۰
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۰

پیش‌بینی بیماری قلبی با میزان کلسترول

سطوح کلسترول قبل ازسن 45 سالگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را در طول زندگی پیش‌بینی کند.
سطوح کلسترول قبل ازسن 45 سالگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را در طول زندگی پیش‌بینی کند. این نتایج،در مورد توصیه به افراد جوان‌تر جهت اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از داروهای پایین آورنده چربی بحث برانگیخت.
به گزارش ساینتیست، این نتیجه از تجزیه و تحلیل اطلاعات پزشکی 400 هزار نفر از مردم اروپایی تبار در سراسر اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی حاصل شده است. این مطالعه نشان داد که قبل ازسن 45 سالگی وقتی غلظت کلسترول (non-HDL) خون که اغلب به "کلسترول بد" شناخته شده بیش از 145 میلی گرم درهر 100 میلی لیتر (خون) برسد، خطر نسبی در ابتلا به بیماری قلبی در بعضی از مراحل زندگی تقریبا دو برابر می‌شود.
 در مورد غلظت‌های بین 100 تا 145 میلی‌گرم قبل ازسن 45 سالگی، خطر نسبی در طول زندگی بین 10 تا 20 درصد افزایش می‌یابد.
فرانک کی در دانشگاه کویین بلفاست انگلیس می‌گوید: "این مورد مهم است، زیرا مردم می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توانند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند."
 ما از دهه 1980 می‌دانیم که کلسترول با تصلب شریان ( گرفتگی شریان‌هایی که می توانند باعث بیماری قلبی عروقی از جمله بیماری‌های قلبی و سکته شوند) مرتبط است. روش‌های زیادی نظیر تغییر شیوه زندگی و مصرف داروها وجود دارند که فرد می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در طول زندگی خود کاهش دهد. به عنوان مثال، در 30 سال گذشته، داروهای پایین آورنده چربی به طور گسترده‌ای برای کاهش کلسترول تجویز شده‌اند که امید به زندگی را کمی افزایش داده‌اند.
 کی گفت:"طبق دستورالعمل‌های موجود، فقط بر اساس تخمین 10 ساله خطر پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی و نه پیش بینی آن برای تمام طول عمر به مردم بریتانیا و آمریکا داروهای پایین آورنده چربی تجویز شده است.
بتی رامان از دانشگاه آکسفورد گفت:" این مطالعه اطلاعات قانع کننده‌ای ارائه می‌دهد که پایین آوردن کلسترول در سال‌های اولیه زندگی می‌تواند بسیار سودمند باشد."
هر چند، داروهای پایین آورنده چربی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و بعضی از پژوهشگران از جمله پزشک دانمارکی یوفه رانسکف در مورد عدم ارتباط بین سطوح کلسترول و بیماری‌های قلبی بحث می‌کنند با این حال بسیاری دیگر این موضوع را انکار می‌کنند. رانسکف اشاره می‌کند که رابطه بین کلسترول و خطر قلبی عروقی در این مطالعه را می‌توان به وسیله استرس که بزرگسالان جوان‌تر احتمالا آن را تجربه می‌کنند، توضیح داد.
اما تام مارشال از دانشگاه بیرمنگام انگلستان اظهار کرد: این یافته‌ها و مجموعه‌ای ازتحقیقات نشان می‌دهند ارتباط بین کلسترول و بیماری‌های قلبی در سنین جوانی قوی‌تر است.
وی در ادامه افزود: این بدان معنی است که شاید مزایای نسبی درمان در افراد جوان بیشتر باشد.
البته هنوز شواهد کافی برای تغییر دستورالعمل‌های داروهای پایین آورنده چربی وجود ندارد به علت اینکه مشخص نیست افراد از مصرف دارو با مقادیر بالا، 10 یا 20 سال زودتر چقدر سود خواهند برد.
کد مطلب: 119480
برچسب ها: تندرستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *