۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۳

آتش بس در سوریه شکسته شد

انفجاری بزرگ توسط یک خودروی بمب گذاری شده روز جمعه ۵ آبان دمشق پایتخت سوریه را لرزاند و به کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان غیر نظامی انجامید.
این انفجار و درگیری‌های متفرق دیگر در مناطق مختلف سوریه میان نیروهای دولتی و مخالفان، باعث نقض طرح آتش بسی شد که قرار بود دو طرف در روزهای عید قربان به آن پایبند باشند.
تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که انفجاری «تروریستی» در دمشق دست کم پنج نفر را کشت و ۳۲ نفر دیگر را زخمی کرد.
خبرگزاری رویترز هم به نقل از اپوزیسیون سوریه گزارش داده است که انفجار در نزدیکی یک شهر بازی کوچک روی داد که برای تفریح کودکان در روزهای عید قربان در منطقه دف الشوک دمشق برپا شده است.
درگیری‌هایی هم در سراسر سوریه روی داد و دو طرف درگیر، آتش بسی که برپایه پیشنهاد اخضر ابرهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه بر قرار شده بود را، نقض کردند.
تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که ارتش این کشور به حملات «تروریست‌ها» به پایگاه‌هایش پاسخ گفت.
اخضر ابراهیمی پیشنهاد برقراری آتش بس در روزهای عید قربان که از روز جمعه آغاز می‌شود و به مدت چها روز به طول می‌انجامد را مطرح کرده بود. این پیشنهاد با تایید گسترده بین المللی مواجه شد. با وجود اینکه در ساعت‌های اولیه نخستین روز عید قربان، خشونت‌ها به طور چشم گیری فروکش کرده بود، اما نقض آتش بس از سوی دو طرف درگیر، امید‌ها برای برقراری آتش بس کامل و برگزاری جشن‌های عید به دور از خشونت را نقش برآب کرد.
شدید‌ترین درگیری‌ها در نزدیکی پایگاه نظامی وادی الضیف در نزدیکی اتوبان دمشق-حلب روی داد. نیروهای مخالفان سعی دارند این پایگاه را به کنترل خود در آوردند. دیده‌بان حقوق بش رسوریه گزارش داد که در نتیجه گلوله باران پایگاه توسط نیروهای مخالفان، دستکم ۹ نفر از نیروهای ارتش دولتی کشته شدند و یک ساختمان آن به طور کامل ویران شد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از فعالان سوری گزارش داده است که در اثر گلوله باران منطقه حرستا در حومه دمشق، شماری از ساکنان کشته و زخمی شدند. همچنین صدای انفجار و درگیری از منطقه دوما در شرق دمشق به گوش رسید.
بمباران منطقه محاصره شده خالدیه در حمص نیز تلفات برجای گذاشت. درگیری‌های سنگینی هم در محوطه یک ایست بازرسی ارتش سوریه در منطقه المعلب در شمال شهر حلب روی داد.
از سویی صدای شلیک آتش و انفجار خمپاره در نزدیکی شهرک حرام در مرز باترکیه شنیده شد. در نزدیکی ایست‌های بازرسی واقع در حومه شهر تلکلخ در مرز با لبنان هم درگیری‌هایی میان نیروهای دولتی و مخالفان روی داد.
در همین حال تلویزیون دولتی سوریه بشار اسد را در حالی به تصویر کشید که برای حضور در نماز عید، به یکی از مساجد دمشق رفته بود. نخست وزیر، وزرای اطلاع رسانی و امور خارجه و همچنین مفتی مذهبی سوریه، در کنار بشار اسد در مراسم نماز حاضر بودند.
از سویی، تظاهرات مسالمت آمیز شماری از مناطق سوریه را پس از برگزاری نماز عید فرا گرفت. مناطقی در درعا، حلب، دمشق و حومه آن، ادلب و دیرالزور، از جمله این مناطق هستند. معترضان نام این روز را «جمعه الله اکبر» نهاده بودند.
کد مطلب: 12002
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *