوم به نقشه راه پیش روی صادرات کشور اشاره کرد و گفت: از منظر کالایی و براساس کارشناسی­‌های صورت گرفته در سازمان توسعه تجارت، ایران نزدیک به دو ­سوم صادرات غیرنفتی کشور را محصولات خام و یا ارزش افزوده پایین به خود اختصاص داده است.

به گفته وی سیاست­‌ها و رویکردهای آتی این سازمان به حمایت از توسعه صادرات کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: از منظر کشورهای هدف صادراتی رویکرد و اولویت صادراتی در سال جاری به ۱۵ کشور همسایه اختصاص یافته که این رویکرد همسویی و همراهی دولت و ملت در آینده نه ­چندان دور جهش صادراتی را در این کشورها به ارمغان خواهد آورد.

زادبوم در پایان خاطرنشان کرد: به ثمر رسیدن موافقت­نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا، ظرفیت بالقوه‌­ای را پیش ­روی تجار و صادر­کنندگان قرار­داده که می‌­توانیم مرزهای اقتصادی خود را در این حوزه جغرافیایی توسعه دهیم.

به گزارش ایرنا، بیست و نهمین روز مهر ماه در تقویم به عنوان روز ملی صادرات ثبت شده است و هر ساله همایشی تحت این عنوان برگزار و از صادرکنندگان نمونه کشوری تقدیر می‌شود. امسال برگزاری بیست و سومین مراسم سالروز ملی صادرات به دستور وزیر صنعت با بیش از یک ماه تاخیر همراه شد
کد مطلب: 119287
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *