۰
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۳

ترخیص ۷۷ هزار تن برنج به جریان افتاد

با رفع موانع واردات برنج و لغو ممنوعیت ترخیص آن از گمرکات در حال حاضر ۷۷ هزار تن برنج در جریان ترخیص قرار دارد.
با رفع موانع واردات برنج و لغو ممنوعیت ترخیص آن از گمرکات در حال حاضر ۷۷ هزار تن برنج در جریان ترخیص قرار دارد.
به گزارش ایسنا، برنج از جمله کالاهای اساسی بود که در سال جاری واردات و ترخیص آن در  دوره‌ای با ممنوعیت مواجه شد،تا این که بعد از رایزنی‌های صورت گرفته و مکاتبات با دستگاه‌های ذی‌ربط و از سوی درخواستی که انجمن وارد کنندگان برنج درباره تامین و نیاز بازار برای برنج‌های خارجی داشت این ممنوعیت‌ها برداشته شد و ترخیص این کالا تحت شرایط و ضوابط خاصی در دستور کار قرار گرفت و در روزهای گذشته گمرک ایران اعلام کرد ترخیص برنج‌های وارداتی آغاز شده است.
 آن چه که در تازه‌ترین اعلام ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران - دیده می‌شود این است که در حال حاضر ۷۷ هزار تن برنج به گمرک اظهار شده و تشریفات آن به طور سیستمی در حال انجام است و روزانه بین ۵ تا ۱۰ هزار تن برنج ترخیص می‌شود.
اما ماجرای ممنوعیت و در ادامه لغو ترخیص برنج‌های وارداتی از این قرار بود که در مرداد ماه سال جاری ممنوعیت واردات برنج به گمرک اعلام می‌شود و این در حالی بود که در آن زمان با توجه به این که واردکنندگان کالای خود را به گمرک اظهار کرده و تشریفات کمرگی را طی کرده بودند مکاتبات متعددی از سوی گمرک و صاحبان کالا برای ترخیص موقت و حتی قطعی این کالاها انجام می‌شود، چرا که حتی پروانه گمرکی را هم دریافت کرده بودند و مشکلی در ترخیص وجود نداشت.
با این وجود در دهم شهریور ماه ستاد تنظم بازار اعلام می‌کند برنج‌های که شرکت بازرگانی دولتی وارد کرده باید ترخیص شود، چراکه این کالا جزو ذخایر راهبردی است و با نظارت ستاد تنظیم بازار توزیع می‌شود، براین اساس گمرک اقدام می‌کند و برنج‌های وارداتی بازرگانی دولتی ترخیص می‌شود.
اما بعد از پیگیری‌های که از سوی گمرک و دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شد، در ۲۴ شهریور ماه بود که بقیه واردکنندگان توانستند برنج‌ها را از گمرک ترخیص کند ولی مجوز توزیع آن را نداشتند و ترخیص آنها با دو تعهد به ستاد تنظیم بازار و شرکت بازرگانی خارجی انجام شد مبنی بر این که کالا را فقط ترخیص کرده و توزیع نکند.
ماجرا تا جای پیش رفت که در اول آذر ماه ممنوعیت ترخیص برنج برداشته می‌شود و با ابلاغ این موضوع به گمرک صاحبان برنج‌های وارداتی می‌توانستند کالای خود را غیر مشروط  و به صورت قطعی از گمرک خارج کند تا این که در روزهای گذشته ترخیص برنج‌های وارداتی به صورت رسمی آغاز شد.
آن طور که معاون فنی و امور گمرکی ایران گفته از ابتدای امسال حدود یک میلیون و ۸۳ هزار تن برنج وارد شده که ۵۶ هزار تن آن در گمرک شهید رجایی و ۱۹ هزار تن دیگر در چابهار و سایر بنادر قرار داشته است.
اما مشکلی که در رابطه با ترخیص برنج در مدت اخیر داشت بخشی از آن مربوط به یکی از مجوزهای قانونی از نظر فیزیکی بود که بعد از توافقات انجام شده بین دستگاه‌های ذی‌ربط برطرف شد و براین اساس ترخیص آغاز و در روزهای گذشته مشکلی در این رابطه از سوی گمرکات اعلام نشده است.
این در حالی است که به گفته معاون گمرک، تا ۱۶ آذر ماه ۸۲ هزار تن برنج موجودی انبارها بوده که به گمرک اظهار شده بود و در همین زمان بخش دیگر از برنج‌های وارداتی هنوز اظهار نشده بودند که بعد از رفع ممنوعیت ۷۷ هزار تن آن در جریان ترخیص قرار دارد.
کد مطلب: 120497
برچسب ها: واردات برنج گمرک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *