۰
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۹

عروسی در کردستان عزا شد

۱۱ کشته و ۳۸ مصدوم بر اثر آتش سوزی در تالار عروسی مانگه شه‌و سقز باعث بهت و ماتم کردستان شد، این حادثه دردناک نه تنها شب تلخی را برای عروس و داماد این مراسم رقم زد بلکه بسیاری از خانواده های دعوت شده به این مراسم را عزادار کرد.
عروسی در کردستان عزا شد
 ۱۱ کشته و ۳۸ مصدوم بر اثر آتش سوزی در تالار عروسی مانگه شه‌و سقز باعث بهت و ماتم کردستان شد، این حادثه دردناک نه تنها شب تلخی را برای عروس و داماد این مراسم رقم زد بلکه بسیاری از خانواده های دعوت شده به این مراسم را عزادار کرد.
شامگاه پنجشنبه ۱۴ آذر در تالار عروسی مانگه شه‌و سقز حادثه تلخ و ناگواری برای افراد دعوت شده به یک مراسم عروسی اتفاق افتاد تا شبی تلخ و فراموش نشدنی برای مردم کردستان به ثبت رساند، این اتفاق دردناک پایانی بود بر شادی و خوشحالی مهمانان مراسم عروسی و بدتر از آن شب تلخی برای میزبانان بوجود آورد که تا ابد آن را فراموش نخواهند کرد.
تالار پذیرایی عروسی مانگه شه‌و در دو کیلومتری جاده روستای ملقرنی میزبان مراسم جشن زندگی مشترک زوجی بود که با همه مشکلات اقتصادی  پیوندشان را جشن می‌گرفتند و بستگان و فامیل‌شان را برای حضور در این مراسم دعوت کردند تا تماشاگر این پیوند مبارک باشند ولی متاسفانه حادثه‌ای اتفاق افتاد که همه خوشحالی‌ها، شادی‌ها و امیدها را بر آنها تلخ و برگی خاموش و سیاه برای سقز و کردستان نوشت.
این ضایعه دردناک کردستان را در ماتم و اندوه فرو برد، به نوعی که مردم شهرهای کُردنشین کشور در فضای مجازی از هشتک های «سقز تسلیت»  و «هاوخمتانین»  استفاده کردند و اینگونه بهت و نارحتی و همدردی و تسلیت خودشان را به مردم و بازماندگان این فاجعه غم انگیز ابراز کردند.  
واقعا دردناک است عروسی، عزا شود، خانواده‌های زیادی داغدار شده و عزیزانشان را از دست دادند از همه اینها دلخراش‌تر، پرپر شدن هه‌ژین دختر ۴ ساله سردشتی بود که بعد از حادثه خبری ازش نبود و پدر و مادرش با مراجعه به بیمارستان متوجه شدند میان فوتی ها و مجروحین نیست بعد از اطلاع رسانی در فضای مجازی،  چند ساعت بعد خبر فوتش را اعلام کردند تا این پرنده کوچک هم مسافر آسمان‌ شود.
شاید کلمه عزا برای بازماندگان حادثه اسفناک تالار مانگه شه‌و کمترین وصف باشد ولی داغ عزیزان از دست رفته برای ایشان به این زودی تسکین نمی‌یابد.
تالار مانگه شه‌و در شبی تلخ،  ۱۱ عزیز را به کام مرگ کشاند تا کردستان بار دیگر عزادار شود، شاید جمله  کُردی «شایی و شیوه ن» این حادثه را به خوبی در ذهن‌مان حک کند و تداعی روزهای غم انگیز کردستان و سقز باشد.
حادثه تالار مانگه شه و ۱۱ کشته و ۳۸ نفر مجروح برجای گذاشت
فرماندار ویژه شهرستان سقز ضمن تسلیت این ضایعه به شهروندان سقزی گفت: این حادثه در اثر نشت شلنگ گاز متصل به بخاری روی داد و علاوه بر کشته شدن ۱۱ نفر از مدعوین، ۳۸ تن دیگر را نیز مصدوم کرده که توسط نیروهای امدادی و اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند که حال دو تن از آنان وخیم است.
کامیل کریمیان بامداد جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: تمام مراکز درمانی شهرستان در حال آماده باش کامل هستند و هیچ مصدومی به شهرهای اطراف اعزام نشده و همه آنها در بیمارستان‌های سقز تحت درمان و مداوا هستند.
وی با بیان اینکه نیازی به اعزام مصدومان به مرکاز درمانی سنندج نیست و امکانات پزشکی و درمانی سقز جهت خدمات رسانی به مصدومان حادثه تالار مانگه شه و کافی است، افزود: دو نفر از مصدومان این حادثه جراحات شدیدی داشتند که با حضور به موقع کادر پزشکی بیمارستان امام خمینی (ره) تحت درمان قرار دارند.
کریمیان تاکید کرد: به هیچ عنوان کمبود آمبولانس و امکانات پزشکی و درمانی و به خصوص خون و سایر فرآورده های خونی در بیمارستان‌ها نداریم و تمام نیروهای ما در حالت آماده باش کامل و انجام وظیفه برای مداوای هر چه زودتر مصدومان هستند.
فرماندار ویژه سقز با اشاره به اینکه دلایل وقوع حادثه را بررسی می‌کنیم و اگر کسی در این خصوص سهل انگاری کرده باشد حتما برخورد خواهیم کرد، گفت: از شهروندان سقزی خواهشمندیم صبور باشند وخونسردی خود را حفظ کنند و اجازه دهند تا کادر پزشکی بیمارستان ها به مصدومان این حادثه خدمات رسانی کنند.
علت جانباختن مهمانان عروسی ازدحام زیاد برای خروچ از تالار بوده است 
شهردار سقز هم در این ارتباط گفت: تلفات این حادثه ناشی از ترس و وحشت مدعوین حاضر در مراسم بوده و هیچ یک از کشته شدگان بر اثر آتش سوزی فوت نکرده بلکه در لحظه وقوع حادثه مهمانان بخاطر ترس به سمت درب خروجی رفته و تجمع زیاد باعث شده تعدادی از آنها بر زمین بیفتند و همین عامل باعث مرگ‌شان شده است.
چیا صالحی بابامیری با بیان اینکه با اطلاع مردم از طریق سامانه ۱۲۴ و ۱۱۰ و مراکز اورژانس سریعاً تیم آتش نشانی از ایستگاه شهدا که نزدیک تر به محل حادثه بود، اعزام کردیم، افزود: تیم‌های پشتیبانی مرکز نیز برای خدمات رسانی بیشتر به تالار مانگه شه در جاده ملقرنی است اعزام شدند.
وی با بیان اینکه مردم در وقوع چنین حوادثی بایستی آرامش و خونسردی خود را بیش از هر چیز دیگری حفظ کنند، یادآور شد: متاسفانه ترافیک سنگینی در خیابان‌های منتهی به محل حادثه و بیمارستان‌های شهر ایجاد شده بود که همین امر باعث مختل شدن خدمات رسانی سریع نیروهای امدادی بود.
بابامیری به مردم توصیه کرد در اینگونه حوادث خونسردی خود را حفظ کرده و از رفتن بی مورد به بیمارستان ها و محل حاثه خودداری کنند چون با این کار به غیر از اینکه مسیر امدادرسانی مسدود می‌شود، زمان امدادرسانی هم طولانی خواهد شد بنابراین به نیروهای امدادی اجازه دهند تا کار خودشان را به نحوه احسن در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهند.
علت اصلی حادثه نشت شلنگ گاز متصل به بخاری بوده است
رئیس سازمان آتش نشانی سقز هم گفت: مسوولان تالار مانگه شه‌و برای گرمایش محوطه داخلی از چندین بخاری متصل به کپسول گاز مایع استفاده کرده بودند و علت اصلی آتش سوزی نشت شلنگ گاز متصل به یکی از بخاری‌ها بوده است.
محمد دولتی اظهار داشت: این کپسول های گاز مایع را به دلیل اینکه مایع داخل آن بهتر جوشش پیدا کند و گاز به راحتی منقل شود، داخل آب گذاشتند و شعله‌ای هم زیر این کپسول ها قرار داده بودند که طبق اعلام کارشناسان ما این شعله باعث شده تا شلنگ انتقال گاز ذوب شده و گاز از آن نشت کند و در نتیجه موجب انفجار و آتش سوزی شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کسی به دلیل سوختگی ناشی از آتش سوزی کشته نشده است، افزود: به محض آتش سوزی، مردم برای خارج شدن از تالار به سمت درب های خروجی تالار هجوم می‌برند که متاسفانه تعدادی از مدعیون زیر دست و پا مانده و به علت خفگی و کمبود هوا جان خود را از دست داده و تعدادی هم مصدوم شدند.
دولتی با اشاره به اینکه این اتفاق ساعت ۹:۳۰ شامگاه پنجشنبه اتفاق افتاد، یادآور شد: به محض اعلام مردم، نیروها را به محل اعزام کردیم، هر چند مردم با خبردار شدن از این حادثه راه های منتهی به تالار عروسی را مسدود کردند ولی با وجود، نیروهای ما سریعا وارد محل حادثه شده و عملیات اطفای حریق را آغاز کردند.
رئیس آتش نشانی سقز تاکید کرد: اگر مدعیون حاضر در مراسم عروسی هول نمی شدند و خونسردی خود را حفظ می‌کردند این اتفاق دردناک شاید در سطح محدودتری و یا اصلا اتفاق نمی افتاد، چون وسعت آتش سوزی زیاد نبود.
یکی از حاضرین در مراسم عروسی نیز در این ارتباط گفت: وقتی برای صرف شام به طبقه بالای تالار رفتیم متوجه آتش سوزی بخاری در طبقه همکف شدیم بلافاصله با تمام وجود به سمت درب خروجی هجوم بردیم که متاسفانه تعداد زیادی از افراد زیر دست و پا افتادند چون هرکسی تنها به فکر نجات جان خود و خانواده بودیم.
یکی دیگر از مدعیون مراسم عروسی گفت: شلنگ گاز از کپسول جدا شد و گاز مایع هم خارج و همین باعث آتش سوزی شد، در این میان چای‌پز تالار آمد و خواست جلوی نشتی گاز را به وسیله خم کردن شلنگ بگیرد ولی شلنگ از دستش افتاد و آتش بیشتر شد طوریکه چیزی نمانده بود خودش هم آتش بگیرد.
وی اضافه کرد: همزمان با آتش سوزی، برق تالار هم خاموش شد، مردم با دیدن این صحنه به سمت درب های خروجی هجوم بردند و در تاریکی شب بیشتر افراد دید نداشتند و فقط در حال خروج از تالار بودند که بچه ها و زنانی را دیدم زیر دست و پا افتادند ولی بخاطر ازدحام جمعیت از نجات دادن آنها عاجز بودیم.
وی همچنین به این نکته قابل توجه اشاره کرد و افزود: درب های ورود و خروج تالار مانگه شه‌و خیلی کوچک و باریک بود بنابراین یکی از دلایل افزایش کشته شدگان همین بود البته برخی برای خروج از تالار مجبور به شکستن شیشه ها شدند.
یکی از افراد دیگر که خودش در این حادثه مصدوم و برادر زاده‌اش را هم از دست داده بود، گفت: به محض اینکه مهمانمان فهمیدند آتش سوزی رخ داده و چند نفر هم گفتند فرار کنید بلافاصله همراه خانواده‌ام به طرف درب تالار رفتیم در همین حال زنی را دیدم که زیر دست و پای مردم افتاده وقتی خواستم نجاتش دهم خود هم مصدوم شدم.
وی با بیان اینکه همزمان با آتش سوزی برق تالار هم خاموش شد، تاکید کرد: تاریکی، ترس، وحشت نجات جان خود و خانواده، مردم را وادار به هجوم به طرف درب های خروجی تالار کرد و همین مساله هم باعث افزایش تلفات شد.
جوانی هم که عمه‌اش را در این حادثه از دست داده بود به شکل نارحت کننده‌ای اظهار داشت: در زمان وقوع حادثه توانستم پدر و مادر، خواهرهایم و چند نفر دیگر را نجات دهم ولی متاسفانه عمه ‌ام فوت شد البته کمک کردم چند نفر دیگر را هم نجات پیدا کنند.
طبق گفته چند نفر از خانواده های افراد آسیب دیده این حادثه که جلوی بیمارستان امام خمینی (ره) سقز حضور داشتند، نبود کپسول آتش نشانی، استاندارد نبودن سیستم گرمایشی تالار، ترس و وحشت مردم و هجوم به سمت درب های خروجی و خاموش شدن برق تالار در هنگام آتش سوزی از جمله دلایل اصلی این واقعه دردناک است.
در حادثه تالار مانگه شه و سقز ۵ زن، ۵ کودک و یک مرد به دلیل ازدحام جمعیت کشته شدند و ۳۸ نفر دیگر هم مجروح شدند.  
جمعه در کردستان عزای عمومی است
استاندار کردستان در پی کشته و مصدوم شدن تعدادی از هم استانی ها در حادثه آتش سوزی تالار عروسی در سقز، ضمن تسلیت این حادثه فردا جمعه ۱۵ آذر را در استان عزای عمومی اعلام کرد.
بهمن مرادنیا پنجشنبه شب در پیامی حادثه دلخراش جانباختن ۱۱ نفر از شهروندان مناطق کردنشین را تسلیت گفت و جمعه را در استان عزای عمومی اعلام می‌کنم.
در این پیام آمده است؛ حادثه دردناک پنجشنبه شب چهاردهم آذر ماه در شهرستان سقز که منجر به جانباختن و مصدوم شدن تعدادی از هم استانی های عزیزمان در آن شهرستان شد، بدون شک یکی از تلخ ترین حوادث چند سال اخیر بە شمار می رود.  
ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدیده جانباختگان و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان این حادثه دلخراش، روز پانزدهم آذرماه ۹٨ را در استان عزای عمومی اعلام می کنم.  
به همه مراکز درمانی تاکید می شود که تمام تلاش خود را برای مداوای مصدومان بکار بگیرند و لازم است تمام ابعاد قضیه توسط ارگان‌ها و نهادهای ذیربط بررسی و علت روی دادن این حادثه دردناک به اطلاع عموم مردم عزیز استان برسد.
همچنین مراسم اولین جشنواره شهروند برگزیده شهرستان دیواندره نیز در پی این حادثه و به منظور اعلام همدردی با خانواده جانباختگان لغو و به تاریخ دیگری موکول شد.
سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.
کد مطلب: 119524
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *