کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلفات آنفلوانزا در کشور به ۵۶ نفر رسید

11 آذر 1398 ساعت 14:33

 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اول مهر تاکنون چهار هزار نفر به علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و مشکوک به آنفلوانزا در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۵۶ نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست دادند.


 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اول مهر تاکنون چهار هزار نفر به علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و مشکوک به آنفلوانزا در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۵۶ نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست دادند.
کیانوش جهانپور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: از مجموع ۵۶ نفری که به علت ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، ۱۹ نفر مربوط به یک هفته گذشته است و بیشترین موارد مرگ این بیماری در استانهای کرمان، گلستان، مازندران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
وی گفت: همه چهار هزار نفری که به علت بیماری تنفسی در بیمارستان بستری شدند، به طور قطعی به آنفلوانزا مبتلا نبودند اما بسیاری از آنان مشکوک به آنفلوانزا بودند.
جهانپور ادامه داد: این آمار نشان می دهد که شیوع این بیماری امسال در کشور بسیار بالاتر از همیشه است. البته هنوز به مرحله اپیدمی یا همه گیری این بیماری نرسیده ایم اما احتمال بروز همه گیری این بیماری به طوری که بیش از ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند طی دو تا سه هفته آینده وجود دارد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: ویروس آنفلوانزا یک ویروس غیر قابل پیش بینی است و امسال شدت بیماری و طول دوره بیماری آن از سالهای گذشته بیشتر است. مهمترین ویروسی که امسال عامل مرگ در کشور بوده ویروس «اچ 1 ان پ1« (H۱N۱ ) است که بیش از نیمی از موارد مرگ این بیماری به این ویروس مربوط است و ویروس آنفلوانزا «اچ 3 ان 2» (H۳N۲) نیز با میزان کمتر دومین ویروس شایع و مرگ آور در بین افراد مبتلا در کشور است.
جهانپور درباره علایم آنفلوانزا و طول دوره آن گفت: علایم این بیماری با سرماخوردگی شباهت های زیادی دارد و به طور دقیق نمی توان علایم مجزایی برای آنفلوانزا ذکر کرد اما تب، درد عضلانی، اسکلتی و تهوع و استفراغ در بین افراد مشکوک به آنفلوانزا مشاهده شده است.
به گفته وی، بهترین روش پیشگری از بروز آنفلوانزا رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن مداوم دستها با صابون و آب گرم و استفاده از تهویه هوا در محیط های بسته، اجتناب از خودتجویزی و استفاده از آنتی بیوتیک و کورتن و تزریق واکسن در زمان مناسب است.
روبوسی ممنوع
وی افزود: گرچه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا شهریور تا پایان مهر است و مدت زمان ایجاد مصونیت این واکسن حداقل دو هفته طول می کشد اما برای افراد پر خطر مانند زنان باردار، سالمندان، کودکان و افراد بیمار مزمن قلبی و تنفسی اکنون نیز برای تزریق واکسن دیر نیست گر چه این واکسن مصونیت نسبی دارد و مصونیت آن ۱۰۰ درصد نیست.
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: روبوسی یکی از اصول فرهنگ شرقی است اما در شرایط کنونی باید از مردم بخواهیم که از دست دادن و روبوسی کردن اجتناب کنند تا از اپیدمی مرگبار آنفلوانزا در کشور پیشگیری شود. میزان مرگ آنفلوانزا در جهان حتی در سالهایی که «پاندمی» یا «همه گیری جهانی» نبوده بیش از ۵۰۰ هزار نفر است و در سالهایی که با «پاندمی» آنفلوانزا در دنیا مواجه بوده ایم میزان مرگ این بیماری از ۱.۵ میلیون نفر هم بیشتر بوده است.


کد مطلب: 119310

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/119310/تلفات-آنفلوانزا-کشور-۵۶-نفر-رسید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir