۰
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۵

مناسب‌سازی شهری؛ از رویا تا واقعیت

بر اساس برآورد سازمان ملل متحد بیش از ده درصد جمعیت جهان به گونه ای از معلولیت رنج می‌برند. یکی از اقدامات اساسی برای این قشر آسیب پذیر مناسب سازی فضاهای شهری است تا زندگی عادی این افراد مختل نشود.
بر اساس برآورد سازمان ملل متحد بیش از ده درصد جمعیت جهان به گونه ای از معلولیت رنج می‌برند. یکی از اقدامات اساسی برای این قشر آسیب پذیر مناسب سازی فضاهای شهری است تا زندگی عادی این افراد مختل نشود.
شهر سالم شهری است که کلیه شهروندان بتوانند از خدمات آن جامعه بهره مند شوند. این محیط شهری باید ارائه دهنده خدمات بیشتر به اقشار آسیب پذیر باشد تا این گروه از صحنه جامعه محو نشده و به دست فراموشی سپرده نشوند.

بر اساس برآورد سازمان ملل متحد بیش از ده درصد جمعیت جهان به گونه ای از معلولیت رنج می‌برند. یکی از اقدامات اساسی برای این قشر آسی پذیر مناسب سازی فضاهای شهری است تا زندگی عادی این افراد مختل نشود.

به گزارش ایسنا، طبق قانون شورای عالی شهرسازی و معماری موظف است طرح‌های مناسب‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای شهری و روستایی برای معلولین جسمی و حرکتی را بررسی، تهیه و تدوین نماید. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند بر اساس ضوابط و طرح‌های موضوع این بند، نسبت به مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهری و روستایی اقدام کنند.

در این راستا کمیته مناسب سازی شهرستان بیرجند تشکیل جلسه داد تا راهکارهایی را برای مناسب سازی فصای شهری و علت یابی عدم اجرای مصوبات گذشته را بررسی کند.

علیرضا قربان زاده، مسئول مناسب سازی بهزیستی شهرستان بیرجند در این جلسه با گرامی داشت روز جهانی معلولان، اظهار کرد: امروزه شاهد مهاجرت مردم از شهرها به روستاها هستیم بنابراین رسیدگی و بهسازی روستاها از مهم‌ترین موضوعات است.

وی افزود: مکاتباتی برای مناسب سازی عابر بانک‌ها انجام شده است و در راستای رفع مشکلات کارت‌های عابر نابینایان رایزنی‌هایی انجام شده است.

مهدی غلامی اسفهرود، نماینده اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: پیش بینی و احداث حداقل یک چشمه سرویس بهداشتی معلولین در طبقه همکف در تمامی مدارس از اقدامات انجام شده است.

وی افزود: در مدارس برای استفاده معلولان حداقل یک کلاس در طبقه همکف تعبیه شده است و استفاده آسانسورهای استاندارد و کلیدهای دارای خط بریل از دیگر اقدامات است.


سید مهدی رونقی، معاون فنی و امور عمرانی فرماندار بیرجند نیز در این جلسه رسیدگی به امور معلولان و مهیا ساختن امکانات برای تسهیل رفت و آمد شان را از ملزومات دانست.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ رسیدگی به مناطق روستایی با اولویت مناطق روستایی اطراف بیرجند در دستور کار فرمانداری قرار گرفته است، گفت: هرچند این دستور کار در فرآیندی رو به جلو قرار دارد اما هنوز جای پیشرفت دارد و باید بیشتر به جزئیات توجه داشت.

معاون فنی و امور عمرانی فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه نمودار سنی جمعیت کشور رو به سوی میانسالی دارد، تصریح کرد: توجه به این مسئله و رفع کردن مشکلات این قشر بسیار ضروری است.

رونقی خطاب به نمایندگلان دهیاری‌ها خاطرنشان کرد: بحث مناسب‌سازی در محور فعالیت‌های دهیاری‌ها باید قرار داشته باشد.

نمایندگان دهیاری‌های چهکند، دستگرد، حاجی آباد و امیرآباد گزارشات خود مبنی بر فعالیت‌های انجام شده ارائه کردند.
کد مطلب: 119479
برچسب ها: شهری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *