۰
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۰

تصویب لایحه جنجالی حق شهروندی در هند

مجلس اعیان پارلمان هند لایحه جنجالی اعطای حق شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را تصویب کرد.
مجلس اعیان پارلمان هند لایحه جنجالی اعطای حق شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را تصویب کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این لایحه که به شش اقلیت‌ از کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش که اکثر جمعیت آنها مسلمانان هستند حق شهروندی هند را می‌دهد، با 125 رای موافق در مقابل 105 رای مخالف و 15 رای ممتنع در مجلس اعیان پارلمان هند به تصویب رسید؛ تصمیمی که از سوی نارندرا موی، نخست وزیر هند مورد استقبال قرار گرفت.
در حال حاضر این لایحه برای آنکه جنبه قانونی پیدا کند تنها نیازمند امضای نخست وزیر هند است.
منتقدان دولت هند می گویند که این لایحه بخشی از دستور کار دولت ملی گرای هندو برای به حاشیه راندن دویست میلیون مسلمان این کشور و اهانتی به اصول برابری مطرح در قانون اساسی است. با این حال دولت هند تبعیض آمیز بودن این برنامه را رد می کند و می گوید هدف آن کمک به اقلیت ها برای فرار از سرکوب است.
پیشتر تصویب این طرح در مجلس عوام به تظاهرات خشونت‌آمیز در شمال شرقی هند دامن زده بود.
معترضان ابراز نگرانی کردند که دولت هند با دادن حق شهروندی به هندوهای بنگلادش قصد دارد بافت جمعیتی منطقه آسام و کل شمال شرقی را عوض کند.
بیش از ۷۰۰ شخصیت سرشناس هندی از جمله وکلا، دانشگاهیان و بازیگران سینما با امضای بیانیه ای این لایحه را محکوم کرده‌اند. به گفته آنها به نظر می رسد که دولت هند مصمم است به تلاطمی شدید در جامعه هند دامن بزند.
ابراز نگرانی شده است که چرا این لایحه فقط به مهاجران غیرمسلمان از پاکستان، بنگلادش و افغانستان اشاره می‌کند درحالی که گروه‌های اقلیت در سایر کشورهای همسایه مثل سریلانکا هم هدف سرکوب هستند.
کد مطلب: 119942
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *