۰
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۴

رشد ۱۶ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از رشد ۱۶ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به سال گذشته خبر داد.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از رشد ۱۶ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به سال گذشته خبر داد.
محمد خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه عصر امروز (سه‌شنبه) کمیسیون برنامه و بودجه با حضور رئیس دیوان محاسبات و معاونان او برای بررسی بودجه شرکت های دولتی در سال ۹۹، گفت: براساس آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه شرکتی های دولتی پیش از ۱۵ آبان به مجلس تقدیم و برای بررسی به کمیسیون برنامه ارجاع شد.
وی افزود: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز بودجه شرکت های دولتی در سال ۹۹ را به دیوان محاسبات ارسال کرد و از آنجایی که دیوان محاسبات برای بررسی بودجه این شرکت ها ۲۰ روز زمان داشت، امروز گزارش آن را به کمیسیون برنامه ارائه کرد. براساس گزارش دیوان محاسبات، بودجه شرکت های دولتی از ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۴۸۴ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۹۹ افزایش پیدا کرده یعنی بودجه شرکت های دولتی نسبت به سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.
خد‌ابخشی ادامه داد: هزینه‌های جاری این شرکت‌های بالا بوده و سرمایه گذاری آنها پایین است، اگرچه شرکت های دولتی در ظاهر سودده هستند اما از نظر عملکرد زیان ده هستند.
وی با بیان اینکه اصلاح بودجه شرکت های دولتی توسط مجامع در اجرای ماده ۲ قانون تنظیم مقررات دولت از مهم ترین دلایل انحراف و ضعف عملکرد شرکت های دولتی است بر ضرورت اصلاح این ماده قانونی تاکید کرد و گفت: وابستگی مالیات و سود سهام دولت به بودجه شرکت های دولتی و احکام تکلیفی سبب زیان دهی این شرکت ها می شود از سوی دیگر شرکت های دولتی تسهیلات را در موعد مقرر پرداخت نکرده و با تاخیر تسویه می کنند.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: پیشنهاداتی برای اصلاح عملکرد بودجه شرکت های دولتی ارائه شده است، این پیشنهادات باید در جریان بررسی بودجه کل کشور در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ بررسی و در قالب احکامی در بودجه سال آتی درج شود.
کد مطلب: 119858
برچسب ها: بودجه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *