۰
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۷

انبار کیک‌های مشکوک پلمب شد

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با تاکید بر این‌که جاسازی قرص از نظر فنی نمی‌تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد، از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده به قرص خبر داد و گفت که اگر از این انبارها کیکی توزیع شده باشد از بازار جمع‌آوری شده است.
رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با تاکید بر این‌که جاسازی قرص از نظر فنی نمی‌تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد، از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده به قرص خبر داد و گفت که اگر از این انبارها کیکی توزیع شده باشد از بازار جمع‌آوری شده است.
سیدمحمد رضا مرتضوی در گفت‌گو با ایسنا، اظهار کرد: اگر این قرص‌ها در خط تولید جاسازی شده بود، بعد از قرار گرفتن در کوره تغییر رنگ می‌داد و ‌اگر این قرص‌ها در خمیر کیک بودند نیز تغییر شکل می‌دادند، بنابراین رنگ سفید و سالم بودن قرص‌ها نشان می‌دهد که جاسازی قرص‌ها بعد از تولید و پیش از توزیع اتفاق افتاده است.
وی با بیان این‌که جاسازی قرص در کیک ممکن است به قصد قاچاق یا آسیب زدن به افکار عمومی و ایجاد تشویش و نگرانی انجام شده باشد، افزود: اگر هدف از جاسازی قرص در کیک‌ها مسمومیت و آسیب‌زدن بود، می‌توانستند با دسترسی به خمیر قرص را به صورت مایع کیک را مسموم کنند.
همچنین به گفته رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران قرص‌ها بیش‌تر در کیک‌های لایه‌ای جاسازی شده که می‌توان در آن‌ها لایه‌ها را جدا کرد و کسی متوجه تغییر شکل کیک نمی‌شود.
مرتضوی با تاکید بر این‌که جاسازی قرص از نظر فنی نمی‌تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد،‌ این اتفاق را "امنیتی" توصیف کرد و از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده به قرص خبر داد.
وی همچنین در پاسخ به اینکه کیک‌های آلوده در سطح عرضه کشف شده یا در انبارها، گفت: ظاهرا یک یا دو انبار پلمب شده و اگر از آن انبارها کیکی در بازار توزیع شده باشد جمع‌آوری شده است. وی افزود:  اگر جاسازی قرص در کیک‌ها به قصد قاچاق بوده باشد، ممکن است تعداد آن‌ها زیاد باشد.
رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران از کشف ردپای برخی از افراد دخیل در این پرونده خبر داد و گفت: آلوده شدن کیک‌ها به قرص فقط در استان‌های سیستان بلوچستان و هرمزگان صورت گرفته و در دیگر استان‌ها شواهدی از این وجود این کیک‌ها وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به این‌که آلوده شدن کیک‌ها به قرص در استان‌های مرزی اتفاق افتاده احتمالا این تخلف به قصد قاچاق قرص‌های روانگردان صورت گرفته است.
مرتضوی با بیان اینکه در روزهای آینده اخبار دقیق‌تر منتشر می‌شود، گفت: جاسازی قرص در کیک‌ها در شش یا هفت برند صورت گرفته که بیشتر تولیدکننده کیک‌های لایه‌ای بودند.
رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در پاسخ به اینکه "آیا مردم می‌توانند از سالم بودن خطوط تولید کشور مطمئن باشند؟" اظهار کرد: احتمالا هدف از جاسازی قرص‌ها در کیک قاچاق قرص بوده که بعدا لو رفته است. با این وجود ظرف روزهای آینده این کیک‌ها به طور کامل جمع می‌شوند و جای نگرانی نیست، چراکه آلودگی در برخی مناطق خاص بوده که قابل پیگیری است.
به گزارش ایسنا،‌ در روزهای گذشته عکس و فیلم‌هایی مبنی بر وجود قرص‌ در کیک‌های بسته‌بندی منتشر شد که در پی آن صبح امروز کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، با تاکید بر این‌که این قرص‌ها پس از تولید و در مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها گذاشته شده‌،‌ موارد مطرح شده‌ جاسازی قرص در کیک‌ها را مربوط به بیش‌ از ۱۰ شرکت تولید کیک عنوان کرد و گفت که "قاعدتا این‌که یک جسم خارجی در خط تولید بیش از ۱۰ شرکت تولید کیک خوراکی طی دو هفته و به صورت همزمان جاسازی شود، آن‌هم به شکلی که این اتفاق متوجه یک یا دو  استان باشد، قطعا مشکوک است و باید از مراجع انتظامی پیگیری شود. نکته قابل توجه اما آن است که تولید کیک نیز در همان استان‌ها صورت نگرفته و از خارج از این استان‌ها به آن جا وارد می‌شود."
همچنین به گفته جهانپور این قرص‌ها انواع گوناگونی داشته و فقط از نوع روانگردان‌ها و مخدرها نبوده است.
کد مطلب: 119963
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *