۰
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۳

کاهش هزینه‌های رومینگ ناخواسته

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به هزینه ناخواسته رومینگ در شبکه تلفن همراه کشور آذربایجان در تماس‌های شهروندان ایرانی در مناطق مرزی گفت: تفاهمی کرده بودیم که این تداخل را به حداقل برسانیم تا این هزینه رومینگ ناخواسته به مردم تحمیل نشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به هزینه ناخواسته رومینگ در شبکه تلفن همراه کشور آذربایجان در تماس‌های شهروندان ایرانی در مناطق مرزی گفت: تفاهمی کرده بودیم که این تداخل را به حداقل برسانیم تا این هزینه رومینگ ناخواسته به مردم تحمیل نشود.
به گزارش ایسنا،‌ در مسافرت به کشورهای خارجی، با استفاده از سیم‌کارت کشور مقصد، از تعرفه‌های آن کشور برای تماس تلفنی، ارسال پیامک و دیتا استفاده می‌شود اما اگر مسافران بخواهند از سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده کنند، تعرفه‌های رومینگ برایشان محاسبه می‌شود که ناآگاهی از این تعرفه‌ها و نحوه استفاده از رومینگ بین‌الملل می‌تواند به هزینه‌های بالا منجر شود.
با فعال کردن سرویس رومینگ، اینترنت رومینگ و اینترنت گوشی همراه هنگام سفر می‌توان از اینترنت همراه استفاده کرد و هر یک از سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری شرایط خاص خود را برای استفاده از سرویس رومینگ دارند. تعرفه رومینگ هر یک از اپراتورها در شرایط حضور در کشورهایی که قرارداد رومینگ با آن‌ها بسته شده، متفاوت است و در وب‌سایت اپراتورهای همراه قرار گرفته است.
از طرفی ممکن است تصور کنید به محض ورود به کشورهای دیگر، هزینه رومینگ برای سیم‌کارتتان محاسبه می‌شود، اما این طور نیست. رومینگ امکان استفاده از تلفن همراه برای برقراری تماس، دریافت و ارسال پیامک و استفاده از دیتا در خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش شبکه اپراتور را فراهم می‌کند؛ بنابراین تنها زمانی که مشترکی از یکی از این سرویس‌ها استفاده کند، هزینه رومینگ برای او محاسبه خواهد شد و این‌طور نیست که به محض ورود به کشورهای دیگر، هزینه رومینگ برای سیم‌کارت افراد در نظر گرفته شود.
از طرف دیگر، صرف‌نظر از مسافرت یا عدم مسافرت به خارج از مرزهای کشور، در صورت برقراری ارتباط از طریق شبکه تلفن همراه کشورهای همسایه، هزینه‌های رومینگ بین‌الملل مطابق با تعرفه آن کشور محاسبه خواهد شد و در شهرها و نقاط مرزی به علت پوشش آنتن شبکه‌های تلفن همراه کشورهای همسایه، همواره احتمال انجام مکالمه در داخل کشور از طریق شبکه آن‌ها وجود دارد که این موضوع می‌تواند موجب استفاده ناخواسته از رومینگ و تحمیل هزینه به کاربران شود.
چندی پیش مجید حقی - معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به شکایت‌های مردمی که در سامانه ۱۹۵ رگولاتوری ثبت می‌شود، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده رضایت مشترکین در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است، به این معنی که در شهرها و مناطق برخوردارتر موضوع کیفیت برای ایجاد رضایت مشترک در اولویت است اما در مناطق کمتر برخوردار، امکانات اولیه برای ایجاد رضایت آنان در اولویت قرار دارد. به طور مثال در استان‌های مرزی مسئله رومینگ نارضایتی ایجاد می‌کند و باید در اولویت حل مشکل قرار گیرد.
در این راستا محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به‌تازگی در دیدار  با رامین قلی‌زاده - وزیر ارتباطات و حمل و نقل جمهوری آذربایجان- با اشاره موضوع تداخل فرکانسی مرزی بین دو کشور، اظهار کرد: تماس‌های برخی از شهروندان ما در مناطق مرزی به صورت ناخواسته به شبکه تلفن همراه کشور آذربایجان رومینگ می‌شود. به صورت متقابل هم این مساله وجود دارد. هر چند این مساله به‌شدت کاهش پیدا کرده و تا شعاع ۲.۵ کیلومتری به نوعی مدیریت شده است. ولی تقریبا نزدیک به ۱۸۰ روستا در استان اردبیل همچنان در این شعاع ۲.۵ کیلومتری قرار دارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تفاهمی کرده بودیم که این تداخل را به حداقل برسانیم که این هزینه رومینگ ناخواسته به مردم تحمیل نشود. کارگروه مشترکی تشکیل شده بود تا کارهای اندازه‌گیری را انجام دهند که این کار را آغاز کرده‌اند و مقرر شده تا طرف آذربایجانی سریع‌تر تعهدات خود را در این رابطه عملیاتی کند.
کد مطلب: 119588
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *