۰
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۴

بورس‌های جهانی جان تازه گرفتند

ابراز امیدواری رئیس جمهور آمریکا به حل و فصل اختلافات تجاری با چین باعث افزایش شاخص های بورسی شد.
ابراز امیدواری رئیس جمهور آمریکا به حل و فصل اختلافات تجاری با چین باعث افزایش شاخص های بورسی شد.
به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، معاملات روز پنج شنبه بازارهای سهام جهان به مانند روزهای قبل کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت: در حوزه جنگ تجاری پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که عجله ای برای رسیدن به توافق تجاری با چین ندارد و این احتمال وجود دارد که رسیدن به فاز نخست توافق تجاری بین دو کشور به بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده موکول شود؛ در اظهار نظر جدیدی از پیشرفت در روند مذاکرات خبر داد هر چند که هنوز هیچ مقام چینی حاضر به تایید این ادعا نشده است.
شان اولیور، مدیر بخش استراتژی سرمایه گذاری در موسسه " ای ام پی کپیتال" گفت: سناریو محتمل این است که طرفین به یک چهارچوب توافقی برسند چرا که اقتصاد هر دو کشور در نتیجه این منازعه آسیب دیده است. با این حال نباید انتظار حل و فصل تمام جزئیات را در مدتی کوتاه داشته باشیم.
پس از هفده ماه اختلاف بر سر مسائل تجاری، دو اقتصاد بزرگ جهان هنوز نتوانسته اند به راهکاری برای حل این منازعات برسند. جنگ تجاری آمریکا و چین که در ماه های اخیر به اصلی ترین مساله اثرگذار روی تعیین مسیر بازارهای مالی جهانی تبدیل شده است، باعث کاهش رشد اقتصادی و تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری های جدید در سراسر جهان شده است. چین و آمریکا بیشترین حجم روابط دوجانبه تجاری در جهان را با یکدیگر دارند.
در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  با ۰.۵۳. درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷هزار و ۶۴۹.۷۸ واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۶۳ درصد افزایش تا سطح ۳۱۱۲.۷۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با صعود ۰.۵۴ درصدی در سطح ۸۵۶۶.۶۷ واحدی بسته شد.
از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۷۱ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۳۰۰.۰۹  واحدی بالا رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با افزایش ۰.۵۹ درصدی به ۲۶هزار و ۲۱۷.۰۴  واحد رسید.
در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " با افزایش ۰.۷۷ درصدی در سطح ۳۸۷۹.۳۶  واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۱۶ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۶۸۲.۹۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.
در انگلیس رهبر حزب لیبرال دموکرات به حزب کارگر پیشنهاد همکاری برای متوقف کردن برگزیت را داده است. از سوی دیگر حزب حاکم محافظه کار به رهبری بوریس جانسون وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، این کشور را سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد ساخت.
مساله برگزیت که در دو سال اخیر به اصلی ترین عامل محرک بازارهای بورس و ارز اروپا تبدیل شده است با وجود چندین مرتبه تمدید مهلت خروج و توافقات اولیه به نتیجه‌ای نرسیده است. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد محافظه کاران طرفدار خروج با توافق از حزب کارگر طرفدار برگزاری رفراندوم مجدد با اختلاف اندکی پیش هستند هر چند که احتمالا رای کافی برای تشکیل دولت را نخواهند داشت.
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ریزش ۰.۱۸ درصدی تا ۷۱۷۵.۶۶ واحد پایین رفت، شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۳۴ درصدی در سطح ۵۸۱۹.۵۱  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۱۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۱۱۷.۴۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۲۴ درصد بالا رفت و به ۹۲۹۳.۲۰  واحد رسید.
رابرت کارنل، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در بانک " ای ان جی" گفت: احتمالا روند کم‌حجم معاملات تا زمان مشخص تر شدن اوضاع ادامه خواهد داشت و معامله گران با همین رویکرد سال را به پایان خواهند رساند.
در بازار طلای سیاه، هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱۵  درصد کاهش به ۵۸.۳۴  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۰.۳  درصدی به ازای ۶۳.۱۹ دلار در هر بشکه مبادله شد.
همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۰.۰۵ درصدی به ۱۴۷۳.۹۰  دلار رسید. هر اونس نقره با کاهش ۰.۰۹ درصدی به ازای ۱۶.۹۰ دلار مبادله شد.
کد مطلب: 119503
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *