۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۲

الزام کانون وکلا به ثبت نام در سامانه کسب وکار

با رأی شورای ملی رقابت، کانون‌های وکالت ملزم به ثبت‌نام در سامانه کسب و کار شدند و در نتیجه از این پس کانون وکلا نمی‌تواند به بهانه اشباع بازار در صدور مجوزها تأخیر ایجاد کند.
با رأی شورای ملی رقابت، کانون‌های وکالت ملزم به ثبت‌نام در سامانه کسب و کار شدند و در نتیجه از این پس کانون وکلا نمی‌تواند به بهانه اشباع بازار در صدور مجوزها تأخیر ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، 200 نفر از دانش‌آموختگان حقوق در سال 96 بود که طرح شکایتی از کانون وکلای کشور مطرح کردند و در این شکایت اعلام کردند که کانون‌های وکالت عمل ضدرقابتی انجام داده و در پذیرش دانش‌آموختگان انحصار ایجاد کرده‌اند.
در پی این شکایت، شورای رقابت تشکیل جلسه داد و در آن جلسه کانون‌ها مدعی شدند که مشمول قانون مجوزهای کسب و کار نیستند.
در نتیجه این کشمکش‌ها، شورای رقابت رأی داد که باید از مجلس استعلام بگیرد و ببیند که آیا کانون های وکلا مشمول قانون سیاست‌های اصل 44 می شود یا خیر. اما در آن استفساریه از مجلس اعلام شد که کانون‌ها کار اقتصادی نمی‌کنند و دفاتر تجاری نیستند، در نتیجه رأی اعلام وصول نشد.
با پیگیری‌های انجام شده از سوی دانش‌آموختگان حقوق که هدفی جز رفع انحصار از بازار وکالت نداشتند شکایت از عملکرد کانون ها به دیوان عدالت اداری برده شد و دیوان رأی داد که کانون‌های وکلا مشمول اصل 44 قانون اساسی بوده و در ذیل فعالیت‌های مجوزهای کسب‌وکار باید فعالیت کنند. 
رأی دیوان عدالت به انحصارزدایی از جامعه وکالت
با پیگیریهای خبرنگار فارس مشخص شد که به دنبال این رفت و آمدها، رأی دیوان عدالت به شورای رقابت رفته وهیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب  و کار در شورای رقابت تشکیل جلسه داده است و قرار شده کانون‌های وکلا در سراسر کشور ظرف 2 هفته اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند.
همچنین خبر رسید که در پی این اتفاق، کانون وکلا به دیوان عدالت طرح شکایت کرده اما دیوان همچنان رأی داده که کانون وکلا باید در سامانه بارگذاری خود را انجام دهد.
در حال حاضر براساس آخرین پیگیری ها، معترضان به بحث انحصار وکالت، رأی دیوان عدالت اداری را به شورای رقابت مجدد برده‌اند و شورا تشکیل جلسه داده اما اعلام کرده است چون کانون‌های وکلا در سامانه ثبت‌نامی نکرده‌اند اجازه ورود به این بحث را ندارند و در صلاحیت‌شان نیست که بررسی کنند.
پیگیری ها حاکی از آن است که با توجه به رأی دیوان عدالت اداری، پرونده به هیأت تعیین نظارت شورای رقابت رفته و کانون وکالت ملزم شده که ثبت‌نام لازم را انجام دهد و هیأت نظارت ظرف 2 هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد و در نتیجه کانون‌ها ملزم شدند که در سامانه کسب‌وکار ثبت‌نام کنند.
بنابراین با رأی هیأت شورای رقابت، کانون‌های وکلا ملزم شدند که در سامانه‌های کسب‌وکار ثبت‌نام کنند و به محض بارگذاری، هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب  و کار وزارت اقتصاد در راستای قانون تشکیل جلسه می‌دهد و کانون وکلا نمی‌تواند به بهانه اشباع بازار در صدور مجوزها تأخیر ایجاد کند. 
رأی انحصار زدایی از جامعه وکالت
کانون‌های وکلا از این پس ملزم به تبعیت از این قانون خواهند بود و نمی‌توانند در تعیین ظرفیت محدودیت ایجاد کنند و در نتیجه انحصارزدایی از جامعه وکالت رفع و دسترسی مردم به جامعه وکلا آسان‌تر خواهد شد.
کد مطلب: 119298
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *