۰
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۲

سال ۹۹ سال اقتصاد بدون نفت

استاندار مرکزی گفت: بودجه سال آینده کشور بر مبنای اقتصاد بدون نفت بسته خواهد شد و در واقع در سال ۹۹ اقتصاد بی نفت عملیاتی می‌شود.
استاندار مرکزی گفت: بودجه سال آینده کشور بر مبنای اقتصاد بدون نفت بسته خواهد شد و در واقع در سال ۹۹ اقتصاد بی نفت عملیاتی می‌شود.
سید علی آقازاده امروز سه‌شنبه در اجلاس عمومی روسای اتحادیه‌های صنفی استان مرکزی که در اراک برگزار شد، با اشاره به احداث ساختمان جدید اتاق اصناف مرکز استان که تمامی اتحادیه‌ها در آن تجمیع خواهند شد تا سهولت خدمات‌رسانی را رقم بزند، بیان کرد: این ساختمان با وسعت ۱۰ هزار مترمربع ظرف مدت سه سال با هزینه ۱۴ میلیارد تومان ساخته شد که این امر نشان از تفاوت بخش دولتی و خصوصی دارد که توانسته اند پروژه‌ای این چنینی را با این میزان هزینه، در حداقل زمان و کیفیت بالا احداث کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد دولت کمتر متصدی باشد و امور مرتبط با مردم را به خود مردم واگذار کند، افزود: در سال‌های اخیر بحث تورم و گرانی مطرح شده است که بیشترین فشار را به مردم و صنوف و کسبه وارد کرد و دولت یا هر نهاد دیگری را نمی‌توان علت بروز این شرایط دانست.
آقازاده با بیان اینکه لازم است به جای متهم یا مقصر پیدا کردن، برای رفع مشکلات تلاش شود، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵، رشد اقتصادی ایران به هشت درصد و درآمد ارزی کشور نیز به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید که ۶۵ میلیارد دلار آن مربوط به فروش نفت بود و نرخ تورم کشور نیز کمتر از ۱۰ درصد بود.
وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر به دلیل تحریم‌ها که دولت، نظام و مردم مقصر آن نبودند، بانک‌ها و شرکت‌های مختلف مورد تحریم قرار گرفتند، افزود: طی دو سال اخیر شرکت‌های فعال کشورهایی مثل چین و روسیه از ترس جریمه شدن توسط آمریکا ارتباط خود را با ما قطع کردند، پس از آن نفت کشور تحریم شد.
وی اظهار کرد: طی سه سال اخیر روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شد، اما امروز صادرات نفت کشور به روزی کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه رسیده و درآمد ارزی نیز از ۶۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵ به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار در سال جاری رسیده است.
استاندار مرکزی بیان کرد: اگر این شرایط در هر کشوری اتفاق می‌افتاد عملا دولت ساقط می‌شد، اما دولت و صنوف شرایط را مدیریت و تحمل کردند و مردم علیرغم همه فشارها و مشکلات با دولت و نظام همکاری کردند. شاید به نحوه عملکرد قوا و مسئولان نقدهایی وارد باشد، اما زمانی که درآمد کشور از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار تقلیل می‌یابد مسلما کار سخت می‌شود، جامعه با فشار مواجه می‌شود، بسیاری از افراد فقیر می‌شوند، اما در این شرایط و با اشراف به این مسائل چرا باید از تریبون‌های مخلتف دولت را ضعیف خطاب کرد؟
وی با اشاره به اینکه دولت در ایجاد شرایط کنونی هیچ نقشی نداشته است، گفت: دولت برجام را به عنوان یک سند قابل دفاع با ۶ کشور امضا کرد که یک کشور از این سند خارج شد و باقی کشورها به دلیل مراودات کلان با امریکا از این سند عقب کشیدند، در حالی که در سال ۱۳۹۵ چین، روسیه و اروپا اعلام کردند که ۱۵۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد و اگر آنچه گفتند اجرا شده بود امروز رشد اقتصادی کشور ۱۰ درصد و نرخ تورم نیز کمتر از ۱۰ درصد شده بود.
آقازاده تاکید کرد: آمریکا با خروج از برجام منتظر خروج ایران از این سند بود و اگر چنین می‌شد عملا تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران بازمی‌گشت، در واقع این خروج آمریکا تله و فریب‌کاری از سوی آمریکا بود و دولتمردان و نظام هوشمندی کردند و از برجام خارج نشدند.
وی با بیان اینکه اتحادیه‌ها و صنوف کاملا در جریان نبض اقتصاد کشور و استان هستند، گفت: ضعیف خواندن دولت از تریبون‌های مختلف در واقع تسویه حساب شخصی یا اقدامی از سر ناآگاهی است در حالی که در شرایط کنونی باید وحدت را حفظ کرده و تلاش کنیم که از منابع و امکانات موجود نهایت استفاده صورت بگیرد، باید واقعیات جامعه را در نظر داشت و از این شرایط سخت عبور کرد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: برای سال آینده اقتصاد کشور بر مبنای اقتصاد بدون نفت بسته خواهد شد و باید در سال ۹۹ اقتصاد بدون نفت را اجرایی کرد. امروز بالاجبار باید اقتصاد را بدون نفت پیش برد و از این مقطع به سلامت و با دست پر عبور کرد، لازم است به جای مقصرتراشی و ناامید کردن مردم راهکار ارائه داد و با اتحاد و انسجام پیش رفت.
آقازاده در خصوص دو مطالبه اصلی اتاق اصناف مرکز استان مرکزی مبنی بر انتقال صنوف آلاینده به شهرک صنوف آلاینده و ساماندهی میدان میوه و تره‌بار اراک بیان کرد: این موضوع بارها مطرح شده و لازم است با تمرکز بر کار مشکلات را حل کرد بر همین اساس با تمامی مدیران مسئول در این راستا تشکیل جلسه خواهیم داد تا این مشکل درون استانی که توان حل آن در این استان وجود دارد به سرعت رفع شود.
کد مطلب: 120252
برچسب ها: نفت بودجه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *