۰
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۱

قطر به فکر کاهش وابستگی به دلار

وزیر دارایی قطر از آمادگی برای پذیرش همه ارزها در تجارت خارجی خبر داد.
وزیر دارایی قطر از آمادگی برای پذیرش همه ارزها در تجارت خارجی خبر داد.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، علی العمادی، وزیر دارایی قطر در کنفرانس خبری در شهر دوحه با اعلام اینکه قطر به دنبال متنوع سازی ارزهای مورد استفاده خود در مبادلات تجاری است، افزود که از این پس قطر از استفاده همه ارزها در مبادلات تجاری استقبال می کند، با این حال دلار احتمالا کماکان به عنوان ارز نخست تجاری قطر باقی خواهد ماند.
وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص استفاده از ارزهای غیردلاری در صادرات گاز مایع طبیعی نیز گفت که کشورش آماده قبول دیگر ارزها در مبادلات است. وی با بیان این‌که بخش بزرگی از اقتصاد قطر بر دلار متکی است افزود: کاملا آمادگی داریم که از دیگر ارزها در مبادلات استفاده کنیم.
اقتصاد قطر وابستگی زیادی به صادرات گاز مایع دارد و تا پیش از این قطر وجوه حاصل از صادرات محصولات انرژی خود را به دلار دریافت می کرد. به گفته وزیر دارایی قطر این کشور در نظر دارد تا سهم استفاده از ارزهای معتبر دیگری نظیر پوند انگلیس، یورو و یوان را در مبادلات دوجانبه تقویت کند. وزیر دارایی قطر با اشاره به سهم بالای دلار در مبادلات تجاری جهانی گفت: وقتی کشوری ( آمریکا) حدود یک چهارم کل تولید ناخالص داخلی جهانی را در اختیار دارد چه ما خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، ارز آن ها بر جهان مسلط خواهد بود.
اظهارات وزیر دارایی قطر در شرایطی بیان می‌شود که با وجود ثبات نسبی در بازار ارز، رشد اقتصادی این کشور در دوازده ماه منتهی به ژوئن به منفی ۱.۴ درصد رسیده است که نخستین رشد منفی این کشور در طول یک دهه اخیر محسوب می شود. همچنین رشد اقتصادی قطر در سه ماهه منتهی به ژوئن در مقایسه با رشد سه ماهه نخست سال، ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این کشور امیدوار است از طریق برگزاری رقابت های جام جهانی و گشایش کانال های مالی بیشتر از جمله بر حسب ارزهای غیر دلاری، میزان صادرات و رشد اقتصادی خود را تقویت کند.
کد مطلب: 120112
برچسب ها: قطر دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *