۰
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۷

بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالبات معوقه وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی مربوط به سال گذشته می‌شود که حداقل حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و هنوز این مبلغ را دریافت نکردیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مطالبات معوقه وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی مربوط به سال گذشته می‌شود که حداقل حدود ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و هنوز این مبلغ را دریافت نکردیم.
سعید نمکی روز یکشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی افزود: هرچند معوقات را دریافت نکردیم، اما تعهدات سازمان تامین اجتماعی در مورد پرداخت ماهانه در حال حاضر انجام می‌شود.
وی ادامه داد: تفاهمنامه ای با سازمان تامین اجتماعی منعقد شده تا پرداخت ۶۰ درصد اسناد ارسالی از وزارت بهداشت در آخر هر ماه پرداخت شود که این کار در حال انجام است.
مطالبات معوقه وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی، از جمله موضوعاتی بود که مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی روز جمعه 22 آذر ماه در پانل صنفی و تخصصی با موضوع اقتصاد سلامت در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، بدان اشاره کرد.
وی در این پانل گفت:‌ سازمان تامین اجتماعی از دولت طلب دارد و وزارت بهداشت بخشی از دولت است و حاضریم بدهی به وزارت بهداشت را با دولت تهاتر کنیم.
سالاری افزود: در چند ماه اخیر معادل هشت ماه از بدهی‌های خود را پرداخت کردیم و البته بدهی معوق وجود دارد.
وی ادامه داد: حوزه درمان برای سازمان تامین اجتماعی به طور مستقیم و غیرمستقیم ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد. در تلاش هستیم مطالبات وزارت بهداشت مربوط به نیمه دوم ۹۷ را تسویه کنیم. ۱۶ هزار میلیارد تومان به مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی بدهکار بودیم و غیر از این‌که اجازه ندادیم بدهی اضافه شود، مجموع بدهی را به کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان رساندیم.
سالاری تصریح کرد: بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز طلب داریم، اما به لحاظ وضع جامعه نمی‌توانیم به واحدهای تولیدی فشار بیاوریم و نتوانستیم این مطالبات را وصول کنیم. در نتیجه ۲۵ هزار میلیارد تومان را نگرفتیم که نمی‌توانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان را پرداخت کنیم. این سازمان قرار بود از دولت حتی یک ریال نگیرد و هزینه را از حق بیمه پرداختی تامین کند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: بخشی از ساختار درمان در سازمان بیمه‌ای و بخشی از سازمان‌های بیمه‌ای در ساختار درمان است و این در هم ریختگی وجود دارد. هرچند ساختار پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند و جلوی تعارض‌ها را بگیرد. تدوین راهنماهای بالینی نیز می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند. هرچقدر از تولید ناخالص ملی به سلامت اختصاص پیدا کند، باید ببینیم میزان بهره وری و اثربخشی چقدر است و چقدر هدررفت دارد.
پیگیر پرداخت مطالبات پزشکان خانواده روستایی هستیم
وزیر بهداشت درباره پرداخت سهم وزارت بهداشت از مطالبات پزشکان خانواده روستایی که به یک درصد ارزش افزوده متصل شده نیز گفت: پیگیر پرداخت مطالبات پزشکان خانواده روستایی هستیم و در این زمینه نامه‌ای نیز به سازمان برنامه و بودجه نوشتیم تا این مشکل رفع شود.
برنامه پزشکی خانواده روستایی اکنون همه روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. نکته مورد غفلت در این برنامه، تاخیر در پرداخت مطالبات این پزشکان است.
بر اساس این طرح، پزشک خانواده مسئول مراقبت از سلامت و پیگیری وضعیت درمانی جمعیت مشخصی است. پزشک خانواده همراه با تیم خود، برای افراد تحت پوشش، پرونده سلامت تشکیل می‌دهد و تمام اطلاعات سلامت افراد از زمان تولد تا مرگ در پرونده الکترونیک ثبت می‌شود. در این شرایط اگر بیمار بدون مراجعه به پزشک خانواده، به پزشک متخصص مراجعه کند، هزینه‌های درمان را باید خودش پرداخت کند. یعنی افراد فقط در صورت مراجعه به پزشک خانواده و ارجاع او می‌توانند به متخصص یا فوق تخصص مراجعه کنند.
در ابتدا این طرح از استان‌های شمالی شروع و از سال ۸۹ به طور متمرکز در روستاهای استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری اجرا شد و بعد به سایر مناطق روستایی هم رسید.
بر اساس تفاهمنامه ای که بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت منعقد شده، ۵۰ درصد هزینه‌های برنامه پزشکی خانواده روستایی بر عهده وزارت بهداشت و ۵۰ درصد دیگر بر عهده سازمان بیمه سلامت است.
این در حالیست که برخی افراد فعال در برنامه پزشکی خانواده روستایی در ماه‌های اخیر گلایه‌هایی در زمینه عدم پرداخت به موقع مطالبات مطرح کرده‌اند.
کد مطلب: 120090
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *