۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۹

کانادا اشتباه انگلیس را تکرار کرد

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی امروز خود به گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵، انتخابات آمریکا، روابط تهران و لندن و همچنین تهران و منامه، سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران، تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحولات سوریه و ... پرداخت.
اهم سخنان سخنگوی دستگاه دیپلماسی در گفت و گو با فارس در ادامه می‌آید:
مسیری که اتحادیه اروپا در تحریم‌های یک جانبه علیه ایران دنبال می‌کند، مسیری نادرست، غیرمنطقی، غیر عادلانه و نهایتاً بر علیه منافع کشورهای اروپایی است.
بحث‌هایی که در حال حاضر در رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا مطرح می‌شود، بیشتر اهدف داخلی خود آمریکا را دنبال می‌کند و مسائلی که در این مناظره‌ها بحث می‌شود، بیشتر برای جلب آراء مردم در داخل آمریکاست.
هر دولتی که بخواهد در آمریکا سرکار بیاید، در صورتی می‌تواند در سیاست خارجی موفق باشد و گذشته تاریک سیاست خارجی آمریکا را به وضعیت بهتر تبدیل کرده و از میزان نفرت ملت‌ها نسبت به مقامات آمریکایی و عملکرد آنها بکاهد که در عمل به حقوق ملت‌ها و استقلال و تمامیت ارضی کشورها احترام بگذارد و از موضع برابر و احترام کامل با کشورهای مستقل برخورد کند.
هیچ اقدامی که نشانگر حسن‌نیت و قدم برداشتن برای جبران اشتباهات گذشته یا تغییر اساسی در رفتار و منش دولتمردان آمریکایی نسبت به کشورهای مستقل باشد را مشاهده نکردیم.
اینکه هیات‌های پارلمانی به عنوان نمایندگان مردم رفت و آمد کنند، نباید موجبات نگرانی باشد. مگر اینکه برخی جریانات سیاسی و کشورهای غربی نگران این باشند که واقعیت‌های کشور و ملت ما با تصویری که سعی کردند ارائه کنند، متفاوت باشد و این رفت و آمدها حقانیت کشور ما را به اثبات برساند و از این جهت نگران آگاهی افکار عمومی باشند.
بحران‌های اجتماعی و اقتصادی در غرب ریشه‌ای است و آمریکایی‌ها تلاش کردند در حد ممکن این بحران را از داخل کشورشان به کشورهای اروپایی منتقل کنند و دنباله روی برخی کشورهای اروپایی و یا مجموعه اتحادیه اروپا از سیاست‌های آمریکا برای آنها مشکلات زیادی را به وجود آورده است. منافع ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقتضا می‌کند آنها از همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط با کشورهای مختلف استفاده کنند.
کشورهای آسیایی قدرت‌های نوظهور اقتصادی دنیا خواهند بود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه می‌تواند ظرفیت‌های بسیار بالایی برای همکاری با سایر کشورها داشته باشد. اگر اتحادیه اروپا بخواهد خود را از این ظرفیت محروم کند، بدین معناست که به خاطر پیروی از سیاست‌های هدفمند مقامات آمریکایی منافع ملی خود را زیر پا می‌گذارد. توصیه ما همیشه این بوده که کشورهای اروپایی از هویت مستقل خود دفاع و ارزش‌ و جایگاه خود را به خوبی درک کرده و برای حل مشکلات و تأمین منافع‌ ملی از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.
ملت ما خاطره خوبی از رفتار خصمانه دولت انگلیس ندارد. مردم ما خیلی از این وضعیت ناراضی نیستند؛ آنها احساس می‌کنند رابطه با سایر کشورها موقعی مفید خواهد بود که در این رابطه رفتار خصمانه مشاهده نشود. ما فعلاً طرح خاصی برای ایجاد تغییر در وضعیت رابطه با انگلیس دنبال نمی‌کنیم.
کانادا اشتباه مقامات انگلیسی را تکرار کرد و در این نوع تصمیم‌گیری‌های عجولانه و نسنجیده سایه تحمیل سیاست‌های نامشروع مقامات آمریکایی و اروپایی دیده می‌شود. اگر کشورها با توجه به دیدگاه‌ مستقل خود و براساس منافع ملیشان حرکت کنند، نتیجه این رویکرد نباید انجام چنین اقدامات غیرحرفه‌ای باشد.
در اجلاس مسکو پیشنهادهای کاملاً مشخصی را به ۱+۵ ارائه کردیم. این پیشنهادات برای اینکه مذاکرات نتایج مثبتی را در برداشته باشد، می‌تواند مفید باشد. طرف مقابل در همان زمان پیشنهادات ایران را جامع و سازنده توصیف کرد. فرصت خواستند تا پاسخ پیشنهادات را ارائه کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره آماده مذاکره بوده است. آقای جلیلی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات روشن ما را مطرح کرد و این طرف مقابل بوده که تا الان پاسخی را نداده است.
در همین فاصله اقدام به تحریم و فشار بیشتر کردند که از نظر ما رویکردی اشتباه و اشتباه محاسباتی است که با توسل به این شیوه‌ها، بخواهند حقوق ملت ما را نادیده بگیرند و یا مردم ما را تسلیم خواسته‌های خود کنند.
را‌ه‌حل مسئله هسته‌ای ایران به رسمیت شناختن حقوق کامل ما براساس معاهده NPT در بهره‌مندی از دانش هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز و داشتن چرخه سوخت و حق غنی سازی است.
هنوز توافقی برای دور بعدی مذاکرات و زمان و مکان آن صورت نگرفته و به محض حصول توافق، توسط تیم مذاکره کننده اعلام خواهد شد. اگر توافقی برای ادامه مذاکرات نمایندگان ما و تیم آژانس صورت بگیرد، اعلام می‌شود. تا جایی که مطلع هستم، هنوز صحبت خاصی برای بحث جدیدی مطرح نشده است.
(درباره سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران) طبیعی است کشورهایی که عضو یک معاهده و سازمان بین‌المللی هستند، با مسئولان آن سازمان گفت‌وگو، نشست و رفت و آمد داشته باشند. این همکاری ایجاب می‌کند این ارتباطات‌ صورت گیرد، به‌خصوص نسبت به جمهوری اسلامی ایران و آژانس که تا الان بیشترین همکاری را با هم داشته‌اند. ولی اینکه چه زمانی سفر و گفت‌وگو انجام شود، بستگی به توافق طرفین دارد. هر زمان قطعی شد، از طریق مجاری رسمی اعلام می‌شود.
تمام تلاش‌ ما این است که امنیت در منطقه برقرار شود و زمینه‌ بی‌ثباتی و ناامنی از بین برود. بحران در سوریه به نفع هیچ کدام از کشورهای منطقه نیست و ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور می‌تواند در آینده تأثیر منفی خود را بر همه کشورهای منطقه بگذارد. همه باید تلاش کنند درگیری و خشونت‌ها متوقف شود و جلوی فعالیت‌های گروه‌های مسلح غیرمسئول در داخل سوریه گرفته شود.
(با اشاره به فشارهایی که به کوفی عنان وارد کردند تا نتواند طرح‌ ۶ ماده‌ایش را به نتیجه برساند) تلاش می‌کنند همین فشارها را به اخضر ابراهیمی وارد کرده و تصویری ناامید کننده از فعالیت‌های ابراهیمی، رایزنی‌ها و مشورت‌هایش با سایر کشورهای منطقه ارائه کنند.
بحث جدیدی که کلید خورده در لبنان است. تحرکات برای حل مسئله سوریه، تلاش‌های کشورهای مختلف منطقه، فعالیت اخضر‌ ابراهیمی، ملاقات‌ها و مذاکرات مختلف بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها، یک نگرانی را در بین رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و این مسئله باعث شد دست به فتنه جدیدی بزند تا هم منطقه بی‌ثبات‌ شده و هم حیثیت از دست رفته‌اش در پی نفوذ پهپاد حزب‌الله به داخل سرزمین‌های اشغالی جبران شود.
کسانی که فتنه جدید در لبنان را دنبال می‌کنند، به دنبال پیچیده‌تر کردن مسئله سوریه هستند و به هیچ وجه از برقراری ثبات و امنیت در منطقه خوشحال نخواهند شد و همه برآوردها نشانگر آن است که انجام فتنه‌ها و ادامه بی‌ثباتی و ناامنی در سوریه و لبنان تنها منافع رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کند.
(درباره اعزام سفیر مصر به تل‌آویو و تأثیر آن بر روابط تهران و قاهره) ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم. ولی معتقدیم رژیم صهیونیستی از حضور در سایر کشورها فقط به دنبال ضربه زدن بیشتر به کشورهای منطقه و ایجاد فتنه و شیطنت بین آنها است.
کد مطلب: 12007
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *